Philips zuiveringsinstallatie

Plaats reactie

Patman
800-1000
800-1000

Re: Philips zuiveringsinstallatie

Bericht door Patman »

Ja, het ziet er allemaal veelbelovend uit, maar waar de meeste mensen niet aan denken, is dat er meer vervuiling is dan nitraat en fosfaat alleen. Te denken is aan hormonen en nog meer van die organische componenten die de waterkwaliteit misschien niet zichtbaar en meetbaar beinvloeden, maar wel degelijk van invloed zijn op het welzijn van de vissen.

Maar, desalniettemin, het lijkt wel een mooi hulpmiddel!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

het lijkt me een heel vet ding alleen niet "in plaats van" een filter maar ernaast.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Inderdaad, niet als ipv te gebruiken en wat Patrick al zegt, er zitten ook andere stoffen in de bak.
Heb een tijdje terug ook een praatje gehad over dit apparaat en leuk hulpmiddel, zeker als je last hebt van algen of een zee aquarium hebt, maar wint het niet van vers water.
Maar ze zijn er zo te horen nog niet mee klaar, wie weet....
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Volgens Philips....................

De Philips Tropica Aquarium Purifier, zoals het zuiveringsapparaat officiëel heet, is gebaseerd op “Corona Discharge”-technologie. Hierin wordt ozon uit zuurstof geproduceerd door het opwekken van een hoge spanning over de elektroden wat resulteert in een elektrische ontlading (Corona Discharge). Deze Corona Discharge ontleedt het moleculaire zuurstof, door botsing met elektronen, tot atomaire zuurstof. Enkele van deze zuurstofatomen vormen samen weer een ozon-molecuul. Terwijl andere weer samengaan tot moleculair zuurstof.

Zuurstof (O2) wordt omgezet in ozon (O3) met een uiterst precieze en lage dosis ozon (0,45 mg Tap 120 en 0,55 mg Tap 200) voor continue gebruik en reageert met moeilijk afbreekbare organische verbindingen.
Ozon lost gemakkelijk op in water en valt snel uit elkaar in water als het niet snel iets vindt om mee te reageren. Na een paar minuten is het meeste ozon omgezet of terug naar zuurstof (O2) of het heeft gereageerd op verontreiniging.
De Ozon (O3) wordt na oxidatie terug omgezet in zuurstof (O2) zonder giftige producten achter te laten.

Ozon verwijdert geur en kleur in het water en algen, bacteriën en virussen worden sterk gereduceerd.
Bij pH-waarden in het bereik van 7pH, wordt het giftige Ammonium/Ammoniak door de Ozon niet geoxideerd. Het giftige Nitriet wordt door de Ozon in Nitraat geoxideerd.

In Nederland is de MAC (Maximale Arbeids Concentratie) voor Ozon 0,06 ppm. Dit is de maximale concentratie die gedurende 8 uur per dag, 5 dagen per week in een ruimte toelaatbaar is. Een concentratie tussen de 0,02 en 0,05 ppm ruiken we al.

Het apparaat heeft geen modules die vervangen moeten worden, dus blijft voor jaren zijn werk doen.

Er zijn inmiddels al wat discusliefhebbers die er een hebben aangeschaft, ben ook erg benieuwd naar de ervaringen.
In de discuswereld ziet iedereen het ook als aanvulling en ipv 3x per week verversen hoopt men terug te kunnen naar 1x verversen.

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar hoe die draait in discusbakken. Van 3x terug naar 1x heeft best voordelen, en nu denk ik niet alleen aan tijd en waterkosten, maar ook aan rust in de bak.
Maar ik begreep dat dit apparaat ook plantenvoedsel verorbert, meer als bv kool.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Wesdijk heeft vandaag een hele dag waar er speciaal op dit apparaat uitleg en demo's worden gegeven.

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

En het is er zaterdags al donders druk.....
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Als jij nu eens als razende reporter naar wesdijk gaat, dan wachten wij op het beeldmateriaal .. Hihihi..

Het zit er voor mij niet in vandaag... maar ik ben wel benieuwd..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Voor mij ook niet, straks aan de bak.
Hmmm, misschien een nieuwe functie binnen AF, Het AquaforA reporters team
Onze speciale AF reporters gaan altijd op jacht naar de nieuwste snufjes op het aquarium gebied, checken winkels en kwekers en leggen dit vast in een gedetailleerd verslag.
Next episode, Het Philips zuiveringsinstallatie, stay tuned :D
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Voor de reporter in spé......(Kees?)

Hier alvast een reactie van Philips op de vraag Ozon is toch schadelijk is het gewone Ozon en wat doet het?

‘Onze’ ozon is inderdaad gewoon ozon, met dezelfde chemische structuur.

Het verschil met andere ozongeneratoren is dat ‘onze’ ozon-output is berekend op een bepaald watervolume en een zekere visbezetting.

Bij andere merken laat hun technologie meestal toe om enkel te schakelen tussen uit/maximaal. En bij regelbare units, is de maximale productie bijna altijd te hoog voor een gewoon aquarium.

De Philips Tropical Aquarium Purifier heeft, in vergelijking met de concurrentie, slechts een kleine, berekende ozon-uitstoot.

Dit omwille van 2 redenen:

· ozon is een gas dat moeilijk op te lossen is in water. Afhankelijk van vervuiling, temperatuur, ... zal er een zeker percentage uit het water ontsnappen. Bij lage dosissen zal dit rond de 5% zijn, bij een hoge dosis kan dit zelfs 50% zijn.
De combinatie lage dosis + hoge efficienty zorgt ervoor dat er er een zeer kleine hoeveelheid ozon vrijkomt. Het Philips-apparaat is getest zodat zelfs worst-case situaties veilig blijven. We zijn dan ook de enigste fabrikant in het bezit van het KEMA-keurmerk.

· Als een grote ozondosis meer afvalstoffen afbreekt dan dat er aangemaakt worden, zal het aquarium té schoon worden. (hoge redoxwaarde)
Hierdoor zal de bacterie-cultuur, en gezondheid van de vissen aangetast worden. Het is dan ook noodzakelijk om een redox-meter te hebben, die zulk een ozon-apparaat zal regelen.
De uitstoot van Philips is zo berekend dat de biotoop wordt ondersteund, zonder overmatig schoon water.
Het Philips-apparaat is getest zodat zelfs worst-case situaties veilig blijven.

In onze productie wordt er aan 100% kwaliteitscontrole gedaan, waarbij zowel te lage als te hoge ozon-outputs worden tegen gehouden.

Tot zover het antwoord van Philips.

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Volgens mij ben JIJ aan het solliciteren, weet alleen nog niet precies waar, of voor onze razende reporter team of voor verkoper van Philips :D.
Begin er een beetje warm voor te lopen, wacht alleen nog de gebruikers ervaringen af.
Nu ververs ik 2 tot 3x in de week, als ik dat terug kan brengen naar 1x....
In ieder geval, Txs Jan voor deze info.
Hoop dat als je meer info over dit apparaat hebt, zoals oa gebruikers ervaringen, het met ons wilt blijven delen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

IK solliciteer zeker niet.....geen betrokkenheid energerlij aan fora of Philips product is gewenst.
Het trek mijn belangstelling en ik volg dit soort zaken graag op de voet.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

hebben we ondertussen al ervaringen binnen het forum?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

jari4now

Bericht door jari4now »

Is er nog iemand bij Wesdijk gaan kijken?
Ik ken iemand die hem nu 2 weken in huis heeft, wel nog vragen heeft of Ozon icm UV het water niet te schoon maakt.

Het voordeel (en meteen ook een nadeel) van zo'n ozonisator is wel dat het ook organische stoffen afbreekt.
In een aquarium heb je altijd een opbouw van organische stoffen die verder niet door bacterien afgebroken worden, omdat daar voor die beestjes te weinig energie in zit. O.a. te zien doordat het water langzaam gelig wordt.

Met ozon worden de gewone organische en de moeilijk afbreekbare organische stoffen dus afgebroken. (Gebeurt ook een beetje door UV). Dan hebben we dus mooi helder water zonder de gelige "Gilvin" kleur.
Nou zijn organische stoffen in het water niet altijd slecht. Het vormt ook een soort natuurlijke bescherming voor de slijmlaag van de vis. Die is dan natuurlijk ook weg. En da's dan wel weer een nadeel.
Of je dan nog moet waterverversen, andere stoffen als nitraat, fosfaat kunnen zich nog steeds ophopen, dus wellicht kan het wat minder, maar drastisch verminderen zou ik niet doen.

[Edit]

Om NO3 (nitraat) te maken is er inderdaad NO2 nodig (nitriet).
Dat omzetten doen in een normale bak de bacterien zelf.
Ga je er dikke ozon opzetten dan ontneem je de laatste nitrificatie stap aan de bacterien. Als dan het ozonapparaat uitvalt heb je kans op een nitrietpiek, en da's niet zo best. De bacterien en het apparaat zetten dus nitriet om naar nitraat, dus die nitraat opbouw heb je nog steeds, dus als je een te hoog nitraatgehalte hebt zul je nog steeds moeten verversen om dat omlaag te krijgen

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Weer een goed stukje info, txs.
Je had er over dat je mensen kon die dit apparaat gebruiken, weet je ook wat hun ervaringen zijn?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie