Hulp gevraagd plaatsen ongelijke laminaatvloer
-
stevbouligoldterphil
Onderwerp auteur - 0-200

Hulp gevraagd plaatsen ongelijke laminaatvloer
Hoi allemaal. Na al mijn problemen met mijn overleden drie goudvisjes:( gaat het goed met de twee die zijn overgebleven. Nog meer goed nieuws; aanstaande vrijdag wordt de nieuw gekochte rio 180 afgeleverd waar de twee visjes ingaan. Dit is mijn eerste (voor mij) grote bak. Nu ben ik al een tijd aan het uitzoeken hoe ik de bak dien te plaatsen zodat er geen drukverschillen etc. ontstaan. Ik ben een leek met knutselen, vloerbalken en ook bakken dus ik zou graag wat hulp willen.
Een ding wat ik weet is dat de bak waterpas moet staan. Mijn huis heeft houten vloerbalken en ik weet dat ik de bak langs een van de twee draagmuren moet plaatsen. Ik ben de vloer gaan meten met een waterpas en het blijkt dat waar de balken net uit de muur komen, de vloer zo'n 20 cm, in de richting van de draagbalken, met een kleine helling naar beneden loopt (langs bijna de hele draagmuur). Dus in ieder geval kan de bak niet direct langs de muur worden geplaatst maar met een ruimte van ongeveer 20 cm ertussen. Jammer genoeg zal de vloer op 20 cm van de draagmuur ook niet vlak en waterpas zijn en zit ik nog steeds met dat probleem. Voor mij (als leek) wordt het nog moeilijker omdat ik onder het juwel meubel een gewichtsverdelende plaat hout (OSB,multiplex, MDF) van ongeveer 2 cm bij 140 bij 45 wil plaatsen op de vloer om de bak over 3 balken te verdelen ipv over 2 (dus 20 cm van de plaat aan beide kanten niet onder de bak). Het meubel wil ik dan met de 8 pootjes plaatsen op de plaat hout. Nu vraag ik me af of dit voldoende is om de bak en meubel waterpas te krijgen en als dit niet het geval is wat ik dan onder de houten plaat of meubel kan doen om het wel waterpas te maken? Welk materiaal is het beste voor de gewichtsverdelende plaat hout (OSB,multiplex, MDF) en kan zo'n 250 kg houden? Is het effectief om houten plaat aan beide kanten van de bak 20 cm door te laten lopen of worden de uiteinden van de plaat door het gewicht van de bak omhooggedrukt? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn vragen zodat mijn bak goed komt te staan uiteindelijk:)
Een ding wat ik weet is dat de bak waterpas moet staan. Mijn huis heeft houten vloerbalken en ik weet dat ik de bak langs een van de twee draagmuren moet plaatsen. Ik ben de vloer gaan meten met een waterpas en het blijkt dat waar de balken net uit de muur komen, de vloer zo'n 20 cm, in de richting van de draagbalken, met een kleine helling naar beneden loopt (langs bijna de hele draagmuur). Dus in ieder geval kan de bak niet direct langs de muur worden geplaatst maar met een ruimte van ongeveer 20 cm ertussen. Jammer genoeg zal de vloer op 20 cm van de draagmuur ook niet vlak en waterpas zijn en zit ik nog steeds met dat probleem. Voor mij (als leek) wordt het nog moeilijker omdat ik onder het juwel meubel een gewichtsverdelende plaat hout (OSB,multiplex, MDF) van ongeveer 2 cm bij 140 bij 45 wil plaatsen op de vloer om de bak over 3 balken te verdelen ipv over 2 (dus 20 cm van de plaat aan beide kanten niet onder de bak). Het meubel wil ik dan met de 8 pootjes plaatsen op de plaat hout. Nu vraag ik me af of dit voldoende is om de bak en meubel waterpas te krijgen en als dit niet het geval is wat ik dan onder de houten plaat of meubel kan doen om het wel waterpas te maken? Welk materiaal is het beste voor de gewichtsverdelende plaat hout (OSB,multiplex, MDF) en kan zo'n 250 kg houden? Is het effectief om houten plaat aan beide kanten van de bak 20 cm door te laten lopen of worden de uiteinden van de plaat door het gewicht van de bak omhooggedrukt? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn vragen zodat mijn bak goed komt te staan uiteindelijk:)
Re: Hulp gevraagd plaatsen ongelijke laminaatvloer
Even voor de beeldvorming: je bak is een meter lang en 40 diep, je kast zal ook die afmetingen hebben mogelijk dat de onderkant van de kast nog iets smaller is.
Hoeveel cm scheelt het in hoogte tussen de voor en de achterwand en tussen de linker en de rechterkant?
