(FOTO'S!) Rood oog en ooglid bedekt onderste helft oog?!

Plaats reactie

Onderwerp auteur
BSB
0-200
0-200

(FOTO'S!) Rood oog en ooglid bedekt onderste helft oog?!

Bericht door BSB »

Zie persoonlijk album; foto 1+2 zijn van het rode oog (2e foto is het duidelijkst), de 3e foto is van het goede oog. In JBL kon ik helaas geen soortgelijke symptomen vinden.

Wij hebben een 110 liter Juwel bak waar we 2 koudwatervissen in houden; een inmiddels 15 cm lange goudvis (roepnaam Bovis) en een ik noem het altijd maar een Leeuwenbek ( oranje, bol kopje met 2 pompons tussen zijn oogjes, mooie dubbele sluierstaart en een bol buikje -gewoon bol, geen buikwaterzucht-), roepnaam Dobey.

Deze laatste heeft sinds een paar dagen een wat opgetrokken ooglid aan 1 kant, verder geen kleurverschillen.
Maar vanochtend zag ik dat het ooglid van dit ene oogje echt de helft van het oog bedekt, wat uitpuilt en het oog rondom zwart is geworden met daarbinnen een rode rand. Ook het opgetrokken ooglid is rood. Het andere oog (en de andere vis) lijkt nergens last van te hebben? Ik was gisteren al begonnen met een 3-daagse Esha2000 kuur (koolfilter er eerst uitgehaald), die maak ik maar af denk ik. Ik wil zo graag weten wat dit is? Misschien moet ik wel een heel ander medicijn gebruiken?

Dobey is een sterk beestje, net als Bovis. Vorig jaar zwom hij ineens helemaal opgeblazen op zijn zij en kon niet meer horizontaal komen. Na een spannende nacht is het toen toch weer goedgekomen met hem.

2 Maanden geleden is de algeneter die bij hen woonde gestorven (wit pluis rondom zijn mond). We hebben Bovis en Dobey toen in een noodaquarium gehouden en de Juwelbak helemaal schoongemaakt met heet water (geen sop) en de stenen, hout en grind uitgekookt. Nieuwe planten erin en 3 weken zonder vissen laten draaien. De vissen zwemmen nu sinds 3 weken weer in hun Juwelbak. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

Ik voed de vissen om de dag, niet meer dan ze binnen 10 min. op kunnen, verder eten ze van de plantjes. We sijpelen de poep van de bodem en verschonen 20% van het water elke week (weer aangevuld met schoon leidingwater + waterconditioner) en wassen de filters uit in het verwijderde aquariumwater om zo de bacteriën te behouden. Als we iets verkeerd doen horen we dat ook heel graag.

Ik hoor graag jullie adviezen, het hele gezin is erg op Dobey gesteld. :cry:

Vriendelijke groet, Barbara
Laatst gewijzigd door BSB op 18 nov 2009 10:36, 4 keer totaal gewijzigd.

Timothy
1000+
1000+

Re: Rood oog en ooglid bedekt onderste helft oog?!

Bericht door Timothy »

Dag Bianca,

das minder zeg. Kan je misschien een foto plaatsen? Zou wel even wat minder voeren. Zou zoveel geven als ze binnen 2 minuten opkunnen...Hoop dat het snel beter gaat met hem.

Groet,
Tim
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Rood oog en ooglid bedekt onderste helft oog?!

Bericht door Kees »

Een foto zegt al meer als woorden.
Al bij JBL gekeken?
http://www.jbl.de/onlinehospitalnl/
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: (FOTO'S!) Rood oog en ooglid bedekt onderste helft oog?!

Bericht door Kees »

Is moeilijk te zien, maar klinkt me als een bacteriële infectie.
Ik zou zo wie zo de esha kuur afmaken, deze heeft een brede werken.
Verder doe je het goed, alleen hoe vaak met je die filter schoon.
Hoewel ik andere filters heb dan jij, maak ik mijn filters niet vaak schoon.
Witte watten vervang ik ongeveer 1x in de 3 tot 4 weken (hangt van de bak af) en de rest van het filter spul misschien 2 tot max 3x per jaar.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie