Als ik kijk via de link van Dinant, dan zie ik dat de
bladeren van de amandelboom de volgende componenten bevat.
CYANIDIN (onbekende conc.)
QUERCITRIN (onbekende conc.)
Ook de quercitrin is net als KAEMPFEROL actief op allerlei' 'anti - werkingen'.
Beide stoffen quercitrin en kaempferol behoren tot de chemische groep flavonoiden. (bron wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Flavonoid). Wat ik begrijp uit het verhaal is dat Flavonoiden in veel fruit en groente zit en dat deze stoffen door het menselijk lichaam als 'ongewenst' worden beschouwd. Het mechanisme wat het lichaam dan in werking stelt om ze onschadelijk te maken gaat gepaard met de productie van zogenaamde 'Fase II enzymen' die op hun beurt mutagenen en carcinogenen onschadelijk maken. Aldus een positieve werking hebben op de afweer van het organisme.
Naast de aanwezigheid van Flavonoiden, bevat het blad van de amandelboom nog diverse andere stoffen die samen een antibacteriele werking hebben, het water aanzuren door de aanwezigheid of vorming humuszuren, en zo zorgen voor een betere waterkwaliteit. In mijn 'korte' zoektocht over dit onderwerp kwam ik wel een verrekt goeie stelling tegen;
Take care of the water; the fish will take care of themselves
Voor de neerlandici:
"Als U voor het juiste water zorgt, dan zorgen de vissen voor zichzelf" .. Die moeten we vaker gebruiken denk ik!