Het idee van die plaat is goed, alhoewel ik niet snel MDF zou nemen. Dit is niet echt waterbestendig, OSB zou goed kunnen maar die platen zijn vaak niet vlak. Neem watervast verlijmd multiplex of betonplex, dan zit zeker veilig.
In theorie leg je op je laminaat vloer een aantal balken neer, die balken kun je dan schuin afzagen zodat de bovenkant uiteindelijk waterpas is en daar de plaat op kan. Balken stevig aan elkaar schroeven zodat je een geraamte krijgt en daar de plaat ook weer op vast schroeven.
Nu kun je het meubel er zo op zetten. Eventueel kan je het frame wat je gemaakt hebt bekleden met het zelfde laminaat als je vloer dan lijkt het als snel een geheel.
Hoeveel cm scheelt het in hoogte tussen de voor en de achterwand en tussen de linker en de rechterkant?
Het idee van die plaat is goed, alhoewel ik niet snel MDF zou nemen. Dit is niet echt waterbestendig, OSB zou goed kunnen maar die platen zijn vaak niet vlak. Neem watervast verlijmd multiplex of betonplex, dan zit zeker veilig.
In theorie leg je op je laminaat vloer een aantal balken neer, die balken kun je dan schuin afzagen zodat de bovenkant uiteindelijk waterpas is en daar de plaat op kan. Balken stevig aan elkaar schroeven zodat je een geraamte krijgt en daar de plaat ook weer op vast schroeven.
Nu kun je het meubel er zo op zetten. Eventueel kan je het frame wat je gemaakt hebt bekleden met het zelfde laminaat als je vloer dan lijkt het als snel een geheel.
Het meubel is 86 bij 39 aan de onderkant, een plaat van 140x40 zal ook voldoen en staat wellicht mooier.
De hamvraag is de vraag van Kevin: Hoeveel cm scheelt het in hoogte tussen de voor en de achterwand en tussen de linker en de rechterkant?
Als de plaat stijf genoeg is en vlak tegen de vloer zit, d.w.z. geen ruimte tussen plaat en vloer, dan hoef je niet bang te zijn dat de uiteinden van de plaat omhoog gaan staan.
De hamvraag is de vraag van Kevin: Hoeveel cm scheelt het in hoogte tussen de voor en de achterwand en tussen de linker en de rechterkant?
Als de plaat stijf genoeg is en vlak tegen de vloer zit, d.w.z. geen ruimte tussen plaat en vloer, dan hoef je niet bang te zijn dat de uiteinden van de plaat omhoog gaan staan.
-
stevbouligoldterphil
Onderwerp auteur - 0-200

Heey, Kevin en fnoorden;
Zo'n constructie klinkt erg goed maar dat kan ik niet maken en ik ken niemand verder die een klusser is. Ik begrijp die plaat nog net zeg maar. Ik ga dan opzoek naar een watervaste multiplexplaat van plusminus 2 cm. Ik heb trouwens mijn bestelling veranderd van een rio 180 naar een rio 125 omdat ik de afgelopen dagen slapeloze nachten kreeg van al dat gedenk over gewicht ivm met de houten vloerbalken. Als dat mij zoveel stress geeft speel ik liever op veilig(er). Nu wordt de plank dus 100 cm bij 40 cm, tenminste dat wil ik maar misschien is het beter ivm een waterpas vlak om de plank dezelfde afmetingenals de bak te maken met zeg 4 cm extra.
De bak komt vrijdag binnen dus ik weet niet wat het verschil is in cm. Ik heb gewoon een klein waterpasje van de hema gebruikt en die geeft geen graden of mm aan maar heeft alleen een bubbel. De bubbel zit helemaal tegen de rechterkant aan(voor zo'n 20 cm langs vrijwel de hele draagmuur) als ik de waterpas plaats beginnend bij de ene draagmuur en dan over de grond sleep richting de andere draagmuur. Dit weekend ga ik het meubel in elkaar plaatsen met mijn pa en kijken we naar hoe de vloer loopt, ook met plank en meubel en bak, met een langere waterpas.
Ik weet gewoon niet dat als de bak niet waterpas staat (wat waarschijnlijk het geval is) hoe het dan wel waterpas te krijgen met de plank eronder. Moet de plank ook waterpas staan of kan ik iets onder de pootjes van het meubel doen en wat? Ik hoorde papier of hout maar is dat wel goed? Helpt een 0,5 cm plaat van schuimrubber onder de multiplexplaat voor het waterpas staan? Kortom, weer bewijs, ik ben een leek hierin:P maar ik wil het natuurlijk wel goed doen en geen waterballet aantreffen op een keer.
Zo'n constructie klinkt erg goed maar dat kan ik niet maken en ik ken niemand verder die een klusser is. Ik begrijp die plaat nog net zeg maar. Ik ga dan opzoek naar een watervaste multiplexplaat van plusminus 2 cm. Ik heb trouwens mijn bestelling veranderd van een rio 180 naar een rio 125 omdat ik de afgelopen dagen slapeloze nachten kreeg van al dat gedenk over gewicht ivm met de houten vloerbalken. Als dat mij zoveel stress geeft speel ik liever op veilig(er). Nu wordt de plank dus 100 cm bij 40 cm, tenminste dat wil ik maar misschien is het beter ivm een waterpas vlak om de plank dezelfde afmetingenals de bak te maken met zeg 4 cm extra.
De bak komt vrijdag binnen dus ik weet niet wat het verschil is in cm. Ik heb gewoon een klein waterpasje van de hema gebruikt en die geeft geen graden of mm aan maar heeft alleen een bubbel. De bubbel zit helemaal tegen de rechterkant aan(voor zo'n 20 cm langs vrijwel de hele draagmuur) als ik de waterpas plaats beginnend bij de ene draagmuur en dan over de grond sleep richting de andere draagmuur. Dit weekend ga ik het meubel in elkaar plaatsen met mijn pa en kijken we naar hoe de vloer loopt, ook met plank en meubel en bak, met een langere waterpas.
Ik weet gewoon niet dat als de bak niet waterpas staat (wat waarschijnlijk het geval is) hoe het dan wel waterpas te krijgen met de plank eronder. Moet de plank ook waterpas staan of kan ik iets onder de pootjes van het meubel doen en wat? Ik hoorde papier of hout maar is dat wel goed? Helpt een 0,5 cm plaat van schuimrubber onder de multiplexplaat voor het waterpas staan? Kortom, weer bewijs, ik ben een leek hierin:P maar ik wil het natuurlijk wel goed doen en geen waterballet aantreffen op een keer.
-
Gast
koop een mooie watervasteplaat in de bouwmarkt (laat daar op de juiste maat zagen,van de onderkast)
leg de plaat op de vloer en kijk waar je hoogste punt is (waterpas)
teken de draagpunten (staande delen van je meubel )op de plaat
zorg dat je vanaf het hoogste punt waterpas gemeten ,plastic vulplaatjes legt ( te koop in verschillende diktes 1,2,3,4,5 mm) stapel ze desnoods op,onder de draagpunten van je meubel,uitgetekend vanaf de plaat op de vloer.
beetje kit ertussen blijven ze strax goed vastzitten
leg de plaat er bevonop .
randje kit erlangs
Meubel plaatsen op de plaat .
bak er bovenop.
KLAAR!!!
De manier waarop je het aanpakt hangt af van je ondergrond. Voor alle manieren is wel iets te zeggen, ikzelf heb een oneven betonnen vloer en gebruik voor mijn 0,5 cm verschil voor de Rio 180 inderdaad vulplaatjes.
De vraag is dus eigenlijk hoe goed de vloer is, in mijn beleving kunnen zelfs 2 of 3 houten vloerbalken met gemak een Rio 125 of 180 dragen. Tenzij we hier praten over een oud monumentenpand, maar dat denk ik niet.
@ stevbouligoldterphil: je hebt vast wel een Hubo in de buurt, die met plezier even komen kijken en advies geven.
De vraag is dus eigenlijk hoe goed de vloer is, in mijn beleving kunnen zelfs 2 of 3 houten vloerbalken met gemak een Rio 125 of 180 dragen. Tenzij we hier praten over een oud monumentenpand, maar dat denk ik niet.
@ stevbouligoldterphil: je hebt vast wel een Hubo in de buurt, die met plezier even komen kijken en advies geven.
Vloerbalken kunnen veel meer hebben dan je denkt, mits ze in goede staat zijn kan je op 1 balk zo een paar honderd kilo kwijt dus een riotje van 200 kilo moet dan geen probleem zijn.
Het verschil in cmters kan je even snel zien door de waterpas aan een kant op te tillen tot het belletje in het midden staat. Dan kun je op de plek waar de voorkant van de kast zou komen meten/schatten van de grond tot aan de waterpas, dat stuk zou je moeten opvullen ongeveer.
Waar woon je precies? als het niet te ver is wil het best wel even fixen voor je, en wellicht zijn er nog meer mensen die je even willen bijstaan.
Het verschil in cmters kan je even snel zien door de waterpas aan een kant op te tillen tot het belletje in het midden staat. Dan kun je op de plek waar de voorkant van de kast zou komen meten/schatten van de grond tot aan de waterpas, dat stuk zou je moeten opvullen ongeveer.
Waar woon je precies? als het niet te ver is wil het best wel even fixen voor je, en wellicht zijn er nog meer mensen die je even willen bijstaan.
Yep, als je in Arnhem e.o. woont kom ik graag helpen.
Wijziging: Haarlem is een beetje te ver weg.
Groetjes, Frank
Wijziging: Haarlem is een beetje te ver weg.
Groetjes, Frank
Laatst gewijzigd door fnoorden op 05 jan 2010 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
ik woon in ijmuiden dat ligt om de hoek zeg maar
kan altijd ff kijken of ik je met het probleem zou kunnen helpen
kan altijd ff kijken of ik je met het probleem zou kunnen helpen
groetjes marco
rio 180 - verzamel
houtenbak 1200 liter in aanbouw
rio 180 - verzamel
houtenbak 1200 liter in aanbouw
Zou je wel willen helpen maar woon in Leusden...en mijn auto is net kapot
en met het fietsje is net te ver weg.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
-
stevbouligoldterphil
Onderwerp auteur - 0-200

Heey, Ja ik woon in Haarlem inderdaad. Wat aardig al die aanbiedingen! Jammer genoeg dat het zo verspreidt over het land is. Ik ga eerst wel eens kijken met mijn vader en dan laat ik het weten dbfreak maar in ieder geval erg bedankt voor het aanbod. Ik heb het aantal cm gemeten. De waterpas is 15 cm en ik heb de ene hoek bij de muur gelegd en de andere opgetild totdat de het bubbeltje waterpas stond. De andere hoek hing toen ongeveer een halve cm boven de grond. Als de bak dus zo'n 10-20 cm van de muur afstaat is die helling in ieder geval weg en is de grond ongeveer waterpas maar niet heel erg perfect. Ik woon niet in een monumentaal pand maar de zolder kan gemiddeld 150kg/m dragen volgens de verhuurder en bedraagt de afstand tussen de balken gemiddeld 60 cm maar ja of dat nu ook bij mij geldt, geen idee. Ik weet niet of ik dit al heb verteld maar mijn benedenbuurman op de eerste etage heeft een bak die lijkt op een vision 180 vol met tropisch visjes. Deze staat dus ook op houten balken natuurlijk en ook nog in het midden van de kamer en voor het trapgat nog een keer. Wij huren beiden van dezelfde eigenaar en de eigenaar heeft beide verdiepingen zelf opgeknapt een paar jaar geleden. Of hij de balken toen heeft gezien en berekend heeft op draagkracht weet ik niet maar ik neem aan dat dat meestal wel gebeurt. Ik weet ook niet of de eerste verrdieping misschien een sterke constructie heeft dan de zolder erboven. De balken zouden het denk ik ook moeten houden in principe. Alleem die helling langs de muur vindik raar en vraag me af wat dat is. Ik hoop geen verzakking
-
Gast
hallo, kan je misschien meten hoe groot (hoog en breed ) de balken zijn??
en hoe groot de vrije overspanning van muur tot muur is .
dan kunnen we je vertellen hoe of wat
en hoe groot de vrije overspanning van muur tot muur is .
dan kunnen we je vertellen hoe of wat
Ga er maar rustig vanuit dat de eigenaar niet opnieuw de draagkracht van de balken heeft berekend. Maak je over de helling maar geen zorgen, oudere panden zitten altijd vol met rare hoeken.
Naar mijn gevoel kun je de bak gewoon tegen de muur plaatsen en het verschil van 0,5 cm opvullen met vulplaatjes. Vooral omdat je de bestelling veranderd hebt in een Rio 125. dwz inhoud 125 liter.
Mocht je toch nog ongerustheid voelen, kijk dan of je verzekering waterschade, tot en met de lagere verdiepingen, dekt.
Veel plezier met je nieuwe bak en houdt ons op de hoogte van de inrichting e.d.
Frank
Naar mijn gevoel kun je de bak gewoon tegen de muur plaatsen en het verschil van 0,5 cm opvullen met vulplaatjes. Vooral omdat je de bestelling veranderd hebt in een Rio 125. dwz inhoud 125 liter.
Mocht je toch nog ongerustheid voelen, kijk dan of je verzekering waterschade, tot en met de lagere verdiepingen, dekt.
Veel plezier met je nieuwe bak en houdt ons op de hoogte van de inrichting e.d.
Frank
-
stevbouligoldterphil
Onderwerp auteur - 0-200

Jeej hij is binnen:)! Ik ben niet meer zo bang dat ie gaat klappen omdat de bak niet zo groot is. Wel zag ik dat de ruiten van de bak, op sommige plaatsen, niet recht aan/op elkaar gekit zijn. Zo steek bijvoor in een hoek de vooruit uit en bij een andere hoek steekt een zijruit uit. Weet iemand of dit de kans op lekken/klappen kan verergeren of is het niet erg?