Ik heb vanmiddag EasyCarbo en Frofito gekocht voor mijn planten, kan iemand mij vertellen wat de beste manier van toepassen is.
Even een aanvulling, ik heb een redelijk dicht begroeide Rio 300 met Co2.
Een aantal planten heb ik van de week moeten vervangen omdat ze het niet echt bijzonder deden.
Ik zou beginnen om dagenlijks max 6 ml easycarbo te doen, dit is een 1/2 dosering, maar dan kunnen je planten er aan wennen.
Je bak is netto 300l als ik het goed heb, dan zou je 1x in de week 30ml profito erin kunnen doen, of de wekelijkse portie over 3 tot 4x in de week of dagelijks verdelen. Ik heb hier in ieder geval betere ervaringen mee als wanneer het 1x per week in 1 plons gaat, ooit eens ergens gelezen dat de planten zo'n plons toch niet aankunnen.
In jouw geval zou ik het in 3x doen, is precies 1 dopje, gemak dient de mens.
En ook de pH in de gaten houden, de CO2 consumptie kan dalen (evenals de pH). Als de CO2 toevoer pH gestuurd is, dan zal er minder verbruik zijn van CO2.
Als de planten EasyCarbo gebruiken, dan verbruiken ze waarschijnlijk minder CO2. EasyCarbo vervangt dan een deel van de CO2-consumptie. Als deze hoeveelheid CO2 niet pH-gestuurd in de bak wordt gedaan, dan kan er een overschot aan CO2 ontstaan.
Als hij wel pH-gestuurd (dus op basis van pH, met een electrode en geregeld ventiel en zo), dan is er niets aan de hand, maar zal er waarschijnlijk minder CO2 verbruikt worden uit de fles.
Neem aan dat je he in ieder geval niet 's nachts aanlaat?
Ipv de bellen minderen zou je hem ook iets kort kunnen laten draaien.
Zeg een uur eerder uit als de lampen uitgaan bv.
Ik heb er helaas geen timer tussen staan, uit zetten is dan iets wat ik handmatig moet doen.
Dat is natuurlijk mogelijk, maar niet echt handig met het instellen van de bellen.
Hou de pH goed in de gaten, i.c.m. de KH. Teveel CO2 kan desastreuze gevolgen hebben voor de visjes.
Bij gebruik van EasyCarbo dus zeker minder CO2 toevoegen.