hoe ruikt een gezond aquarium

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: hoe ruikt een gezond aquarium

Bericht door Kees »

Dat aparaat haalt de plantenvoedsel uit het water, vandaar dat het goed werkt tegen algen en te hoge nitraten ed.
Alleen je plantjes krijgen ook honger.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door rudmer50 »

Dus extra bijmesten haalt dan ook niks uit, omdat het apparaat het er direct weer uithaalt.?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Kan wel, maar dat is dan weer zonde van de voeding.
Advies die ik kreeg, als je last van algen heb of te hoge consenstraten van nitraten wat je er niet uitkrijg door verversen, dan is het goed, heb je geen last van algen of te hoge nitraten, niet doen.
En wil je zo'n ding om minder water te verversen, ook niet doen, het haalt het gewoon niet bij vers water voor je planten en vissen. Dit is mij althans gezegd.
Maar zolang is dit ding nog niet op de markt en de gebruikserservaringen zijn nog maar mininmaal.
Voor zee bakken schijnt het in ieder geval zeer goed te werken, misschien komt er nog eens een speciale zoetwater versie die het net weer wat anders doet, who knows.
Misschien dat iemand anders er anders tegen aan kijkt en andere ervaringen mee heeft, time will tell.
En zeg nu zelf, als dat ding inderdaad zorgt voor helder en goed water waardoor je niet vaak meer in de bak mag zitten, is ook niet leuk, wat heb je aan een hobby als je er geen tijd aan kan spenderen, kunnen we net zo goed een groot scherm neerhangen met een filmpje van een aquarium :D
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door rudmer50 »

Er blijft genoeg over om te doen,Je moet toch regelmatig je planten uitdunnen,en je wilt vaak wel weer eens wat veranderen. En het water verversen zal ook nog steeds moeten gebeuren, maar dan wat minder vaak. Dus als het de plantjes niet schaad, zou ik er voor gaan. Nu kom ik vaak moe van mijn werk thuis, en dan moet ik ook nog eens 30 tot 40 procent water gaan verversen, daar heb ik dan soms niet erg veel zin in.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Tsja, nu is het houden van discusvissen denk ik wel een van de intensiefste vissen voor een aquariaan.
Ik heb hier nog 2 gezeldschaps bakken staan, maar die doe ik meestal 1x in de anderhalf tot 2 weken. Vaker is ook niet nodig.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door rudmer50 »

Ja, ik heb hier denk ik toch wat te gemakkelijk over gedacht. Maar ze zijn ook zo mooi he.
Discus is misschien niet zo heel moeilijk te houden,maar er gaat wel erg veel tijd in zitten als je het goed wil doen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Yep :D
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door rudmer50 »

Ik ben er denk ik al achter wat de soms vieze geur veroorzaakte. Ik was aan het verversen, en dan neem je ook wel eens wat zand mee,maar deze keer schoot ik een beetje uit met de slang en nam een behoorlijke hap zand mee,en de onderste laag was helemaal donker blauw tot zwart, en had een vies luchtje. Ik heb toen maar alles meegezogen tot ik geen viezigheid meer tegenkwam. Was wel weer veel werk, want moest natuurlijk al het zand weer schoonwassen voor het weer terug in de bak kon. Vraag me wel af hoe dat kan,misschien een overblijfsel van de medicijnkuur?
Dat was ook van die donkerblauwe vloeistof. In het vervolg toch het zand maar wat omwoelen met verversen denk ik.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Wat voor zand heb je er in eigenlijk, als het gewoon zand is, kan het onder het zand gaan rotten en daar lijkt het een beetje op of heb je er een voedingsbodem onderliggen?
Lijkt me heel sterk dat het van de medicatie komt.
Wat ik zelf vaak doe is tijdens het verversen / afzuigen, de kolk wat dieper in het zand steken, als de kolk voor 2/3 vol zit met opgezogen zand, knijp ik de slang even dicht waardoor het het zand weer uit de kolk valt.
Zo "woel" ik mijn zandbodem een beetje om en blijft het los.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door rudmer50 »

Goeie tip Kees,
Maar ik denk toch ook dat de medicatie er nog niet uit is,want ik had weer 5 japonica's gekocht en ik zag er vanmorgen alweer 1 dood liggen. Ik denk toch dat ik er maar weer even een koolfilter in doe en de bodem schoon ga maken op de manier van jou. Ik heb vroeger nooit een dooie japonica gehad, en toen zat er een voedingsbodem in waar ik vaak hoge no3 waardes in had. Daarom heb ik voordat ik discussen nam de hele bodem eruit gehaald en er rivierzand in gedaan. Want japonica's zijn toch heel gevoelig voor medicatie ? :(

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Eigenlijk schijnen alle garnalen wel gevoelig te zijn, maar ik heb er wel eens FMC en flagallol van sera in gedaan en die rakkers leven gewoon nog.
Heel af en toe zie ik er wel eentje liggen, maar die leek dan niet goed door de vervelling heen gekomen te zijn.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door rudmer50 »

Toch raar dan

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ook garnalen kunnen gewoon ziek worden, misschien is het dat wel.
Japonica's niet gewoon ouderdom?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door rudmer50 »

Nee want deze heb ik nog maar 1 weekje of zo. Trouwens ik ben net wat voer wezen halen bij de Maanvis, en daar werd mij verteld dat amandelboom bladeren eigenlijk weggegooid geld is. Ze doden alleen bacteriën, maar daarbij ook de goede.Nu weet ik het ook niet meer hoor.Kan ik ze er net zo goed weer uit halen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zeker bij discusliefhebbers worden ze toch vaak aanbevolen.
Ik houd ze er in ieder geval in voor verlopig, als ik wat meer tijd heb, zal ik kijken wat het grote WWW erover zegt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie