soorten verlichting

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rebus
0-200
0-200

soorten verlichting

Bericht door Rebus »

Hoi,

Momenteel ben ik bezig met het inventariseren voor een nieuwe bakkie. Zoals het er nu uit zal gaan zien wordt het een volglazen bak van 350x80x60 (of 70).

Momenteel heb ik een RIO 300 (120x50x60) met 4 T8 lampen (36 watt).
Als ik dit vermogen door bereken naar een 1500 liter bak, dan lijkt mij het volgende:

In totaal 18 lampen van 36 watt (3x120 breed en 6 lampen diep) T8 verlichting.
Vanuitgaand dat de lampen 12 uur per dag branden zal dit jaarlijk ongeveer 610 euro per jaar kosten (0,22 euro / kW).

Ik schat dat met 15 lampen van 54 watt T5 verlichting (3 breed en 5 lampen diep) dezelfde hoeveelheid licht heb. Hierbij kom ik uit op ongeveer 760 euro per jaar.

Nu vraag ik mij af in hoe spaarlampen bruikbaar zijn. Zijn deze te koop in het juiste kleurenspectrum met een goede intensiteit? Is led verlichting mogelijk een optie? (gericht licht... maar wel de mogelijkheid te verwarmingen met de restwarmte).

En misschien nog wel een belangrijkere vraag... Heb ik met bovenstaand overzicht genoeg licht (of misschien wel teveel?).

edit: vergeten te melden dat ik graag VEEL planten in mijn bak heb staan.

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200

Re: soorten verlichting

Bericht door Koirac »

Dan is het de moeite waard om je eens te verdiepen in led verlichting.

Goedkoper in aanschaf, goedkoper in verbruik, meer branduren, dus gaan langer mee.

Succes, Koirac
Ook vijver en koi liefhebber.

jari4now

Bericht door jari4now »

Goedkoper in aanschaf zeker nog niet, en nog niet alle kleur tempraturen te krijgen.
Led zou ik persoonlijk nog niet aan beginnen.
Maar even een vraag die Rio 300 heb je 4 lampen in hangen?????
Welke vissen zitten erin?? is wel erg veel hoor....
Ook in je 3.50 zijn 15 T5 lampen erg rijkelijk, en zou ik ze zeker niet alle 15 de volle 12 uur laten branden.
Als de verdeling goed wordt gedaan en de juiste hoeveelheid Kelvin wordt genomen kun je met minder lampen doen, als je dan alles schakelt met de juiste dimmers dan brandt tussen 12:00 en 15:00 uur (b.v) alles en daarvoor en daarna op en aflopend...scheelt heel veel doosjes stroom

Onderwerp auteur
Rebus
0-200
0-200

Bericht door Rebus »

Dank je voor jullie reacties. Ik hoop dat er nog een hoop gaan volgen.

Led verlichting zal het denk ik niet worden. De aanschaf is duur. En ik twijfel of led ook de bodem van het aquarium haalt. Daar staan immers ook planten.

Ja boven mijn RIO 300 heb ik 4 lampen hangen die 12 uur per dag aan staan. Vrijwel geen alg. (de penseel alg is aan het verliezen) Omdat ik een dichte planten groei heb, leek het mij beter veel licht te hebben. Maar als het met minder het zelfde resultaat heeft, dan wil ik geen dief zijn van mijn centjes. Zeker niet als het om bedragen gaat als bij de 1500 :p (ben en blijf een nederlanders hoor :p)

goed idee om een dag in te bouwen met slechts een aantal uur volledig licht. T5 is ook te dimmen toch? Zou een mooie overgang kunnen worden. En dan led voor avondschemering :p

Jari4now, hoeveel lampen (T5) zou je boven een 1500 adviseren?
(nog even een vraag beantwoorden, ik wil wat kleinere vissen gaan houden. Grote (lees GROTE) scholen van kleine visjes. En het blijft wel een gezelschap bak met veeeeel planten).

Nu geef ik voor mijn werk onderandere energieadviezen, maar levende wezens en planten vragen toch iets specifieks. Okee Okee, een aquarium is zo en zo niet heel energiezuinig :p

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Voor de vissen maakt je verlichting niet veel uit, sommige willen graag wat gedempt licht. Maar goed je hebt veel planten zeg je dus ook veel schaduwplekken eventueel.

T5 is zeker dimbaar, geloof alleen dat de evsa's duurder zijn. Rio 300 formaat zou ik werken met 3 lampen, 2 zou ook nog goed zijn. Maar met 3 kun je er eentje gebruiken voor net een ander tint of avond/ochtend licht, je kan veel meer rommelen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rebus
0-200
0-200

Bericht door Rebus »

2 lampen zijn te weinig, de planten groeien dan snel omhoog, maar totaal niet in de breedte. In de RIO 300 heb ik 4 T8 lampen. Helaas zijn deze per 2 te schakelen. Dus of 2 aan of 4 aan. Nou moet ik zeggen dat die bak het super doet. Alles groei als onkruid. Misschien dat 2 T5 lampen wel voldoende zouden zijn.

Voor mijn nieuwe 1500 bak zal er zeker T5 in komen, tenzij spaarlampen een optie zijn. Die zijn volgens mij weer zuiniger dan T5, alleen krijg je volgens mij geen difuus licht.

Heeft iemand ervaring met spaarlampen en de kleurspectrum van deze lampen?

Ik kan met de bouw van het aquarium natuurlijk ook gewoon minder lampen nemen en dan de optie om later alsnog uit te breiden. Aan de andere kant... als je iets doet, dan moet je het ook ineens goed doen. Lampen uitlaten is dan ook een optie :p en zeer zuinig :p

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Je zou de lampen nog is zo kunnen maken dat ze afzonderlijk schakelbaar zijn, dan kun je alle kanten op. Helaas ontkom je er dan niet aan de bestaande lichtbak open te moeten maken.

Spaarlampen heb ik geen ervaringen mee, maar het klinkt me nog niet echt lekker. Wat je zegt erg weinig keuze in kleuren en intensiteit.

Hoogte en breedte groei heeft meer met het spectrum te maken dan met de hoeveelheid lampen en dan heb je het verhaal diepte en dichtheid van begroeiing wat nog meetelt.
Hoogte groei komt uit het blauw/paarsige spectrum, breedte groei komt voort uit de rode tinten in het spectrum.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rebus
0-200
0-200

Bericht door Rebus »

Kijk, dat laatste wist ik helemaal niet. Na het vervangen + 2 extra lampen groeien de planten wel in de breedte. Ik dacht dat er goede lampen in zaten. NOT, de planten wilde al niet. Ik heb inderdaad nu lampen genomen met een flink rood spectrum. Ik wist wel dat dat goed was, maar dat het de factor was vor breedbroei... :D

Dank je :D :D :D :D

Dan denk ik inderdaad dat ik aan 3 T5 balken voldoende zou hebben. Even nog eens aan het rekenen gaan wat voor verbruik ik zal hebben met deze kennis.

(dat 1 berichtje over kleur mij misschien flink wat geld kan besparen.....).

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Je kan er ook nog voor kiezen om je kap aan de binnenkant wit te schilderen en met reflectors te gaan werken. Denk dat je zo ook wel het effect van 4 a 5 lampen krijgt met 3 lampen.

Het is de kunst om van beide kleuren precies genoeg te hebben voor je plantjes, maar niet te veel blauw/paars want dan heb je kans dat de algen er goed bij gaan groeien.

Neem je een combinatie van een philips 830 en een 840 heb je doorgaans precies de juiste spectrums maar zonder die vervelende algen.

Een 830 oogt wat gelig, dat komt dus door het aandeel rood in het spectrum. Een 840 oogt wittig maar spierwit en dat komt door het blauw. Ga je kijken naar de (ik dacht iets van 865) die is echt spierwit door het hoge blauw/paars, met met zo'n lamp heb ik de ervaring dat algen makkelijker groeien dan planten.

Kijk voor de gein is naar dit plaatje van een spectrum.

Afbeelding

Dit is het spectrum van een Sylvania gro-lux, zoals je ziet veel te veel blauw en paars met zich mee. Daar groeien planten prima mee maar algen zijn sterker dan planten vaak en die kunnen dan makkelijk gaan overheersen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand