uitgewerkt turfgranulaat

Plaats reactie

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

uitgewerkt turfgranulaat

Bericht door rudmer50 »

Kan het kwaad als uitgewerkt turf granulaat te lang in het filter blijft zitten? :?:

fnoorden
0-200
0-200

Re: uitgewerkt turfgranulaat

Bericht door fnoorden »

Turf bindt calcium en magnesium. Na twee tot drie weken is turfgranulaat uit gewerkt en dan worden calcium en magnesium weer terug gegeven aan het water waardoor de hardheid weer gaat stijgen.

Verwijderen dus zodra het uitgewerkt is.

Frank

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

Waar gebruikte je turfgranulaat overigens voor?

Als het is om de pH en KH te verlagen, daar ga ik de komende tijd eikenextract voor gebruiken. Lijkt een prima oplossing te zijn, zolang je de dosering maar in de gaten houdt en geen andere preparaten erbij gebruikt. Tenzij de werking van de andere preparaten in combinatie met eikenextract bekend is en dus niet schadelijk.

Frank

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door rudmer50 »

Gaat inderdaad om mijn ph en kh.Ik heb ook al ph kh minus gebruikt, maar dit werkt allemaal maar tijdelijk, en is best prijzig.

jari4now

Bericht door jari4now »

Turfgranulaat heeft als voordeel dat het stoffen afgeeft die het water aanzuurt en je Ph op een natuurlijke manier naar bendeden kan brengen, overigens op een minder ingrijpende manier dan eikenextract.
Het granulaat neemt geen stoffen op die hij nadat het is uitgewerkt weer loslaat.
Het is dus daarom niet schadelijk als het na de werkingsperiode van een maand langer in het filter blijft, het is alleen nog een neutrale en nutteloze vulling van filterruimte.

Als de turf in je filter niet voldoende is kun je ook een turfcillinder maken die gebruikt bij het verversen, je laat langzaam je kraanwater door de met turfgranulaat gevulde cillinder lopen en dan het aquarium in, zorg wel tijdig voor vervanging van je turf als je de Ph stabiel wilt houden.(zowel in je filter als in de cillinder)
Bij een bak van 400 liter is een cillinder voor 2 liter turfgranulaat best wel toereikend, en is te maken van PVC buis van B.V. 110 cm rond en dan iets van 50 tot 60 cm hoog.

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

jari4now schreef:Turfgranulaat heeft als voordeel dat het stoffen afgeeft die het water aanzuurt en je Ph op een natuurlijke manier naar bendeden kan brengen, overigens op een minder ingrijpende manier dan eikenextract.
Het granulaat neemt geen stoffen op die hij nadat het is uitgewerkt weer loslaat.
Het is dus daarom niet schadelijk als het na de werkingsperiode van een maand langer in het filter blijft, het is alleen nog een neutrale en nutteloze vulling van filterruimte.

Als de turf in je filter niet voldoende is kun je ook een turfcillinder maken die gebruikt bij het verversen, je laat langzaam je kraanwater door de met turfgranulaat gevulde cillinder lopen en dan het aquarium in, zorg wel tijdig voor vervanging van je turf als je de Ph stabiel wilt houden.(zowel in je filter als in de cillinder)
Bij een bak van 400 liter is een cillinder voor 2 liter turfgranulaat best wel toereikend, en is te maken van PVC buis van B.V. 110 cm rond en dan iets van 50 tot 60 cm hoog.
Turfgranulaat geeft wel degelijk weer stoffen vrij, zodra het uitgewerkt is. Maar laten we daar geen discussie over op starten :D , ik test het wel in een testbak en publiceer het op het forum zodra ik de resultaten heb.

Eikenextract heeft zichzelf inmiddels wel bewezen, het is goed doseerbaar en controleerbaar en dat is belangrijk voor mij, hoewel ik het een agressief goedje blijf vinden.

Wat vinden de discusliefhebbers van turfgranulaat versus eikenextract?

jari4now

Bericht door jari4now »

Een enkele discusliefhebber gebruikt het nog steeds een aantal heeft het gebruikt en kreeg last van zaken als alg en schommelingen van.....(moet ik ff navragen)
Meeste in discusland kiezen voor turfgranulaat, ook dit is wel goed te doseren, en de wildvang mensen kiezen voor Osmose water omdat dat eigenlijk het nauwkeurigst schijnt te werken en je door de mengverhouding ook zelf kan bepalen hoeveel je de Ph wil en kan laten dalen.

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

Volgens mij loop ik achter op het gebied turf vs eikenextract, ik ga in ieder geval het een en ander uitzoeken :-) Osmose water is in ieder geval een logische stap voor mij, omdat ik in het komend jaar een zeewaterbak ga opstarten, dus weer wat geleerd.

Frank