mag ik nu bij het raam??

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

mag ik nu bij het raam??

Bericht door mandyrademaker »

Hallo allemaal, ik heb een vreemde vraag; in mijn bak (1.65 x 45x 55) zitten 4 Discusvissen. Eerst had ik er twee, die zwommen lekker door de bak, maar ik heb dus er een week of 2 geleden 2 bij gekregen. Allen volwassen en vechten niet. Maaaaaaar; ze hangen de hele dag met z'n 4-ren op een kluitje voor het zij-raampje!Ook die 'oude'vissen. De bak is toch ingericht met wortels, planten enz. en er zijn geen bedreigende of drukke vissen. Toch blijven ze de hele dag op een kluitje hangen. Ze zwemmen amper, nee, geen zuurstof gebrek want ze hangen niet boven ofzo en ze ademen rustig. Het water wordt elke week doorgespoeld en er is aan de samenstelling niets wezelijks veranderd dus de waarden zijn ok. De vissen zijn verder gezond en ze eten ook (in het midden van de bak) maar zodra het eten op is, huppekee, weer voor het raampje. Mensen vinden het erg lachwekkend en ik krijg allerlei 'leuke'opmerkingen maar ondertussen vind ik het geen gezicht, 4 van die grote dingen op 1/4mtr!
Wat kan er aan de hand zijn?
weet iemand raad?
groeten van Mandy :?:

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: mag ik nu bij het raam??

Bericht door Kees »

Ken het gedrag, toen ze net hier waren deden ze het ook en als ik wat veel veranderingen in de bak heb gedaan doen ze het ook.
Denk dat het nog wat tijd nodig heeft, en waarschijnlijk volgt dan de fase van rangorde.
Tegen vraagje, heb je de nieuwe discussen in quarantaine gehad en zoja hoelang en zo nee, hoe heb je ze overgewend?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

nee, niet in quarentaine maar wel methyleen blauw en natuurlijk rustig aan water hevelen om te wennen. Ik heb de vissen ook in hun vorige bak gezien en daar zwommen ze erg gezond rond met een veel te groot aantal, daarom heb ik ze overgenomen. misschien hebben ze wel een soort eenzaamheidsgevoel omdat ze nu met z'n 4 ren zitten in een grotere bak, zou dat kunnen? Hoewel zo groot is 1.65 toch ook niet? Ze komen wel uit een panorama van 1.10 daarvan heb ik weleens gehoord dat de vissen vertekende beelden zien vanwege het bolle glas. Gaat het bij jou nu wel goed dan Kees? Ik hoop dat het tijdelijk is, Ze vertonen ook verder geen ziekte beeld ofzo,

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Zit ik ook nog te denken dat ze in hun vorige bak geen beplanting, bodem enz. hadden. Misschien toch een beetje ontheemd misschien?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Dat lijkt me sterk, eenzaamheids gevoel, tenzij er koppels waren en die nu zijn verbroken?
Alleen ik lees overal dat ze eigenlijk quarantaine moeten voor een paar weken, iets met dat elke discus zijn eigen bacterie cultuur en ziekte kiemen bij zich draagt en dat kan dus slecht voor de andere zijn en vv. Ook lees veel over kruisbesmetting.
Maar ik lees ook wel vaak van mensen die hun nieuwe discussen netjes in quarantaine hebben gehad en pas toen ze de hoofdbak in gingen een ziekte zich pas openbaarde.
Ik houd het voor nu nog gewoon op wenning, en dat kan volgens mij best wel een paar weken duren, als ze maar goed eten.
Je zegt dat je 1x in de week ververs, misschien eens even 2x in de week, vers water vinden ze altijd prettig.
Wat bedoel je eigenlijk met je vraag of het hier wel goed gaat?
Ik had hier 1 1/2 maan geleden wel last van flagalaat, maar op 1 na, zwemmen ze allemaal weer vrolijk rond en eten ze goed.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Je schreef in je antwoord 'toen ze hier net waren had ik dat ook' dus mijn vraag; gaat het nu beter dan? Tja, ik hoop toch echt niet dat ze ziek gaan worden. Voorlopig ga ik maar eerst wat vaker water verversen en door met de methyleen, kan nooit kwaad natuurlijk. Nee, het zijn geen verbroken koppels, deze twee zwommen in de groep zonder duidelijke plek in de rangorde. Verder hoop ik dat ook anderen weten wat het rare gedrag betekent, zodat ik zaken kan uitzoeken. Ook zou ik nou wel eens echt een duidelijk boek willen hebben over Discus want ik heb het Back to Nature Discus deel maar daar staat alles zo sumier in beschreven, daar wordt je ook niet echt wijzer van, dus ook hier: WIE HEEFT EEN TIP??

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Echt uitgebreide nederlandstalige boeken over discussen ben ik nog niet tegen gekomen.
Discussen ziten hier nu iets van 1 1/2 jaar en het heeft toen geloof ik iets van een paar weken geduurd.
In ieder geval is het hier een bekend fenomeen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Hoi Hoi, Gisteren nog even 1/3 water dootgespoeld en ja hoor; vanochtend wordt er al een beetje voorzichtig rond gegleden en de donkere strepen maken plaats voor een mooi gekleurd jasje! Het bestand is nu; 1 brilliant Turquoise, 1 Royal Blue, 1 blauwe Snakeskin en een bruine Alenquer, mooi groepje zo. Nu alleen nog lekker in de grond gaan puffen, misschien even wat Tubi kopen om te stimuleren. Die twee nieuwe hebben 2 jaar in een kale bak gezeten dus die zijn niet gewend om hun eten op te scharrelen denk ik. Ik hoop dat ook dit gaat lukken. Voorlopig houd ik het ook op 2x pw. verversen. Vreemd toch dat er geen mooie vraagbraak-boeken zijn over onze lievelingen. Misschien ligt hier een uitdaging om jullie 'kenners' de krachten te laten bundelen en voor ons een mooi naslagwerk te gaan fabriceren??????????????
Alvast dank voor je advies,
groeten van Mandy

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Je bedoelt tubifex?
Zou ik niet doen, dit is voor zover ik weet een van de slechtere voedsels voor discussen, iets met vervuiling in de beestjes zelf. Wordt in ieder geval vaak voor gewaarschuwd om discussen geen tubifex te geven.
Als je levendvoer wilt proberen, kijk of je artemia kan kopen. En als snoepie kun je misschien wat meer rode mug geven.
Tsja, boeken, zou wel willen, maar vrees dat het dan plagiaat gaat worden, er is best wel veel te vinden over het houden en verzorgen van discussen op diverse forums die speciaal opgericht zijn voor discussen.
Zoals ik het nu lees, iets vaker verversen en beetje verwennen en tijd geven, dan komt het wel goed.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Ja, dat van die Tubifex weet ik, maar mijn verkoper heeft het op stromend water staan, tenminste 48 uur voor het schoonspoelen van het darmkanaal. Ik heb juist rare dingen gehoord over het geven van levende mug; er zouden weerhaakjes aan zitten die blijven steken in het darmkanaal van schijfvissen????? Verwennen doe ik genoeg hoor; gekookte mosselen, garnalen, kreeftkuit, af en toe geschaafde zalm en blistervoer elke dag. Nou, als ik mijn Discus was..........Het verzamelen van artikelen en uitbrengen is volgens mij alleen plagiaat als je onder je eigen vlag vaart, dus als je de bron vermeldt dan is het geen probleem. Nee, ik bedoel eigenlijk zoiets als kennis in de praktijk verworven zoals; mijn vissen zitten op een kluitje........ververs eens 2x per week! enz.
zou toch handig zijn (misschien gewoon dit hele forum uitprinten en bundelen??????)

grts, Mandy

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Je verwend ze inderdaad zeg, zover ga ik niet hoor.
Hier met name een mix aan diepvries.
Misschien inderdaad een idee, om iets aparts te verzinnen voor discussen, iets van een database, ga ik over na denken. Maar er begint wel iets te vormen met dit idee.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Ha, kijk, daar zit alweer schot in, aan het werk Kees, ik hoef maar 25% van de opbrengst vanwege het aandragen van dit geweldige idee!!! Nee, zonder gekheid, ik zou er blij mee zijn hoor. Het nadeel van je vraag op een forum zetten is dat je dan weer moet wachten op antwoord. Hoewel het hier wel lekker snel en to the point is. Het meest practich zou zijn dat je je vraag intypt en huppa, antwoord in een leesstukje of zo. Nou ik wacht af tot je iets mooi gewrochten hebt.

grts van Mandy

marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

ja het kunnen zoeken op onderwerp of in een data over bepaalde vissen zou heel fijn zijn

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Klinkt toch als.....FORUM! Nee, gewoon een boek (ik ben gek op boeken; lekker bladeren, stukkie lezen en mooie plaatjes kijken) heel fijn!! Blijft nog steeds mijn vraag; wie weet er een goed en informatief boek over Discus?

nog een vraag; nu de meute een beetje begint te zwemmen krijgt opeens 1 van de vissen (Rudy is een inmiddels 5 jarige blue diamant en man van geboorte) raar gedrag; wapperen met 1 borstvin, afwisselend welke, rugvin afwachtend, soms staart 'hol' en wiegelende bewegingen. Dicht bij zijn eigen maatje Brilliant, soms als 1 van de 'nieuwe vissen' langskomt laat die nieuwe allerlei rare kleuren zien (blauwe snake lijkt dan op paars/roze/gele kauwgombal) die op zijn (haar?) beurt omhoog/omlaag gaat, wiegelen met lijf. Waarna de andere (Rudy's maatje) die pas 7 mnd is, de kauwgombal de hoek in jaagt. Wat is er met mijn Rudy aan de hand?? Totaal niet meer dominant, geen uiterlijke ziekte verschijnselen, eten ok!

wie???????????????
grts van Mandy

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

mandyrademaker schreef:Het meest practich zou zijn dat je je vraag intypt en huppa, antwoord in een leesstukje of zo. Nou ik wacht af tot je iets mooi gewrochten hebt.

grts van Mandy
In princiepe kan je daar de zoekfunctie voor gebruiken, hoe slimmer je de zoekopdracht en de opties invult des te beter het zoekresultaat. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat het al is ergens is geplaatst op het forum. Onze database heeft weer een ander zoeksysteem maar het zelfde principe.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand