discus in groepje van 3?

Onderwerp auteur
caatje_pj

discus in groepje van 3?

Bericht door caatje_pj »

Na lang gespeur op het internet kom ik verschillende verhalen tegen over de grootte van een discus aquarium.
Zou het kunnen om 3 discusvissen te houden in een juwel vision 260?
(120 lang 60 hoog, 260 liter)
Hierbij dan een schooltje 5-streep barbeel (15)
en 10 corydoras albino

Wat denken jullie?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: discus in groepje van 3?

Bericht door Kevin »

Je zit eerder met het feit denk ik dat je over een scholenvis praat, daar gaan ze normaal uit van minimaal een stuk of 5. Voor de vis zelf word vaak gezegd 50 liter per vis, dat zou net aan moeten kunnen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zoals Kevin al zegt, blijven scholenvissen en 3 is geen school.
3 zou ik zo wie zo niet doen, als je er een koppel uit zou krijgen, heeft de 3e geen leven meer.
En 5 discussen in een Vision 260 vind ik zelf te krap.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

frebor
0-200
0-200

Bericht door frebor »

Dag Caatje.
Dit zou zeker moeten kunnen die drie discussen in jouw bak ( denk dat kees iets over het hoofd leest, hij praat over 5 discus vissen, en dat zou te veel zijn ) maar drie moet kunnen.

Zou wel, als je de orginele juwel filter hebt, een of zelfs twee blauwe sponzen vervangen voor juwel cirax. Alleen niet te gelijk vervangen hoor.

Verder je waterwaardes in de gaten houden, en als je discussen gaat kopen, vragen of ze op speciaal water zitten.
Wij hebben hier bijvoorbeeld Stencker discussen en heckels zwemmen, en deze zwemmen allemaal op gewoon leiding water, werken alleen met easy-life op deze bakken, als we ze verversen.

Succes er mee,

Gr Fred
www.fremabo.nl

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Kees schreef:Zoals Kevin al zegt, blijven scholenvissen en 3 is geen school.
3 zou ik zo wie zo niet doen, als je er een koppel uit zou krijgen, heeft de 3e geen leven meer.
En 5 discussen in een Vision 260 vind ik zelf te krap.
Denk juist dat Kees het wel goed leest. Zelf vind ik 3 discussen ook geen school. En deze vissen komen mooier tot hun recht met minimaal 5-6 exemplaren in een bak met een minumimbreedte van 150 cm. Liefst 2m.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Als je inderdaad puur en alleen naar het aantal liters kijkt en niet naar het gedrag ed....
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
caatje_pj

Bericht door caatje_pj »

Ik snap dat 3 discussen als grote nadeel hebben dat, als er een koppeltje vormt, 1 discus buiten de groep valt. Is dit op te lossen door 3 vrouwtjes te nemen?
Als dit bijvoorbeeld 3 jonge vissen zijn, wennen ze dan niet aan het feit dat ze "maar" met 3 soortgenoten in het aquarium leven?

Groetjes!

Roderick
400-600
400-600

Bericht door Roderick »

het zal moeilijk te zien zijn of je 3 vrouwtjes hebt dus ik zou er niet op hopen... ik zou het gewoon niet doen... het beste is om discussen in minimaal een bak van 400 liter te houden...
Groetjes Roderick
Afbeelding

Onderwerp auteur
jari4now

Bericht door jari4now »

Discus is een scholenvis en word het beste met minimaal 5 soortgenoten gehouden, na aftrek van vulling en bijvissen dient er dus zeker nog 250 liter beschikbaar te zijn voor 5 vissen, een bak met een bruto inhoud van 400 a 450 liter en ca 150 cm is dus eigenlijk het minimum.
Hier is dan rekening gehouden met de belasting van je water(vervuiling) en de zwemruimte.
Hou er ook rekening mee dat jonge discussen inhoud veel voeren en dus veel verversen, de "vuistregel" 50 liter per vis wordt best wel geschonden, maar dan wordt er meer ververst, gemiddeld 30% om de dag.
Met minimaal 250 liter kun je dus ook weinig bijvissen in je bak hebben, wil je de gezondheid van je vissen en het plezier in je hobby houden adviseer ik toch naar de 50 liter regel te kijken en indien mogelijk 1.50 zwemruimte.

Net als andere scholenvissen zal de discus het pas naar zijn zin hebben als hij een echte school kan vormen en dan ook zijn meest natuurlijke gedrag gaan vertonen.
Hoe groter de school hoe mooier de vis en zijn gedrag, net als alle scholenvissen.

Onderwerp auteur
caatje_pj

Bericht door caatje_pj »

Bedankt voor de reacties!
Deze zijn erg compleet

Ik ga niet meer voor de discus kiezen.
Ik ga op zoek naar een andere, mooie blikvanger zodat ik mijn huidige vissen ook kan behouden

Groetjes!

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Verstandige keuze Caatje. Misschien iets voor later, je moet toch altijd een droom hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Caatje, inderdaad zeer verstandig, heb je al ideeën?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
caatje_pj

Bericht door caatje_pj »

Inderdaad, misschien iets voor de toekomst (als we een joekel van een huis hebben en een groot aquarium niet in de weg staat :D )

Ik ben nu vooral nog op internet aan het orienteren op mooie vissen (en natuurlijk ook de minder standaard vissen, die lekker opvallen!
Nu is mijn oog gevallen op de Ctenopoma ocellatum, oftewel luipaardklimbaars. Ik heb me er nog niet inverdiept, dus misschien is het wel helemaal niks. Maar de vorm en grootte spreekt me aan (dan weten jullie ook gelijk waar ik naar op zoek ben :P )
Ook de paradijsvis vind ik erg mooi..

Groetjes!!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Die luipaardklimbaars ziet er inderdaad mooi uit, live heb ik hem nog nooit ergens gezien.
Wat me nog bij ligt van de paradijsvissen is dat ze behoorlijk dominant kunnen zijn, heb ze 20 jaar terug wel eens gehad.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

Het zijn beide vissen die moeilijk met andere vissen samengaan, meer iets voor het speciaalaquarium.

Hoe is je bak eigenlijk ingericht? Veel planten, weinig planten, wat voor planten? Steen: geen, weinig of veel? Hout, geen, weinig of veel? Bodembedekking: grind, zand, grof of fijn? Wat voor een filter zit erop?