wat vinden jullie van dit aquarium?

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Re: wat vinden jullie van dit aquarium?

Bericht door marloes »

oke bedankt dat is een hele opluchting.
wil het allemaal zo goed mogelijk doen.
maar het word mijn eerste keer dat ik zo iets doe,
die piepschuim dozen zal ik nog even informeren want dat lijkt mij inderdaad wel wat, bedankt voor de goede tips

als het lukt om morgen foto's te maken ga ik die mischien wel even hier plaatsen, al heb ik geen iedee hoe dat moet.
dan weten jullie ook een beetje waar het over gaat

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier staat hoe het moet:
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&p=77#p77
Maar het kan tegenwoordig nog makkelijker, namelijk in je persoonlijk album:
http://www.aquafora.nl/viewforum.php?f=111
En dat zie je recht een tabblad voor uploaden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Weet niet precies hoe het met dicus zit maar ik zou voor 4 uur mijn vissen niet verwarmd vervoeren denk ik. Maar als ik dat wel moest doen dan gebruikte ik zo'n tempex box met daarin een babykruik met heetwater en die in een handdoek wikkelen en in die box, met zakken viserbij (zorg dat alles goed vast ligt). Tegenwoordig heb je ook van die electrische kruiken, die kan je opladen en de temp instellen geloof ik.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

vanavond nog een keer de bak wezen bekijken en wat gegevens genoteerd.
geprobeerd foto's te maken maar die zijn weer van belabberde kwaliteid.
dat is ook nog eens iets om me in te verdiepen.

heb nu een poosje de discussen kunnen observeren.
het zijn er 5 waar nummer 6 is weet ik niet en heb ik ook maar niet gevraagt.
ik ben er niet vrolijker door geworden en realiseer mij dat ze in slechte gezondheid zijn.
vraag mij zelfs af of ze de verhuizing zullen overleven.
3 van de 5 zijn erg klein, ik schat ongeveer 7 of 8 cm de andere 2 zijn ongeveer 12 tot 15 cm.
en ze zijn m.i. behoorlijk mager , ik dacht even dat ik op een bepaald momend de ribben kon zien.
vinnen zijn aangetast en op de staard vin niet alleen het uiteinde maar ook nog wittige vlekken halverwege de staart.
eigenlijk heb ik nooit zo goed gelet op hoe discussen ademen, maar ik heb het iedee dat deze de kiewen nogal ver uit hebben staan bij het ademen.
wel zijn ze levendig en nieuwschierig en er is een pispaaltje die zich tussen de bladeren verschuild.
vraag mij af wat ik voor deze discussen nog kan doen.
ze krijgen nu 2 keer per dag eten, bij mij zullen ze dat zeker 3 keer krijgen, maar ik ben wel bang ze te overvoeren omdat ze zo mager zijn.
komt dat nog goed?
en groeien ze dan ook nog eeen beetje?
en is het verstandig om ze te behandelen voor b.v kieuwwormen en een antiebacterieel middel te geven?
eigenlijk is mijn vraag is er een soort ehbo voor deze discussen? waarmee pep ik ze weer een beetje op?

heb een beetje door gevraagt over de verzorging, en denk dat daar inderdaad het grote probleem ligt.
er word maandelijks ongeveer 50-60 liter water ververst en dat lijkt mij veel en veel te weinig.
waterwaarden zijn niet bekend bij de huidige eigenaar en ik heb er ook maar niet naar gevraagt omdat ik er nu toch niets aan kan doen.
2 keer perdag eten , vlokken en diepvries voer, maar ik maak de in schatting dat het waarschijnlijk hoofdzakelijk vlokken zullen zijn.
en de temp is ruim 30 dat lijkt mij wat aan de hoge kant, of is dit juist goed?
door een hoger temp krijgen ze toch een snellere stofwisseling? en als ze al zo mager zijn en ze krijgen wat weinig eten zullen ze door die temp toch juist extra vermageren, of zie ik iets over het hoofd?

al met al het is een geweldige bak met veel mogelijkheden, maar wat bertefd de discussen heb ik ernstig mijn twijfels en denk , hoe gaan die de verhuizing overleven???!!!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Discussen hebben het liefst tegen de 30 graden hier houd ik ze op 28.5 / 29 graden.
Bar verhaal, maandelijks verversen grrrrr, hier zijn ze nu ongeveer 1 1/2 en krijgen ze nog braaf 3x per dag eten en ververs dus gemiddeld 2x per week 40%.
Voor behandelen voor een eventuele ziekte.........
Normaliter ben ik er geen voorstander van, maar een dosis FMC zou ik denk ik na je verhaal toch wel preventief in de bak doen.
Geen volle dosis, maar iets van 3/4.
En de eerste tijd mag je best 3x per week 30% verversen en 4x per dag eten geven als dat voor jezelf haalbaar is. Alleen groeien zullen ze denk ik niet meer doen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

FMC dat is toch een sterk antiebacterieel middel of heb ik het mis? :?:
en moet er nog iets gebeuren tegen eventuele kiewwormen? en darm parasieten? :?
4 keer eten geven is geen probleem, maar kunnen ze dat wel aan? word het dan niet te veel voor ze?
en de temp was 30,1 die gaat dus wat naar beneden naar 29
3 keer per week verversen lijkt mij ook een heel goed iedee,
mischien extra vitamine door de voeding?
en is eer een bepaald soort eten waar ze extra van aansterken?. :cola:
jammer dat ze niet meer groter worden maar ik had dat volgens mij al ergens gelezen. en ik heb ook ergens gelezen dat als de discussen klein zijn ze ook erg vatbaar zijn voor ziekten. klopt dat? :cry:
dus mijn streven is niet groter maar weerbaarder maken en gezond proberen te krijgen van de discussen.
en alle tips en aanwijzingen zijn welkom

ps ik wil nog even kwijt dat ik het heel prettig vind dat er zo snel gereageerd word op de stukjes, bedankt daarvoor :duim:

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier wat leesvoer over FMC:
http://www.kerklied.com/~discusvis/fmc.htm
Het helpt wel je bacterie cultuur omzeep, maar die gaat met het verhuizen toch wel omzeep.
Daarom zou ik zelf, en natuurlijk gezien de staat van de vissen, de vissen hier juist in het begin een dosis van geven.
4x keer eten is prima, kans dat ze best veel laten leggen, maar daarom wat vaker verversen om het overtollige weer weg te zuigen, maar dan geef je ze in ieder geval de kans om te eten.
Er zijn wel vitamines preparaten, dacht sera wel iets heeft wat meer gericht is voor discussen.
Gooi alleen niet alles te gelijk in de bak, FMC, pitamientjes en VFM.
Een kuurtje FMC vind ik nu wel even het belangrijkste
Rode mug vinden ze meestal wel een lekkernij, zit niet veel bouwstoffen in, maar beter iets dan niets binnen.
Te kleine discussen worden ook wel achterblijvers genoemd, en zijn inderdaad vaak wel zwakker als een gezonde grote discus.

ps, en dat in de vakantie tijd :D.
We doen ons best, we willen graag dat iedereen lekker kan genieten van hun hobby zoals wij doen en niet dat ze na wat tegenslag deze mooie hobby weer vaarwel zeggen. Is zo zonde van deze mooie hobby.
Maar deze jongen gaat in ieder geval vrijdag offline voor een weekje.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

PFF nou zeg dat klinkt niet best. Het meeste wat je opnoemt is wel weer te genezen met de tijd. Vinnen zullen weer aanhelen zodra de vis zich fit gaat voelen. Die groei achterstand zullen ze wel nooit meer in halen.

We hebben hier met de tijd wel meer in slechte staat zijne discussen gezien. En bij iedereen is het uiteindelijk toch nog goed gekomen, soms met een paar afvallers helaas.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Loek van Kersbergen
0-200
0-200

Bericht door Loek van Kersbergen »

Hallo Marloes,
Ik ( nieuweling op dit forum) heb de bovenstaande discussie eens zitten lezen. Ik denk dat je bij het verhuizen van de bak en het weer opstarten even rekening moet houden met een paar dingen. De vissen zullen er logischerwijs uit moeten en je zult dus - van te voren - opvang klaar moeten hebben, want je zal ze waarschijnlijk niet op dezelfde dag direct terug kunnen plaatsen in de bak. Voorts moet je naar mijn bescheiden mening ervoor zorgen dat je thuis alles klaar hebt staan om de bak gelijk te plaatsen en zo snel mogelijk weer te vullen. De kitten die tegenwoordig gebruikt worden bij her verlijmen van een bak zijn heel erg goed, maar waar het gevaar schuilt bij een iets oudere bak is verdroging en krimp van de kit. Dus om dat te voorkomen zou ik direct de bak plaatsen na de verhuizing en hem vullen. dat houdt dus in, dat je relatief snel de achterwand en bodem zou moeten aanbrengen en dan weer vullen.

Ik zou je adviseren om wat kleine bakken klaar te zetten voor het visbestand. Dat geeft je gelijk de mogelijkheid om in die wat kleinere bakken je discussen desnoods te behandelen. Je kan dan ook desnoods wat vitamine aan je voer toevoegen voor de discussen. Vaak worden discussen die uit 'gemakzucht?" alleen met droogvoer gevoerd worden een beetje 'pierig' ze zijn niet helemaal op kleur en niet 100% in conditie. Dat hoeft niet te betekenen dat ze ziek zijn, maar met een paar weken een goed voer regime en regelmatig verversen zóu het zomaar kunnen dat ze opknappen. Ik heb zelf trouwens de ervaring dat het goed is om de discussen op te vangen in een bak waarin NIETS is ingebracht. Dus helemaal leeg en ook geen stenen, hout, bodem of planten erin. Vaak verdwijnt in zo'n bak ook het feity dat er 1 binnen een schooltje de 'mindere'is . Waarschijnlijk door het ontbreken van natuurlijke beschutting wordt ook een eventuele territorium drang minder, of vdwijnt dat helemaal.

Ik zou dan ook de vis die nu 'ondergechikt' is in de school gewoon een dag of 4 eerder in je nieuwe bak inbrengen. Dat wil nog wel eens helpen omdat die vis dan al gewend is terwijl de inkomende vissen die je er een dag of 4 later inzet nog zullen moeten wennen. Helpt niet altijd, maar het is me wel vaak gelukt om zo ciclyden met elkaar te laten wennen.

Succes met je nieuwe bak!! En als je al een aquarium hebt dat nu draait, en het goed doet, zou ik na het vullen van je nieuwe bak deze even 'enten' met een deel water uit je draaiende aquarium. Dat versnelt de bacterie culture groei in behoorlijke mate!!

Succes er mee !!!
Groet,

Loek

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

hallo loek.
in eerste instantie welkom op het forum en bedankt voor je goede tips.
het aquarium dat ik overneem draaid nogsteeds en het is de bedoeling om het in één dag te verhuizen en weer draaiende te krijgen. ik heb geen geschikte opvang om de vissen voor meer dan een dag in op te vangen. het aquarium dat ik nu heb is een kleine 50 liter van inhoud en dus veel en veel te kein voor de opvang,
ik ga proberen voor die tijd de achter want klaar te hebben zodat ik die er zo in kan zetten .
het is de bedoeling de bodem te vernieuwen, en ik dacht die een dag van te voren te halen en het filterzand alvast te spoelen zodat het klaarstaat en er zo in kan.
dan laat ik het onder een klein laagje water staan zodat het nat de bak in kan.
verder gaat het nu draaiende filter mee + een heel groot stuk kienhout.
ik denk dat die 2 wel behoorlijk wat goede bacterien bevatten.
ik heb niet zulke goede revaringen met het extra enten van een bak, had zelf een keer last van 2 bacteriecolonien die elkaar probeerden te bestrijden waardoor ik veel last had van waterwaarden schommelingen.
verder is het de bedoeling dat ik preventief een FMC ga geven en voor de eerste opvang, ik heb begrepen dat dat alle bacterien dood, dus ook de goede , dan moet ik wel opnieuw enten en zal het water heel goed in de gaten houden.
in de eerste maanden zal ik veel verversen en veel diepvries voer geven met mischien af en toe een granulaat in de automaat voor de momenten dat ik niet thuis ben.
ik begin in iedergeval met 3 keer per dag voeren en als ze erg hongering zijn mischien zelfs wel 4 keer.
ik laat het even over aan de situatie hoevaak het nodig is, en vitamine toevoegen is een goed iedee en ga ik zeker doen.
zit ik alleen nog even met de temp.die is nu 30C is dat oke of moet die tijdelijk omhoog? en houden de andere vissen dat dan wel?

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

nog even een vraagje over het filterzand,
ik las ergens dat een korrel van o,40-0,80 mm net zo snel dicht zou slippen als gewoon zand en dat een o,80 tot 1,25 mm korrel beter is.
kan iemand mij daar advies over geven?
ik wil graag een zo fijn mogelijke korrel maar niet het risico lopen dat het net zo snel dicht slipt als gewoon zand.
en hoe kan het eigenlijk dat filterzand niet dicht slipt?
kan iemand mij ook advies geven over hoe dik de bodem moet zijn? en hoeveel zand ik dan nodig heb?
ik doe geen voedingsbodem omdat ik voeibare mest ga geven aan mijn plantjes en ik wil graag dat de corydora's er lekker in kunnen wroeten

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Het fijnste filterzand gaat wel wat inklinken meer dan de middelmaat, maar echt dichtslibben zoals met fijn zand nee hoor dat valt reuze mee. Het is wel zo dat de fijnste maat niet met een stofzuiger schoongemaakt kan worden, te licht de middelmaat is net zwaar genoeg.
Kan zo snel even niet vinden om welke maat het gaat, maar ik heb in een 180x55 niet meer dan 50 kilo gebruikt (12 euro)

Temp omhoog, waarom zou je dat doen? FMC zou alles toch al omzeep helpen. Andere vissen zullen het niet prettig vinden maar als het geleidelijk gaat moet het wel kunnen. Met hele warme dagen kan in kleine aquaria de temp ook wel oplopen tot 31 graden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

bedankt kevin.
dan geloof ik dat ik voor de middenmaat ga, het gemakkelijk schoonzuigen van de bodem vind ik wel belangerijk.
en ik hou de temp op 30C daar staat die nu ook op.
en ook de FMC ga ik gebruiken.
is dat ook het merk? of kun je mij anders een merk adviseren?
bedankt voor al de adviezen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Heb geen ervaring met dat spul, misschien kun je het Rob vragen. Weet ook wel dat Kees ergens een link heeft gezet over dat spul.

Nog een tipje, spoel het filterzand enkele keren goed uit totdat het water helder blijft. Je hoeft het in principe niet te spoelen maar de ervaring leert dat er dan erg lang een waas kan blijven hangen in je bak.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

oke filterzand goed spoelen voor gebruik.
heb het net besteld, hopelijk komt het van de week, ben nu ook begonnen met het maken van een achterkant volgens de aanwijzingen op dit forum van het stappenplan voor een achterwand.
vind het leuk werk maar had niet gerekend op alle troep die het schuren met de staalborstel zou geven.
gelukkig heb ik een gladde vloer, dus stofzuigen en nog een stofzuigen.
nu ligt het te drogen met extra stukken piepschuim voor de verhoging.
vroeg mij af of ik dit eerst nog moet spoelen voor verder gebruik.
ik heb de bison kit gebruikt om de boel aan elkaar te plakken.
kan ik dit zo verderschuren en dan hup de tegel lijm erop of moet eerst de kit gespoeld worden?
enige probleem dat ik ga tegenkomen is dat ik de achterwant niet kan vast kitten in het aquarium omdat het na de verhuizing ervan ,het direkt weer moet draaien.
dit dacht ik op te lossen door overdwars een stuk piepschuim te maken aan het wandje zodat als het zand er op komt dit voorkomt dat de boel gaat drijven ( zand drukt piepschuim dan naar beneden en daardoor ook de achterwand).
mischien dat ik in de slang van het filter die het water opzuigt ook wat gaatjes maak zodat het water dat achter het wantje komt te staan ook mee gefiltert word en ik geen last heb van stilstaand water.
het is de bedoeling dat ik ga proberen de filterslang achter het piepschuim weg te werken.
hen alleen nog niet een goed iedee hoe ik dat kan doen en toch de mogelijkheid hou om de slang op de duur te kunne vervangen zonder dat de achterwand er uit moet.
iemand mischien een tip?