wat vinden jullie van dit aquarium?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: wat vinden jullie van dit aquarium?

Bericht door Kevin »

Als ze eenmaal een groei achterstand hebben krijg je dat er nooit meer uit is mij vertelt. Dat die ene vrij schuw is zou kunnen komen omdat er in een groep vaak een de pispaal is.

De bak in een lift zetten rechtop gaat prima zolang je hem maar niet laat stuiteren of met de punt ergens tegenaan stoot. Eventueel op een trolie zetten en als het ff kan ergens glaszuigers lenen, dat tilt een stuk makkelijker en veiliger ook.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Wat de discussen zelf aangaat, ga ik met Kevin mee, in elke groep zit wel een pispaal is mijn ervaring (nog niet zolang hoor, maar behoorlijk wat lessen gehad van Obi Rob Kenobi :D ).
Hoe groot zijn ze, discussen van 3 jaar oud zijn uitgegroeid en zouden toch wel minimaal tussen de 15 en 20cm moeten zijn.
Vinnen golvend ipv fier, is inderdaad niet echt goed, maar dit kan van alles zijn, van het gewoon slecht naar zijn zin hebben tot een ziekte. Je bedoelde dit toch trouwens bij 1 van de 5?
Was de temperatuur eigenlijk wel in orde, 28 graden of hoger?
Je heb geen foto's?
De bak zelf klinkt trouwens goed, wat is de prijs eigenlijk?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

bedankt kevin en kees.
ze zijn denk ik ongeveen tussen de 10 en 15 cm. op zich vind ik het niet zo erg als ze klein blijven als ze maar niet echt ziek zijn. en 3 van de 5 hadden van die vinnen. :(
maak me er zorgen over of het te verhelpen is of dat het mischien iets besmettelijks zou kunnen zijn., dat je niet meer uit je bak kunt krijgen als het er eenmaal in zit. :evil:
als het er mee te maken heeft dat ze het niet naar hun zin hebben kan ik dat wel verhelpen.
de temp was 28,5c gemeten met een digitale thermometer.
heb wel wat foto's genomen maar die zijn van slechte kwaliteit en de vissen staan er (helaas ) niet goed op.

klinkt mischien vreemd maar als het me niet zou lukken de discussen op te knappen (wat ik natuurlijk wel ga proberen als ik de bak koop) kan ik altijd andere gezonde discussen kopen.
maar de bak heeft wel heel veel mogelijkheden en daar gaat het mij eigenlijk om.
zo'n bak wil ik al heel erg lang graag hebben en deze kan ik mij veroorloven. :D

we hebben het nog niet over een definitieve prijs gehad maar ik weet dat hij er graag E300,- voor wil hebben. ik geloof dat als jullie advies positief is, ik er E225 voor ga bieden . er moet best nog iets gebeuren met de bak voor die echt goed is.
de platen die nu als kap dienen zijn gemaakt van glas plaat met daarop hout en dat is op somigge plekken aan het rotten.omdat de randen niet waren gekit.
volgens mij kan ik dat best vervangen en goed dicht kitten. dus ik ga dan proberen af te dingen.. :P

goed te lezen dat ik de bak wel op z'n kant kan zetten , was even bang dat dan mischien een zijruit zou breken of het niet zou houden.

en die glaszuigers waar haal je die?
en wat zouden jullie doen? de bak wel of niet kopen? :?:

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Als het gezond ogende discussen hadden geweest, die gaan rustig voor 25 euro en meer per stuk via marktplaats.
Nu, zou ik daar, na jouw verhaal gelezen te hebben, max, 15 euro per stuk voor neer tellen, denk zelfs dat 10 euro per stuk reëel is.
Zit trouwens de advertentie nog eens te lezen, maar daar heeft hij het over 6 discussen?
Als er eentje het loodje heeft gelegd, zou dit kunnen betekenen dat die een ziekte heeft en hoe het dan met de overige 5 afloopt....
Maar waar je niet bang voor hoeft te zijn is dat als er een ziekte in de bak zit, je die er niet uit zou krijgen.
Bak moet toch helemaal leeg en eventueel kun je hem schoonmaken met wat desinfecterend spul.
Al met al zou ik eigenlijk niet veel over de 200 betalen, bod staat nu op 160 zag ik, probeer 180 zou ik zeggen en kijken wat hij ervan vind.
Hij moet niet vergeten dat je ook nog het een en ander moet regelen voor transport waar je misschien ook nog eens kosten aan kwijt zou zijn.
Wat zuigers aangaat, heeft een bouwmarkt zoiets niet?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Zuiger kun je bij sommige huur centrums huren, zoals bo-rent maar lang niet elke vestiging heeft ze in huis. Misschien een lokale glashandel waar je ze lenen/huren.

Stel dat de discussen ziek zijn en jij moet gaan behandelen met medicijnen bedenk je dan wel dat dat behoorlijk in de papieren kan gaan lopen zeker met zoveel liters in je aqua. Als je die kosten nog moet gaan maken bovenop die 300 euro :roll:

Meegenomen wat je allemaal wel en niet krijgt zou ik ook 180 /200 bieden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

bedankt kees en kelvin.
ik denk dat ik het toch ga doen. :)
heb me nog even verder ingelezen in discus en zieken.
het zou een ziekte kunnen zijn, maar het kan even goed gewoon te maken hebben met een slechte verzorging en slechte waterwaarden. en het zou me niets verbazen als dat het geval is. :roll:
dus als ze er zijn ga ik ze eerst eens goed verzorgen en voeren , afwachten wat er dan gebeurd.

kees jij zegt dat ik de bak kan ontsmetten als die leeg is.
heeft dat eigenlijk wel zin? het is de bedoeling om de bak direkt dezelfde dag weer draaiende te hebben omdat ik geen extra qauarium heb waar de vissen in kunnen.
dus dat betekend ook dat de bodum en filter niet vernieuwd worden i.v.m. de goede bacteriën.
ik kan de lege bak wel ontsmetten maar de rest dus eigenlijk niet.
ik zit wel te overwegen om de bodum te vervangen, maar dat wil ik in 3 of 4 keer doen zodat ik geen ph val krijg.
dus heeft het xin om iets te doen aan ontsmetting of niet? :?:

en ik denk dat ik inderdaad ga kijken of ik die zuigers kan huren, mischien oop ik wel even bij de glashandel binnen.

wel fijn dat jullie zo met mij mee denken,
en ik denk dat er nog een heleboel vragen komen van mijn kant :P

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Wat je zegt, zou best is waar kunnen zijn. Als het water niet optimaal is gaan bij veel vissen de vinnen hangen, is vaak een teken dat ze zich niet lekker voelen. Dat kan een ziekte zijn maar ook de omgeving.

Ontsmetten heeft weinig zin als je de rest niet behandeld, en ik zou alleen ontsmetten als je weet waarom je dat doet. Zo zonder duidelijke aanwijzing zou flink reinigen voldoende moeten zijn. Stel dat de vissen een virus bij zich hebben en je zet die terug dan zit het binnen mum van tijd weer in je bak natuurlijk.

Vragen daar zijn we hier voor, dus stel ze gerust.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

bedankt kevin.
ik denk ook dat ontsmetten weinig zin heeft.

maar ik bedacht mij het volgende,
mischien wel een beetje vreemd, maar ik kan de vissen eventueel zolang in mijn zitbad doen,
alleen weet ik niet of dat wel verstandig is.
ik heb even uitgerekend dat er ongeveer 145 liter water ingaat, dan zou ik er een pomp en een verwarmings element in kunnen doen en wat bacterien.
maar mij vraag is, is dat verstandig? zodat ik de nieuwe bak helemaal opnieuw kan opstarten??
en hoelang duurd dat opstarten ongeveer?
ik dacht me te herinneren ongeveer 2 weken dat zou dus betekenen dat de vissen 2 weken in 145 liter zwemmen.
dan zou ik de kan en alles er in kunnen ontsmetten, het filter opnieuw opstarten en de vissen eventueel ook behandelen.
maar nu ik dit schrijf denk ik: heeft dat eigenlijk wel nut? moet ik dan niet eventueel gewoon het hele aquarium als die draait behandelen?
145 liter lijkt mij wat weinig voor 5 discussen en daar krijgen ze ook weer stress van en worden ze mischien ziek van.
hoe doen ze dat eigenlijk met wiltvang vissen die verstuurd worden naar hier? of van de kwekerij naar de winkel?
dan kunnen ze toch ook onmogelijk 50 liter water per vis aanhouden????
vragen vragen en nog eens vragen

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Op transport krijgen ze juist zo weinig mogelijk water, maar dat is vangen en gelijk het vliegtuig in met veel zuurstof.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

bedankt kevin
het zitbad is voor 2 weken is dus geen goed iedee?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

In eerste instantie ga ik ook voor de gewoon slechte verzorging, maar what happend to discus nr. 6?
Een PH val krijg je niet door de bodem te vervangen hoor.
Beetje moeilijk te zien, maar volgens mij bestaat de bodem uit zand en grind?
Ik denk dat het wel mooi en lekker fris zou zijn er een nieuwe zandbodem in te leggen, eventueel met wat turfplaatsjes er onder.
Ontsmetten heeft inderdaad alleen maar zin als je alles doet en dan moet je nog zeker weten dat er uberhaupt iets heel erg slecht in zou zitten qua ziekte en dat maak ik er eigenlijk niet uit op.
Als ze uberhaupt een ziekte hebben, valt dat hoogstwaarschijnlijk goed te behandelen in de bak zelf.
Als je er voor gaat, dan zou ik de bak gewoon neerzetten, de vissen zolang in emmers doen, eventueel in die zitbad, maar dan wel goed alle zeepresten met zo heet mogelijk water uitgespoeld. Eventueel verwarming erin. Zand spoelen, weer herinrichten, bak vullen, als het kan water uit de bak weer terug doen voor een deel, filter beetje schoonmaken en er weer op aanzetten. Vissen er weer in en een dotje EasyLife VFM in de bak doen, niet te zuinig, maar bij zo'n actie best wel een dubbele dosis.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

oke kees , zo had ik het ook in gedachte.
ik kan bij mijn aquarium zaak grote 60 liter tonnen lenen en ik dacht er over om ongeveer 5 van die tonnen te gebruiken om het oude water te vervoeren.(ongeveer 300 liter is iets meer dan de helft van het totaal)
de vissen kunne daar dan ook in.
de rest van het water vul ik aan met nieuw water.
en de bodem is inderdaat grit en zand, maar wel gewoon zand.
als de bodem vervangen geen ph val opleverd gaat die hele bodem er uit en komt er filterzand in.
wilde geen voedings bodem doen omdat die toch vroeg of laat uitgeput raakt, en ik wel vloeibare plantenvoeding zal gaan gebruiken.
filterzand hebben ze ook bij die aquarium zaak waar ik de tonnen ga lenen..

nou nog kijken of ik de bak voor een mooie prijs kan overnemen.
jullie horen het als het gelukt is

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Is wel een berg water wat je mee moet verhuizen en vergeet niet dat je het moet blijven doorluchten en op temp moet houden anders gaan de bacterien toch dood. Dus 2 weken zo wegzetten zou ik niet doen, dan kan je beter vers water aan je discussen geven lijkt me.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

bedankt kevin voor je tip.
dat van dat doorluchten was ik even vergeten.

ik het het aquarium gekocht voor E250,- dat is wel wat meer dan waarmee ik begonnen ben met bieden, maar ik denk wel dat dat het waard is.
eigenaar vond de discussen in goede conditie en er was niets mis met de bodem volgens hem.
op de bodem ligt gewoon zand dus dat is m.i. echt slecht i.v.m. zieken en blauwalgen.
en de discussen zijn zeker niet in goede conditie.
maar als ik op mp kijk gaan deze bakken voor veel meer geld weg dus ik denk dat het toch een goede koop is.
en hoe het verder met de vissen gaat zal ik moeten afwachten.
ze krijgen het in iedergeval beter.
over 3 weken ga ik de bak halen .

morgen ga ik nog een keer kijken en alle technische gegevens opschrijven.
dan neem ik ook de maten van de discussen op en probeer wat goede foto's te nemen.

dus wat ik vanplan ben te doen is het volgende.
genoeg man om te tillen (heeft iemand enig iedee wat dit aquarium gaat wegen?)
helft van het water er uit.
de rest van het water over verhuizen in grote tonnen van 60liter
bodem er uit en helemaal vernieuwen
alles er weer in
vissen er in
alles in 1 dag, weet alleen niet hoe ik het water warm moet houden.
iemand een tip?
mischien isolatiefolie om de tonnen?
er zit wel een deksel op.
iemand ook nog een tip voor de beluchting onderweg?
ik zou niet weten hoe ik die in de auto aan kan doen.
dat betekend dat alles toch gaat afkoelen.
hoe lossen jullie dit op?
ik schat dat ze toch wel 4 uur in de ton zullen zitten en een uur zonder verwarming en beluchting.
ik denk dat we met de auto een uurtje onderweg zullen zijn , dus die tijd is het grootste probleem
alle tips zijn welkom

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop.
Hoe zwaar, geen idee eigenlijk maar ik denk dat 3 tot 4 man er een aardige kluif aan hebben.
Onderschat ook een volle ton van 60l niet, maar ik denk zelf dat tussen de 200 en 250l wel zat is.
Mischien heeft die aquarium zaak ook wel van die witte piepschuimen dozen, die worden vaak gebruikt voor transport en zijn isolerend en met een beetje geluk waterdicht. Dus tonnen gebruiken voor water en die dozen gebruiken voor je vistransport.
Thuis gekomen kun je er misschien bruissteentje inhangen voor beluchting en bij de vissen een thermostaat.
Maar vissen kunnen best wel wat hebben hoor.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie