beweging door stroming in het water?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

beweging door stroming in het water?

Bericht door mandyrademaker »

Ik heb weer een vraag, ik heb gemerkt dat met 4 Discus in de 1.65, de vissen 2 dagen na verversing (1/3 v.h.totaal) al in de hoge waterlaag gingen zwemmen en wat zwaarder ademen ook. Ik heb verleden week standaard esha 2000 in de bak gehad omdat de 2 nieuwe Discus geintegreerd werden en omdat ik dat zo eens in de 4 maanden gewoon preventief doe.
Het zware ademen en zwemmen in de hoge laag duidt dus volgens mij op zuurstof tekort. Ik heb vanaf de filter een uitstroompijp over de lengte van de bak, waaruit op drie punten water stroomt met ' bubbeltjeskracht' noem ik het maar even. Dit schijnt dus niet voldoende te zijn. Nu heb ik er een kleine filter bijgeplaatst met een behoorlijk krachtige wateruitlaat. Deze filter heb ik halverwege de bak staan zodat de wateruitlaat de bodemlaag beroert. Nu is mijn vraag; Hoeveel stroming wordt door Discus als prettig ervaren?? Ik heb nu wel het idee dat ze af en toe in die stroming 'staan' maar kan het kwaad op de lange duur? In mijn boeken staan zoveel tegenstrijdigheden; het ene boek meldt stilstaandwater, het andere lichtstromend, het volgende boek zegt dat Discus de stroming vermijden, hoe zit het nou???? Er zijn overigens wel plekken in de bak waar die sroming minder is.
Wie kan mij hier meer over vertellen? :?: :?:

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: beweging door stroming in het water?

Bericht door Kees »

Op zich zijn Discussen niet zo weg van veel stroming en houden van wat rustiger water.
Als ze echt zuurstof te kort lijken te hebben, kun je eens kijken naar Söchting oxidator.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

UHHHH? Nooit van gehoord Kees, wat is dat???
is stroming op de lange duur schadelijk? Één van mijn Discus, mijn oudste van 5 jaar, vindt het zelfs prettig om als ik aan het verversen ben in de straal te zwemmen, hij staat ook wel eens onder de uitstroompijp te suffen of te trillen. Daaraan zou ik toch kunnen aflezen dat hij de stroming als prettig ervaart?
Eten gaat goed hoor en inmiddels hebben alle 4 de vissen elkaar geaccepteerd en hangen ze dus niet meer in op een kluit in de hoek. (nee, nu hangen ze bovenaan!!!)

grts Mandy

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

http://www.wesdijk.nl/webshop/aquariums ... toren.html
Als die er last van zou hebben, zou die wel een ommetje om heen maken dunkt mij :D.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Heb ik ook net rondgekeken in de categorie 'ziekten' en bij snelle ademhaling de kieuwwormen gevonden. Kun je die wormen zien? En wat wordt verstaan onder schuren? Soms zwemt er weleens een Discus langs een blad en geeft dan een 'kopje' en zwemt hard door. Ik heb altijd begrepen dat schuren toch intensiever was? Heb al gekeken naar eventueel medicijn. Hun poep ziet er wel ok uit en de eetlust is niks mis mee.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Volgens mij als het pas echt mis is.
Schuren doen ze hier ook wel eens, hoort erbij volgens mij.
Ik zou me nog niet te druk maken eigenlijk.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Ik zie het mijn Maanvissen ook wel eens doen, heel snel en hard! Volgens mij hoort het bij een territorium riueel ofzo want meestal gaan ze kort daarna poetsen. Nu heb ik wel een foto genomen van een vis met poep. Het is een licht gekleurd sliertje (ze hebben wel 2 dagen mosselen gegeten) niet waterig en ongeveer dezelfde afmeting als 'normale'poep. deze vis eet goed en is zeker niet zwak ofzo. DUH, Weet ff niet meer hoe ik een foto moet plaatsen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier hebben ze ook weleens wat lichtere poep, gebeurd ook weleens wanneer ik weer eens teveel in de bak heb zitten rommelen, stress poep.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

vandaag is gelukkig alles normaal; vissen zwemmen lekker op kleur rond, er wordt goed gegeten en weer 'op kleur'gepoept. Nu even in de gaten houden wat er met het stroompje in de bak gebeurt. Rudy en Ronny (2 oude Discus) aschijnen het allemaal wel fijn te vinden die niewe zijn zoveel luxe nog niet gewend denk ik. Scharrelen winden ze nog een beetje vreemd dus vandaag schone tubifex halen zofat het er vanavond in kan. Kijken wat er gebeurt. En, er schijnt wel een boek te zijn getiteld; De Discus,(hoe origineel) aleen nergens te vinden dus misschien moet ik even googelen. Ik heb wel een Back to Nature Discus uitgave, ERG VEEL HELE mooie plaatjes maar inhoudelijk niet zo sterk.
Goed Kees, bedankt voor je support en dat van die zuurstof regelaar houd ik zeker in het achterhoofd!
voor nu, Have fun, feel like a fish in freshwater

groeten van mandy en de zwemvereniging