Waterwaardes met mijn nieuwe koffer!
-
marlieke
Onderwerp auteur - 400-600

Waterwaardes met mijn nieuwe koffer!
Ik heb met mijn nieuwe gewonnen aanwinst de waterwaardes van mijn 60cm bak getest. Misschien kom ik eracher waarom mijn honinggoerami zo ziek is op het moment....
PH: 8
KH: 7
GH: 7(,5)
NO2: 0
NO3: 0
FE: 0
NH3/4: 0,2/0,3
PO4: > 4
CU: 0
Wat vinden jullie van deze waardes?
KH: 7
GH: 7(,5)
NO2: 0
NO3: 0
FE: 0
NH3/4: 0,2/0,3
PO4: > 4
CU: 0
Wat vinden jullie van deze waardes?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Re: Waterwaardes met mijn nieuwe koffer!
Als de drommel verversen die bak, je ammoniak is te hoog. Deze zal naar 0 moeten zakken, mogelijk een bacterie preparaat als Sera nitrivec of Tetra bactozym kan helpen de balans weer wat te herstellen. Het lijkt erop dat te weinig bacterien zijn die de ammoniak omzetten gunstige stoffen.
po4 mag lager maar heeft geen noodzaak, ook deze waarde verlaagd door te verversen.
po4 mag lager maar heeft geen noodzaak, ook deze waarde verlaagd door te verversen.
-
marlieke

Ja, ik heb vanochtend even goed gekeken wat alle waardes precies doen met mijn bak, heb me op dit gebied nog niet eerder zo goed ingelezen. Verversen moet wel, had gisteren al 10% gedaan maar vandaag zal ik even de grote schoonmaak houden...
Het gaat niet zo denderend met mijn planten, dat heb ik eigenlijk bijna altijd in dit kleine bakkie.. De bladeren krullen naar binnen en het lijkt erop dat de groei stagneert.
Ik wil het liefste zoveel mogelijk met natuurlijke middelen mijn waterwaardes bijstellen, ik heb alleen ph-min en bemesting in huis.
Maar eerst even goed verversen
Het gaat niet zo denderend met mijn planten, dat heb ik eigenlijk bijna altijd in dit kleine bakkie.. De bladeren krullen naar binnen en het lijkt erop dat de groei stagneert.
Ik wil het liefste zoveel mogelijk met natuurlijke middelen mijn waterwaardes bijstellen, ik heb alleen ph-min en bemesting in huis.
Maar eerst even goed verversen
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Lijkt erop dat je verlichting niet optimaal is voor je planten. Er zit ook geen ijzer in je bak, dat helpt ook wel.
Let er wel op als je planten niet goed groeien algen snel de overhand krijgen met een verhoogde po4.
Let er wel op als je planten niet goed groeien algen snel de overhand krijgen met een verhoogde po4.
Dat kan wel met verversen op dit moment. In het boekje van Sera staan de ideale waardes vermeld, als die een beetje in de gaten houd komt het vast goed. Een bacterie preparaat kan nooit geen kwaad en laat de filter zoveel mogelijk met rust zodat daar in ieder geval een fatsoenlijke bacterie bezetting is en blijft.marlieke schreef:k wil het liefste zoveel mogelijk met natuurlijke middelen mijn waterwaardes bijstellen, ik heb alleen ph-min en bemesting in huis.
-
marlieke

Bedankt voor je reacties Kevin. Verlichting is ook iets waar ik me nog niet goed op heb ingelezen eigenlijk. De hele oppervlakte zit vol Limnobium laevigatum, die groeit dan weer als een tierelier.. Ik wil mijn waardes op peil hebben voordat ik het filtermateriaal in mijn nieuwe bak ga doen (die staat nu in te draaien met de nieuwe achterwand).
Kan ik nog meer doen voor mijn plantjes? En nog belangijker: mijn zieke honinggoerami (zie topic)?
Kan ik nog meer doen voor mijn plantjes? En nog belangijker: mijn zieke honinggoerami (zie topic)?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
-
marlieke

Okee, ik heb ongeveer 50% van de bak ververst; plantenmest en -voeding erin gedaan; en tot slot wat FE+ die ik ook nog had liggen. Zal straks weer even opnieuw mijn ammoniak testen....
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Dus als ik het goed begrijp zit je wateroppervlak vol met drijfplanten? Dan krijgen je planten zeker te weinig licht, dat werkt ook niet echt mee aan een goede groei.marlieke schreef:De hele oppervlakte zit vol Limnobium laevigatum, die groeit dan weer als een tierelier.. Ik wil mijn waardes op peil hebben voordat ik het filtermateriaal in mijn nieuwe bak ga doen (die staat nu in te draaien met de nieuwe achterwand).
Waterwaardes op peil hebben en dan je filtermateriaal gaan vervangen
Je waterwaardes zijn pas op peil als er voldoende bacterien in je bodem en filtermateriaal zitten die slechte stoffen omzetten in goede vis en plant. Ga je dan het filtermateriaal vervangen of flink reinigen ben je al die nuttige bacterien weer kwijt. Zeker die bruine drap onderin je filter bevat veel goede beestjes en die kun je beter laten zitten.
Van ziektes heb ik dan weer bijna geen verstand
Het is heel belangrijk om de testen secuur uit te voeren om de juiste waarde te krijgen. Ben wel benieuwd wat je nh3/nh4 is nu na het verversen.
-
marlieke

Uhm, misschien begrijp je me verkeerd, ik ga niet de hele filter van deze bak schoonmaken, das zonde. Ik bedoel eigenlijk dat ik een gedeelte van de drap in mijn filter wil overhevelen naar de tweede bak die staat in te draaien. Mijn kleine bak blijf nog wel een tijdje staan totdat de vissen overgeheveld mogen worden. Ik wil ook, als de tijd daar is, een gedeelte van het water naar de grotere bak overhevelen. Dit alles alleen maar om in de grote bak een bacteriestructuur te laten groeien en het water klaar te maken voor de vissen. Of zeg ik nu echt zo'n onzin?
Ik haal een deel van mijn drijfplanjes weg, die doe ik wel vast in de grote bak dan, misschien helpt dat..Maar de groei daarvan is echt explosief! Heel raar eigenlijk, want het worden steeds meer kleine drijfplantjes ipv minder die echt groot groeien, wat zou dat betekenen?
*edit* De bak ziet er nu een stuk schoner en gezonder uit nu ik de helft van mijn drijfplantjes heb weggehaald, stukken beter
. Geloof dat de vissen ook wel blij zijn met de verversing...
Ik haal een deel van mijn drijfplanjes weg, die doe ik wel vast in de grote bak dan, misschien helpt dat..Maar de groei daarvan is echt explosief! Heel raar eigenlijk, want het worden steeds meer kleine drijfplantjes ipv minder die echt groot groeien, wat zou dat betekenen?
*edit* De bak ziet er nu een stuk schoner en gezonder uit nu ik de helft van mijn drijfplantjes heb weggehaald, stukken beter
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
-
jari4now
Geen nitraat is minder voeding voor je drijvertjes.....en de verhouding van nitraat en fosfaat is ook erg riskant voor Alg.
Ik zou ook zeker zorgen dat je fosfaat naar beneden gaat...fosfaat van 1 mg/l en nitraat van 10 mg/l zou wel mooi zijn. minste kans op Alg en voldoende voor je drijfplantjes.
Overigens zou ik de nitraat nog eens meten, in een bestaande bak is het onmogelijk dat die op 0 mg/l staat, je vissen plassen en p**pen de hele dag..dit wordt nitriet wat door je filter naar nitraat wordt omgezet.
Overigens is het aan te raden om filtermedium over te zetten, de nuttige baccies zitten niet erg veel in je water maar des te meer in je filtermateriaal, dus doe je "oude"witte watten bv. in je nieuwe filter.
Ik zou ook zeker zorgen dat je fosfaat naar beneden gaat...fosfaat van 1 mg/l en nitraat van 10 mg/l zou wel mooi zijn. minste kans op Alg en voldoende voor je drijfplantjes.
Overigens zou ik de nitraat nog eens meten, in een bestaande bak is het onmogelijk dat die op 0 mg/l staat, je vissen plassen en p**pen de hele dag..dit wordt nitriet wat door je filter naar nitraat wordt omgezet.
Overigens is het aan te raden om filtermedium over te zetten, de nuttige baccies zitten niet erg veel in je water maar des te meer in je filtermateriaal, dus doe je "oude"witte watten bv. in je nieuwe filter.
-
marlieke

Ik heb na het verversen nog eens getest:
NH3/4: Is heel vreemd, ik heb het eens tegelijk met mijn bak die nu aan het indraaien getest en de test gaat weer van geel naar iets groenig (daar haal ik dan 0,2 uit), bij beiden! Ik dacht dat er in de indraaiende bak geen Ammoniak kon zitten? Ben ik nou kleurenblind?
Ik heb PH min toegevoegd, het liefst heb ik het naar 7, maar heb ook gelezen dat dit spul maar een oplossing van korte duur is. Is er een betere manier om de PH laag te houden?
NH3/4: Is heel vreemd, ik heb het eens tegelijk met mijn bak die nu aan het indraaien getest en de test gaat weer van geel naar iets groenig (daar haal ik dan 0,2 uit), bij beiden! Ik dacht dat er in de indraaiende bak geen Ammoniak kon zitten? Ben ik nou kleurenblind?
Ik heb PH min toegevoegd, het liefst heb ik het naar 7, maar heb ook gelezen dat dit spul maar een oplossing van korte duur is. Is er een betere manier om de PH laag te houden?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Normaal gezien zie je een ammonia in ingedraaide bakken inderdaad. Heb je wel met daglicht getest?
Je ph structureel verlangen kan met bv turf in je filter en/of meer kienhout in je aquarium. ph min is leuk voor om het water wat je ververst op de juiste ph te brengen. Maar voor in je aqua zelf minder geschikt omdat vissen zo'n plotselinge verandering niet echt prettig vinden. Dan maar beter iets te hoog en op een zelfde waarde blijvend.
Je ph structureel verlangen kan met bv turf in je filter en/of meer kienhout in je aquarium. ph min is leuk voor om het water wat je ververst op de juiste ph te brengen. Maar voor in je aqua zelf minder geschikt omdat vissen zo'n plotselinge verandering niet echt prettig vinden. Dan maar beter iets te hoog en op een zelfde waarde blijvend.
Je kunt voor de zekerheid eens testen wat er allemaal in uit je kraan komt?
Van PH-min en soorten, ben ik zelf geen voorstander van, ik zou eerder over turf gaan filteren.
Dat gaat langzamer, maar wel op een natuurlijker manier.
En je moet je er niet druk maken om je PH, je bak is nog bezig met opstarten.
Van PH-min en soorten, ben ik zelf geen voorstander van, ik zou eerder over turf gaan filteren.
Dat gaat langzamer, maar wel op een natuurlijker manier.
En je moet je er niet druk maken om je PH, je bak is nog bezig met opstarten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
marlieke

Ik kom altijd bij donker thuis dus ik bekijk het met een goeie, witte lamp. Maar het is misschien een goed idee om het water uit de kraan eens te proberen, ik ben wel benieuwd hoe schoon het water hier in Utrecht is (ze zeggen Bar le Duc he).
Als ik over turf wil filteren, ben ik wel een beetje bang dat mijn planten het minder goed gaan doen. En je bak wordt daar toch bruin van?
Als ik over turf wil filteren, ben ik wel een beetje bang dat mijn planten het minder goed gaan doen. En je bak wordt daar toch bruin van?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Water kan wat verkleuren, maar denk dat het wel mee valt.
Zover ik weet, heeft turf geen invloed op je planten, maar zeker weten doe ik het niet.
Je moet trouwens ook eens 's ochtends je PH meten, is die als het goed is een stukje lager.
Zover ik weet, heeft turf geen invloed op je planten, maar zeker weten doe ik het niet.
Je moet trouwens ook eens 's ochtends je PH meten, is die als het goed is een stukje lager.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
in turf zitten ook nodige sporenelementen voor planten, je kh zakt, waardoor je ph zakt.
sporenelementen, zacht water, zuur water.. ideaal voor planten
sporenelementen, zacht water, zuur water.. ideaal voor planten
vroeger was ik erg onzeker, vandaag ben ik daar niet meer zo zeker van..