hoge plexi buis als bak

Onderwerp auteur
Wim J
0-200
0-200

hoge plexi buis als bak

Bericht door Wim J »

Al enige tijd aan het rondkijken om een aquarium op te starten. Ik loop nu met een idee rond wat blijkbaar nog niet (veel) uitgevoerd geweest is.

Ik zou namelijk een hoge (2m) hoge plexi (40 cm diameter, of toch maar 65cm?) buis willen gebruiken voor een 20°C aquarium. De waterdiepte zou 1,7m worden.
Vanzelfsprekend wordt het niet evident om te reinigen en in te richten. Maar daar zie ik me met wat hulp middelen wel een oplossing voor te vinden.
Blijven nog 2 vragen over:
- Wat vinden de vissen hiervan, zwemmen ze over de volle diepte? welke soort? Het lijkt me dat het aantal vissen beperkt wordt door het beschikbare oppervlak of gaat die regel niet helemaal op?
- Kan ik een verticaal geplaatste TL gebruiken als verlichting? Verlichten van bovenuit is vrijwel uitgesloten met eender welke type lamp.

Andere bedenkingen, tips?

Marco
200-400
200-400

Re: hoge plexi buis als bak

Bericht door Marco »

lijkt me wel een uitdaging om voldoende zuurstof in het water te krijgen.
Misschien dat er wel vissen zijn die daar goed tegen kunnen net als in de diepte van de zee, maar ik denk niet dat ze dan de hele buis zullen gebruiken.
275x65x60

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Hoi Wim,

het lijkt me een leuk, verrassend en uitdagend idee, maar voor de huisvesting van vissen is het zonder enige twijfel een kwelling.

Vissen hebben de neiging om recht vooruit te zwemmen, en als ze omhoog gaan daar een schuine lijn voor te kiezen. In een buis zoals jij het voorstelt geldt "The only way is up"... iets wat voor de meeste vissen onnatuurlijk is.

Wat ook een probleem gaat worden is de gas-uitwisseling, zoals Marco al zei. Het wateroppervlak ten opzichte van het totale volume is veel te klein, zodat er weinig to geen gas-uitwisseling plaats kan vinden. Het water zal snel zuurstof arm worden, en de vissen gaan daar aan ten onder. Het positieve daarvan is dat je ook onderin de buis vissen hebt, maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Mijn mening: geen goed idee.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Heb ik in het dolfinarium wel gezien van 2m nogiets hoog, o,5 breed
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Wim J
0-200
0-200

Bericht door Wim J »

Marco schreef:lijkt me wel een uitdaging om voldoende zuurstof in het water te krijgen.
Misschien dat er wel vissen zijn die daar goed tegen kunnen net als in de diepte van de zee, maar ik denk niet dat ze dan de hele buis zullen gebruiken.
Als ik onderaan op de klassieke manier dmv één (of twee) bruissteentje(s) lucht toevoer heeft de lucht 1,7m tijd om door het water opgenomen te worden ipv 0,5m bij een 'nomale' bak. Dus dat zou in mijn redenering alvast deels moeten compenseren voor het gebrek aan wateroppervlak.
Met een diameter van 40cm spreken we bij dergelijke hoogte al snel van dik 200liter water.
Mijn grootste vraag is de verticaal -naast de bak- geplaatste TL als verlichting. Geraken de vissen daarvan id war? Wennen ze daar wel aan, of krijg ik een hoop psychologische sardienen in een buis?

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

P.S. dit waren nota bene rifbakken (wel nep koraal) zonder beluchting

Onderwerp auteur
Wim J
0-200
0-200

Bericht door Wim J »

Is al vast niet mijn bedoeling om daar 100-den vissen in te steken,.... Mijn voorkeur gaat zelfs eerder uit naar één school van 10 -15 kleinere vissen.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

De meeste vissen zwemmen in een bepaalde waterlaag. Bodem bewoners, oppervlakte zwemmers enz. Die plaatsen zijn ook niet zo heel groot met een diameter van 65cm.
LauMooij schreef:P.S. dit waren nota bene rifbakken (wel nep koraal) zonder beluchting
Maar wel met continue verversing zeker :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

ik merk zelf bij mn vissen dat als ik de kap van mn bak af haal met het licht nog aan dan gaan ze schuin zwemmen.
of ze hier aan wennen zou ik niet weten maar dat het onnatuurlijk is is voor mij wel zeker.

ik denk dat als je een ietwat rood-geelige sterk lamp erboven zou hangen dat het dan wel moet lukken qua licht.
dan zal namelijk de rest van het van de buis verlicht worden door bijvoorbeel de zon in de kamer ofzo...
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

sam
0-200
0-200

Bericht door sam »

voor verlichting gewoon een hele felle hiq lamp er boven, ik zou het niet snel doen, hoe was je van plan de bodem schoon te maken of er planten in steken.
als je er vissen in doet denk ik geen school omdat dat vaak echte zwemmers zijn, ik zo dn gaan voor rustige vissen
en heb je ook al bedacht hoe je het gaat aankleden, in het midden een soort van stenen zuil zal het dan worden
planten komen meestal ook niet hoger dan 1 1,5 m

ik denk ook niet doen.

gr sam
juwel record 110
amazone

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Valissineria gigantea wordt zo 3-4m, verder heeft de drijfplant pistia stratiotes wortels tot 80cm, Dan ben je al een heel eind.

Onderwerp auteur
Wim J
0-200
0-200

Bericht door Wim J »

Zoiets bedoel ik dus:
op de foto is de buis 175cm met diameter van 25 cm. Ik denk eerder aan 200 cm met diameter 40cm. Of mischien wel 65 cm diamter, maar dan moet ik ernstig het gewicht in rekening gaan brengen
Afbeelding

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

wat je ook kunt doen is stukken wortelhout doorboren en aan een rvs pen maken dus op elkaar stapelen, deze bekleden met anubias en dergelijke. dan krijg je ook een mooie beklede bak. als ik al zoiets ga maken zou ik wel de grootste diameter doen. voor de bodem schoon maken zou ik gewoon een zuigleiding inleggen, die het net allemaal van het bodem oppervlak afzuigt. als verlichting denk ik dat een hqi het verste komt. verticaal zou ik niet doen. lijkt me ook geen mooi effect hebben.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
Wim J
0-200
0-200

Bericht door Wim J »

Goed idee ivm dat wortelhout! Via het centrale gat in het hout zou ik ook op verschillende plaatsen lucht kunnen injecteren.
65 cm diameter in hoogte van 2m is enerzijds moeilijk te vinden, anderzijds verschrikkelijk duur, en al het gewicht komt op een kleine oppervlakte terecht. En we spreken dan toch over bijna 700liter/kilo !

Als ik het verder allemaal goed begrijp is de verlichting vooral van belang voor de planten. Kan ik dan bv niet met lichtpunten in de bak werken (LED) die 'vlakbij' de planten staan?

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Hangt af van welke planten je neemt. Java- en eikenbladvarens hebben niet veel licht nodig, vallisineria juist wel erg veel.