aquarium niet helemaal waterpas

warander
0-200
0-200

Re: aquarium niet helemaal waterpas

Bericht door warander »

Hoe kom Jij daar nou bij?Frank
Ruiten staan niet haaks?
glas wordt haaks gesneden,dan lijkt het moeilijk dat de ruiten dan niet haaks staan?
fnoorden schreef:Absoluut waterpas zetten. Door die 3-4 mm komt straks meer druk op je voor- of achterruit uitgeoefend, dan goed voor hem is. Daar is een mooie wiskundige berekening voor, die ik gelukkig niet meer weet. :lol:

Bovendien, bij de Rio's wordt de ruiten er toch te vaak niet haaks in geplaatst, dus dan krijg je nog eens extra druk met een beetje pech.

Frank

bjorri
0-200
0-200

Bericht door bjorri »

fnoorden schreef:Absoluut waterpas zetten. Door die 3-4 mm komt straks meer druk op je voor- of achterruit uitgeoefend, dan goed voor hem is. Daar is een mooie wiskundige berekening voor, die ik gelukkig niet meer weet.
Volgens de natuurkundige formule zal het drukverschil op de ruit zal ongeveer drie a 4 mm waterkolom zijn. Dat is heel veel minder dan de uitstroomdruk van je pompje :-) absoluut niet iets om je druk over te maken, ZOLANG de bodem van de bak maar goed egaal op het meubels staat. Inderdaad bij voorkeur met een matje of stuk tempex ertussen om eventuele hobbeltjes op te vangen. Wel zonder plooien! Uiteraard moet het meubel ook stabiel staan op de vloer.

Van deze hobby weet ik nog niet zoveel maar mn cijfers voor natuurkunde en mechanica (krachtenleer) waren indertijd ruim voldoende.

Of te wel: rechtzetten omdat het mooier staat, niet omdat de zaak stuk zou gaan.

Onderwerp auteur
ladydanagirl
0-200
0-200

Bericht door ladydanagirl »

ik heb inmiddels het meubel licht opgehoogd aan de zeiden dat het nodig was,
het belletje van de waterpas staat nu netjes tussen de streepjes dus acceptabel(of hoe je het schrijft)
het aquarium staat stabiel op het meubel dus alles lijkt me nu prima te zijn.

net nog ff bij de europatuin plantjes gehaald het aqua staat er nu mooi bij!

allemaal bedankt voor de reacties!
guppy guppy guppy guppy

warander
0-200
0-200

Bericht door warander »

Ik had niets anders van je verwacht.Goed gedaan.
Nu weer in laten draaien,hoor.
Cyclus begint weer overnieuw(of oud water gebruikt?)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Heel verhaal, maar leuke discussie jongens ;)

Nog even over het matje onder het aquarium. Juwel geeft aan dat je niets onder het aquarium moet leggen maar deze met het kunststof frame wat aan de onderzijde zit rechtstreeks op de bovenplaat van het Juwel meubel te plaatsen.

De kast dient dus onder zijn pootjes waterpas gezet te worden, recht bij de oorzaak zeg maar.
bjorri schreef:Van deze hobby weet ik nog niet zoveel maar mn cijfers voor natuurkunde en mechanica (krachtenleer) waren indertijd ruim voldoende.
Dat is het mooie van onze hobby je kunt er veel meer in kwijt dan alleen kennis van vissen. vooral het "klussen" en het prullen met techniek spreekt mij ook erg aan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

warander schreef:Hoe kom Jij daar nou bij?Frank
Ruiten staan niet haaks?
glas wordt haaks gesneden,dan lijkt het moeilijk dat de ruiten dan niet haaks staan?
fnoorden schreef:Absoluut waterpas zetten. Door die 3-4 mm komt straks meer druk op je voor- of achterruit uitgeoefend, dan goed voor hem is. Daar is een mooie wiskundige berekening voor, die ik gelukkig niet meer weet. :lol:

Bovendien, bij de Rio's wordt de ruiten er toch te vaak niet haaks in geplaatst, dus dan krijg je nog eens extra druk met een beetje pech.

Frank
Haaks is juiste woord niet. Ik heb zeven Rio's afgekeurd omdat de ruiten er te scheef ingelijmd waren. Daardoor komt er bij druk een onevenredige kracht op de ruiten te staan. Pleit niet voor de kwaliteit van de Rio's.

Overigens bij de Rio die ik uiteindelijk gekocht heb is er nog steeds een verschil van een millimeter tussen boven en onderkant aan de rechterruit.

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

bjorri schreef:
fnoorden schreef:Absoluut waterpas zetten. Door die 3-4 mm komt straks meer druk op je voor- of achterruit uitgeoefend, dan goed voor hem is. Daar is een mooie wiskundige berekening voor, die ik gelukkig niet meer weet.
Volgens de natuurkundige formule zal het drukverschil op de ruit zal ongeveer drie a 4 mm waterkolom zijn. Dat is heel veel minder dan de uitstroomdruk van je pompje :-) absoluut niet iets om je druk over te maken, ZOLANG de bodem van de bak maar goed egaal op het meubels staat. Inderdaad bij voorkeur met een matje of stuk tempex ertussen om eventuele hobbeltjes op te vangen. Wel zonder plooien! Uiteraard moet het meubel ook stabiel staan op de vloer.

Van deze hobby weet ik nog niet zoveel maar mn cijfers voor natuurkunde en mechanica (krachtenleer) waren indertijd ruim voldoende.

Of te wel: rechtzetten omdat het mooier staat, niet omdat de zaak stuk zou gaan.
Tempex e.d. als laag tussen het aquarium en het meubel wordt niet langer geadviseerd, zelfs afgeraden.

Het drukverschil is wel degelijk van belang als je ruiten er niet haaks in zitten.

bjorri
0-200
0-200

Bericht door bjorri »

fnoorden schreef:
bjorri schreef:
fnoorden schreef:Absoluut waterpas zetten.
Tempex e.d. als laag tussen het aquarium en het meubel wordt niet langer geadviseerd, zelfs afgeraden.
Het drukverschil is wel degelijk van belang als je ruiten er niet haaks in zitten.
Wijkende ruiten is een heel ander verhaal dan waterpas plaatsen! Ik ben het 100% met je eens dat als er ruimte tussen de ruiten opgevuld is met veel kit dat de bak daardoor verzwakt wordt. waterpas of niet heeft daar echter geen invloed op, niet vlak ondersteunen maakt het dan nog kwetsbaarder.

Ik ken de voorschriften van Juwel niet, lijkt me een wel goed idee om die op te volgen, zelf heb ik een oude Juwel zonder onderkast, daar dus wel een stuk van een slaapmatje (op maat) onder.

warander
0-200
0-200

Bericht door warander »

Ik heb er zo,n alu bubbeltjes folie onder liggen.(slaaprolletje)
Isoleert,en vangt gelijk de druk op de bodem , door dikte 5 -6 mm.

Onderwerp auteur
ladydanagirl
0-200
0-200

Bericht door ladydanagirl »

warander schreef:Ik had niets anders van je verwacht.Goed gedaan.
Nu weer in laten draaien,hoor.
Cyclus begint weer overnieuw(of oud water gebruikt?)
nee moet opnieuw indraaien,
gelukkig stond het nog maar een paar dagen ,
heb ook geen haast met het aanschaffen van de bewoners,
alles op zijn tijd.
guppy guppy guppy guppy