vragen over epoxy

Plaats reactie

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

vragen over epoxy

Bericht door marloes »

hallo.
ik ben een nieuwe achterwand aan het maken ,en omdat dit de eerste keer is ben ik nog niet bekend met epoxy hars.
nu heb ik al aardig wat info op dit forum gevonden maar blijf met een paar vragen zitten.
kan iemand mij vertellen hoeveel hars ik nodig heb voor mijn achterwand van 1.60 bij 60?
en heeft die hars een kleur? of is die kleurloos en kan over mijn verf heen?
moet ik de achterwand daarna nog spoelen? of kan die als die droog is zo mijn aquarium in?
alvast bedankt.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: vragen over epoxy

Bericht door Kevin »

Goede morgen Marloes,
kan iemand mij vertellen hoeveel hars ik nodig heb voor mijn achterwand van 1.60 bij 60?
Met 1,5 liter zou je hem 2 keer kunnen doen.
en heeft die hars een kleur?
Nee is transparant.
of is die kleurloos en kan over mijn verf heen?
Ja en ja.
moet ik de achterwand daarna nog spoelen? of kan die als die droog is zo mijn aquarium in?
Dat zou ik wel doen ja, even een keer flink spoelen kan zeker geen kwaad. Maar wees er zeker van dat de epoxy geheel droog is anders kan hij wit uit slaan.

Maar waarom epoxy :roll: ga je zulke bijtjes houden dan?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

bedankt kevin voor de antwoorden.
ik dacht epoxy omdat dat extra bescherming is voor de achterwand, en heb ergens gelezen dat er dan ook minder algen op gaan groeien omdat het oppervlakte glad is.
maar bij jou zelfbouw project van de achterwand gebruik je het niet gebruikt.
moet eerlijk zeggen dat ik nog altijd bang ben dat de verf gaat afgeven of loslaten.
het is ten slotte acryl verf.
denk je dat dat zo goed houd ook op lange termijn dat epoxy niet nodig is????
hoe is jou ervaring hiermee?
moet wel zeggen dat die epoxy mij behoorlijk ingewikkeld lijkt, dat mengen en harden.
liever niet als het niet nodig is, maar ik lees ook van veel mensen op dit forum dat ze het wel gebruiken,
en dus twijfel ik.
dus wat zijn de voor en na delen van epoxy hars gebruik?
of is er ergens al iets in een toppic geschreven dat ik nog niet heb kunnen vinden?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Van die algen klopt wel ja, dat de verf gaat oplossen heb ik niks van gemerkt. En ik maakte mijn wandje altijd schoon met een afwas borstel en zelfs dan na flink schrobben laat er niets los.

Veel meer voor en nadelen kan ik zo niet bedenken, dat topic kan ik ook niet vinden zo snel. Het mengen is niet ingewikkeld hoor, alles staat op de fles en als je die verhouding aanhoud kan er niets mis gaan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Nadeel zou kunnen zijn dat het glanst en niet natuurlijk oogt, wat je ertegen kan doen is als de hars nog nat is instrooien met zand.
Klaar om info te spuiten en absorberen!