Wegens een nieuwe aanschaf van een aquarium ,
ben ik er nog niet uit wat voor bodem ik er in moet doen
De een zegt zandbodem, maar dit werd me afgeraden omdat ik er ook planten in heb
en Discusvissen , dat de bodem snel erg vies lijkt en het water troebel word
Dus zit ik te denken aan een grindbodem,
maar willen mijn planten daar wel in groeien of moet ik nog wat toevoegen aan een grindbodem ?
Wat voor advies kunnen jullie me geven.
Wat voor bodem ?
Wat voor bodem ?
Gr
Siena
Siena
Re: Wat voor bodem ?
Je kunt er ook tussenin gaan zitten. Persoonlijk vind ik filterzand het mooiste. Het heeft de uitstraling van zand, maar de voordelen van grind. Het slaat niet dicht, het blijft luchtig, en planten wortelen er prima in. Daarbij nog het voordeel dat na een goede spoel-beurt het zand gewoon in de bak gekiept kan worden, en het ineens naar de bodem zakt.
Over dat de bodem vies lijkt... dat is hij dan ook, en dan moet er schoongemaakt worden. Bij grind krijg je dat je niet ziet dat het vies is, en dat je dus ook niet schoonmaakt... Problemen staan om de hoek dan.
Filterzand is o.a. te krijgen bij www.wildkamp.nl ... maar dat moet wel in de buurt liggen...
Ik zou geen voedingsbodem gebruiken.. Die raakt snel uitgeput, en dan zit je met die rommel in de bodem... niks aan hoor.
Over dat de bodem vies lijkt... dat is hij dan ook, en dan moet er schoongemaakt worden. Bij grind krijg je dat je niet ziet dat het vies is, en dat je dus ook niet schoonmaakt... Problemen staan om de hoek dan.
Filterzand is o.a. te krijgen bij www.wildkamp.nl ... maar dat moet wel in de buurt liggen...
Ik zou geen voedingsbodem gebruiken.. Die raakt snel uitgeput, en dan zit je met die rommel in de bodem... niks aan hoor.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
ik zie dat er een in Veendam zit...
Groeten,
Patrick
Patrick
Dus wel filterzand ? moet ik dan het grove korrel nemen,
ik las dat er verschil in korrel grote is?
Hebben jullie een idee hoeveel ik nodig hen voor een aquarium van 200x73x87
Dankje wel patman, het is moeilijk een keuze te maken
de een geeft dit advies en een andere weer zo
Maar jij met de derde die dit zegt
ik las dat er verschil in korrel grote is?
Hebben jullie een idee hoeveel ik nodig hen voor een aquarium van 200x73x87
Dankje wel patman, het is moeilijk een keuze te maken
de een geeft dit advies en een andere weer zo
Maar jij met de derde die dit zegt
Gr
Siena
Siena
Ik heb drie accounts hier... Hahaha... Nee hoor, ik heb het zelf ook in de bakken zitten. De malawis kunnen er lekker mee leuren...
Korrelgrootte... ik denk dat ik de 'middel korrel heb, net iets groter dan zand... maar dat moet je zelf even bekijken bij de Wildkamp of zo.. De korrelgrootte staat volgens mij op hun site, kun je met een lineaal even kijken wat je kan verwachten. maar 1-2 mm is best een mooi korreltje hoor
200x73... mmm... een zakje of 2 sowieso... Voor de prijs hoef je het niet te laten liggen... In de aquahandel vragen ze echt de hoofdprijs.... En als je over hebt verpats je het aan een aquariumliefhebber in de buurt..
Korrelgrootte... ik denk dat ik de 'middel korrel heb, net iets groter dan zand... maar dat moet je zelf even bekijken bij de Wildkamp of zo.. De korrelgrootte staat volgens mij op hun site, kun je met een lineaal even kijken wat je kan verwachten. maar 1-2 mm is best een mooi korreltje hoor
200x73... mmm... een zakje of 2 sowieso... Voor de prijs hoef je het niet te laten liggen... In de aquahandel vragen ze echt de hoofdprijs.... En als je over hebt verpats je het aan een aquariumliefhebber in de buurt..
Groeten,
Patrick
Patrick
Zou ook gewoon voor filterzand gaan.
Discussen vinden het prettig en ik mijn planten doen het er goed in.
Discussen vinden het prettig en ik mijn planten doen het er goed in.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik ga ook voor filterzand, maar neem dan niet de grofste korrel maar de middenmaat 0,71-1,25 die lijkt nog het meest op zand.