Hallo, dit onderwerp zal vast wel vaker besproken zijn.
Ik heb sinds woensdag witte stip in mijn Rio300. Op dit moment op mijn kardinaaltjes, en nog een paar andere vissen.
Ben meteen donderdag begonnen met Exit dat ik nu gebruik voor de vierde dag.
Heb me een beetje geïnformeerd, nu blijkt dat het verhogen van de temp ook invloed heeft op de ziekte.
Is dat zo of.....
Dat klopt ja, die bacterien kunnen niet tegen temperaturen van hoger dan 30. Vaak wordt ook wel een combie gedaan van exit en de temp omhoog voor een dagje (wel langzaam opbouwen en afbouwen)
oké, ga ik doen.
De kardinalen verstoppen zich ook sinds een paar dagen onder het stuk kienhout in mijn aquarium.
Voelen zich zo te zien niet echt lekker, eten doen ze trouwens nog wel gelukkig.
Hoeveel dagen mag je het exit gebruiken?
Volgens de verpakking 3 tot 5 dagen.
Goed, ik heb dus ook nog steeds last van witte stip. 3 dagen geleden hadden 3 van mijn bijlzalmpjes het.
Ik heb vervolgens de bijlzalmpjes apart gezet, in een zoutoplossing, voor 45 minuten. De helft van de witte stip was er toen af.
Vervolgens heb ik ze weer terug gezet, en ben ik begonnen met Exit.
Dag erna is 1 bijlzalmpje dood gegaan, en hadden mijn 2 gouramis, een l nummer, en nog wat bijlzalmpjes dit ook.
Ik heb toen besloten om mijn temperatuur alvast te verhogen van 25 naar 28 graden. Mocht de witte stip na 3 dagen nog niet weg zijn, kon ik dan alsnog de temperatuur verhogen naar 30 graden.
Vandaag heb ik voor de 4e maal exit in mn water gedaan, aangezien 2 gouramis en 3 bijlzalmen nog witte stip hebben. Ik heb het idee dat het vanmorgen minder erg was als nu, nu lijken het veel kleinere stipjes. Wel steeds op de staart en de vinnen.
Ook heb ik vandaag de temperatuur verhoogd naar 30 graden, en tevens een zoutoplossing in mijn bak gedaan(de helft als was voorgeschreven, andere helft wil ik over een paar dagen doen)
Heeft er iemand nog tips wat ik nog kan doen verder?
paar maanden geleden heb ik ook last van stip gehad.
na 4 dgn exit was het al minder maar nog niet weg.
toch gestopt met de exit en temp. wel iets hoger gelaten.
daarna is het vanzelf verdwenen!
in totaal heeft het een algenetertje gekost de rest heeft het allemaal overleefd inclusief een paar uur zonder filter bij 30 graden buiten temp. (door onweer aardlek schakelaar eruit geklapt en ik was weg)
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!
Zelf gebruik ik altijd Colombo Femsee en dan eventjes de temperatuur verhogen. volgens mij moest je dit 2x in de week doseren. Maar vaak kom ik daar niet aantoe en is het na de eerste dosering al weg.
zelf heb ik exit ook eens gebruikt maar vond ik niet zoon succes.