graag wil ik jullie het volgende voorleggen en horen wat jullie er van vinden.
ik heb het aquarium beken en vind het een prachtinge bak en zijn echter een paar puntjes waar ik graag jullie mening over verneem.
het gaat over de discus vissen die er in zitten.
er zitten er 5 in en volgens mij zijn ze niet in al te goede conditie.
4 zijn er nieuw schierig en komen direct naar het raam om te kijken wat er gebeurd. 1 houd zich schuil in de planten die is ook helemaal wit/ lichtbruinig is die kleur normaal? deze vis word ook weggejaagt door de andere discusvissen. en maakt op mij een schuwe indruk
en verder zijn de vinnen niet mooi recht, maar zijn er als het ware golvend, ik dacht dat het mischien vinrot zou kunnen zijn. iemand enig iedee?
en is dit goed te behandelen?
deze discus vissen zijn 3 jaar oud maar ik vond ze nogals klein, maar ik kon niet zien of de ogen inverhouding ook te groot waren. echt goed doorvoed vond ik ze niet
moet wel bekennen dat ik nog niet zo heel veel verstand heb van discussen dus vind ik afwijkingen ook moeilijk te zien.
volgens mij hebben de discussen het op dit moment een beetje moeilijk.
maar de hamvraag is, is het verstandig deze vissen over te nemen? zijn ze nog op te knappen? of zeggen jullie dat ik het beter niet kan doen?
de andere vissen zagen er wel goed en gezond uit.
het aquarium zelf is een hele mooie bak van 160 * 60 * 70 en 10 of 12 mm dik glas
er zit een nieuwe pomp bij die 1200lpu pompt.
kit is in goede coinditie en er zijn 3 stevige stabilisatie strips, 2 aan de voor en achterkant en 1 overdwars in het midden. verder zatten er nog 2 losse strips bij die ik eventueel zelf nog in de bak vast kan kitten.
er moet nog wel iets aan de verlichting gebeuren en zit nu 1 lamp bij en ik denk dat dat niet voldoende is
verder zal er een nieuwe zand bodum in moeten want nu zit er gewoonzand en grind in.
ik zag geen kalk aanslag of overmaat aan algen.
de bak is gebouwd in 2006 ( de stlkker zat nog op de bak)
geen krassen of butsen.
de eigenaar kon mij weinig technische detais geven wat op mij overkwam als weinig geinterseerd in de bak,

ik denk dat dat ook de reden is dat hij hem weg doet.
het verhuisen zal eventueel ook een uitdaging worden. de bak moet van 3 hoog komen en kan alleen rechtopstaand in de lift.
heeft iemand hier ervaring mee? tips?
al met al de vraag aan jullie is het verstandig om deze bak over te nemen? en zo ja komt het nog goed met de vissen? en is eventuele vinrot te bestrijden? of haal ik mij heel erg veel problemen op de hals door dit overtemenen?
als het een lege bak was had ik niet getwijfeld en het zo overgenomen.
dus wat vinden jullie?