Discus blijft wit poepen

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Discus blijft wit poepen

Bericht door mandyrademaker »

Hoi allemaal,

mijn 6-jarige discus heeft al langere tijd last van witte ontlasting. Hij eet verder goed en schuurt niet.
Ik heb de bak behandeld met een flaggelaten medicijn, dat hielp niet, toen een ander medicijn (pilletje) hielp ook niet. toen knoflook door het voer, hielp ook niet.
Ik laat maandelijks bij mijn aquashop de kwaliteit van het water meten, daar hebben ze van die apparatuur en altijd is alles helemaal in orde en zou het dus daaraan niet kunnen liggen.
De bak is 1.50 mtr en wordt bevolkt door I.Werneri (6 st) en Ramiresi (6 st)
Hij (Discus) woont al jaren met zijn vrouw (was altijd een 'setje'met vele legsels) en is erg happy, zo lijkt het!
Maar dat wit poepen blijft!!!! Zijn vrouw heeft het dus niet.
Kan iemand mij raad geven????
Ze zien er prima uit, op kleur, gewoon lekker zwemmen, eten e.a

gr. mandy

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Discus blijft wit poepen

Bericht door Kees »

Witte poep kan ook duiden op stress.
En hier heb ik het ook weleens gezien met bepaald voer.
Zolang die goed op kleur is, goed eet, niet schichtig zwemt, zou ik me niet te druk maken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Hoi Kees, beste wensen voor een gelukkig zwemmend jaar!
Ja, dat kan, maar ik geef al jaren alle soorten diepvries en 1xpd korrels. Ik zie nu wel dat ie een beetje tussen de boomwortels blijft hangen. Zijn ademhaling is normaal, hj heeft ook lekker gegeten vanochtend, kan ier er gewoon een prefentief kuurtje flaggellol op los laten ? Of zou dat nadelig kunnen zijn....

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Jij natuurlijk ook nog de beste wensen.
Ik zou het eigenlijk nog even aankijken en anders zou ik een kuurtje eSHa Hexamita geven.
Hoelang is het geleden dat je die kuur voor flaggelaten heb gegeven?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

week of 5, wat doet Hexamita? en hoe gaat dat? Moet je daarna over kool filteren of alles verversen? Slecht voor de planten en de bijvissen?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ik heb het hier ook al eens gebruikt en ik heb daarna wel ff over een weekje over kool gefilterd.
Zelfs mijn garnalen hadden er geen last van en die ene discus die wat problemen had, zwemt nog steeds vrolijk rond.
http://www.eshalabs.com/hexamita.htm
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Mandy,

Niet zomaar wat medicijnen in het water gooien, de witte ontlasting kan verschillende oorzaken hebben, het kan stress zijn, het kan Flagalaten zijn het kan een andere darmparasiet zijn zoals Capillaria of lintworm.
Zelf heb ik nu een discus in de quarantainebak zitten die ik behandel tegen capillaria.... (zal straks een copy plaatsen van mijn verhaal in een nieuw topic)

Mocht het flagallaten zijn lees dan even een stukje wat ik van Pedewe(Peter de Weijer) heb geleend.

Flagellaten zijn eencellige parasieten welke vaak al latent bij discusvissen aanwezig zijn. Bij bepaalde omstandigheden, zoals verzwakte vis, temperatuurswijziging of andere omstandigheden kunnen zij zich plots sterk vermeerderen en de vis ziek maken. Gatenziekte is vaak een gevolg van een infectie met flagellaten omdat de vis hierdoor verzwakt is. De symptomen van flagellaten zijn donkerkleuring, schuw zijn en een witachtige, slijmerige ontlasting. In een later stadium wil de vis niet meer eten en zal sterk vermageren.

Behandeling kan het beste in een quarantainebak gebeuren. De temperatuur kan tot 34 graden opgevoerd worden en het water dient schoon en helder gehouden te worden, dus veel verversen. Medicinale behandeling gebeurt het beste met de zuivere vorm van metronidazol. Dit is bij de apotheek op recept te verkrijgen, maar ook wij kunnen hierbij van dienst zijn.

Als de vis nog eet, kan het beste metro in het eten gemengd worden.
Hierbij gebruik je 2 1/2 gram op 500 gram voer, het beste nog levende rode muggenlarven. Op bestelling kan bij de meeste winkels wel een pak levende muggenlarven gekocht worden, dit is ongeveer 500 gram in een krant verpakt.

Metronidazol lost moeilijk op. Het beste gebruik je hiervoor gedistilleerd water, dit geeft het beste resultaat. Door de metro au bain marie onder voortdurend roeren te verwarmen in een beetje gedistilleerd water lost het op. Laat het water niet koken, hierdoor neemt de werkzaamheid van de metro af. Na afkoelen dit door de muggenlarven op laten zuigen en deze invriezen. Nu kunnen de vissen hiermee gevoerd.

Eet de vis niet meer dan moet er een oplossing aan het aquariumwater toegevoegd worden. De hoeveelheid is 1 gram metronidazol per 100 liter water. De afgewogen hoeveelheid in een kopje gedistilleerd water oplossen zoals hierboven beschreven. Doe eerst een 50% waterwissel en zorg dat het filter schoon is. De oplossing metro toevoegen. Na 3 dagen weer een 50% waterwissel en over kool filteren. Na twee dagen de kuur herhalen. Uiteraard wel eerst de kool uit de filter verwijderen.

Het verdient aanbeveling om dan tegelijkertijd ook een kuur met Binox te geven, zodat een eventuele bacteriële infectie die vaak ook optreedt, bestreden wordt. Binox wordt gegeven in een dosering van 5 gram per 100 liter aquariumwater en kan tegelijkertijd worden gedaan met de metronidazol.

Wil je de vis het middel rechtstreeks toedienen dan kan dat door 500 mg (een halve gram!) op te lossen in 200 cc water. Met behulp van een injectiespuit zonder naald waaraan een stukje fietsventielslang is bevestigd kan maximaal 2 cc bij de vis worden ingespoten. Dit is voor de vis behoorlijk belastend,en met uitvangen kan je makkelijk de slijmhuid beschadigen, dus weet waar je aan begint!

copyright: P.de Weijer

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Hoi Allemaal, allereerst bedankt voor de wijze adviezen en ook Jan, bedankt voor dat mooie leesstuk. Moet ik wel zeggen dat die ouwe blauwe waar het dus omgaat maar steeds magerder en magerder werd en ik echt vreesde voor zijn leven. Ik dacht al aan euthenaseren...... toen bedacht ik dat ik er dan nog wel één over had, wat moest daar dan mee gebeuren? Op internet??? Afijn, op marktplaats gezet en al bijna verkocht... werd ik opeens gebeld door een man of ik zijn vissen over wilde nemen, 4 stuks. Ik dacht: da's wel veel in één keer. Afijn toch kijken en uiteindelijk die vissen mee. 3 dagen in de antibcterieel gezet en voorzichtig proberen maar. oei. Ëen was te dominant aanwezig qua gedrag en kleur dus die heb ik verkocht aan iemand anders. Nu heb ik een groep van 5, inclusief die ouwe 'witpoeper' en wat denk je dan.... hij is weer helemaal 'back in town' hij eet, is weer bijna op kleur en poept weer gewoon zoals het hoort. Hij is nog wel wat mager en als ik de boeken moet geloven komt dat niet meer goed (afwachten maar)Tja, ik snap dat ik hier een risico genomen heb maar gelukkig hebben de vissen het gewonnen van de wetenschap en heb ik nu, na 2 weken een geweldige groep rondzwemmen.
Nee, het is geen 'zie je nou wel!!" Ik weet echt wel dat het heel anders af had kunnen lopen maar gelukkig voor de vissen heeft het uiteindelijk allemaal gewerkt!

groeten van mandy en de :vis: :vis: :vis: :vis: :vis:

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

gelukkig maar, maar we zijn ook gek van foto's he :D :D

ik ben nu wel nieuwschierig
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Das een mooi verhaal met een goede uitkomst.
Hoe zit het met de rangorde bepaling, is dat al doorlopen?
Maar nog wel een poosje met argus ogen in de gaten houden he, sommige ziektes openbaren zich pas na 4 weken of later.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Hoi, ha jongens (en meiden natuurlijk) ik kan jullie gelukkig melden dat het allemaal van een leien dakkie gaat; in mijn bak zitten nu 3 vrouwtjes en 2 mannen, waarvan 1 die hele ouwe dus die mag alles en wordt niet opgejaagd door die andere man. NEEEEEEEE, want die heeft het veel te druk met eieren besproeien....ja jullie lezen het goed, al snel na aankomst bleek dat hij een maatje had (bij de vorige eigenaar niet bekend, waarschijnlijk door het dominante gedrag van die 'sinaasappel') . nu, een week later hebben ze net afgezeten ook nog voor het raam dus ik kan het prima volgen. Ik verwacht er niet zo veel van maar.....YOU NEVER NO!
als jullie iets willen zien dan zal ik het weer eerst moeten mailen naar één van jullie want ik ben weer totaal de draad kwijt!! Stuur maar even een PB tje als je interesse hebt.
groeten van mandy, vissen en...eitjes.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Dat is goed om te horen.
Waarom zet je geen foto's in je album, fototoestel icoontje onder je naam?
Gaat zich vanzelf wijzen en anders wijzen we jou wel :D.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Leuk om te lezen. En foto's zijn ook leuk. Hoewel een filmpje ook leuk kan zijn :) .
Gelukkig gaat het nu beter in je bak, hopelijk blijft deze ziekte vrij.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

2e dag, ouders zitten nog bij de eitjes. Er zijn er volgens mij niet zo veel over maar zij zien er (nog) muziek in! afwachten maar....
Ik ga fototjes proberen, ook afwachten....
gr. mandy

witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Blijft altijd leuk, verwacht er niet te veel van, ik heb iedere vrijdag een nieuw legsel , de kweker waar ik ze gehaald heb heeft me geadviseerd om de eitjes direct met mijn hand weg te vegen omdat ik de vissen in januari als halfwas heb gekocht als ze zoveel eieren leggen zou dit de groei kunnen belemmeren, maar eerlijk gezegd heb ik dit nog niet gedaan omdat het altijd leuk en spannend is om naar te kijken, gisteren zag ik ook dat mijn oranje ook een koppeltje gevormd hebben en ook eitjes hebben.
Succes in iedergeval Mandy.