bruinalg probleem

Plaats reactie

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200

bruinalg probleem

Bericht door xander »

Hallo iedereen,

Ik heb m'n aquarium al een paar maanden aan de draai, en ik krijg m'n bruinalg maar niet uit m'n aquarium, al m'n planten krijgen een bruine aanslag, sommigen bladeren hebben zelfs kleine bruine sliertjes, elke week als ik het water ververs haal ik er 2 emmers bruin water uit.

ik ververs elke week 20% van het water, en voe daarbij toe nitivec en aquatan, en sinds 3 weken ook profito plantenvoeding..

kan iemand mij asjebliefd vertellen hoe ik een mooie heldere aquarium krijg zonder die bruine troep aanslag?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: bruinalg probleem

Bericht door Kees »

Buiten profito kun je ook eens kijken of EasyCarbo effect gaat krijgen en wat snel groeiende plantjes wil ook wel eens helpen..
Wat zijn de waterwaardes, grote van je bak, bezetting en planten?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200

Bericht door xander »

ik heb een 80x30x40 aquarium 80liter netto inhoud,

heb 18soorten planten erin zitten, zit goed vol met planten, 10roodkopzalm, koppel antennebaars, 2 honinggourmai's, 5 cory sterbai, 1 L340 van 5cm, 2anti algslak.

waterwaardes kan ik neit geven want ik test nooit

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Kan misschien een keer geen kwaad, al is het maar met een stripje.
Maar, snel groeiende plantjes nemen de voedingsstoffen weg van de algen en om de plantjes te helpen, zou ik easycarbo eens proberen.
Ook een poosje spaarzaam voeden kan geen kwaad.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200

Bericht door xander »

Kees schreef:Kan misschien een keer geen kwaad, al is het maar met een stripje.
Maar, snel groeiende plantjes nemen de voedingsstoffen weg van de algen en om de plantjes te helpen, zou ik easycarbo eens proberen.
Ook een poosje spaarzaam voeden kan geen kwaad.
easycarbo zeg je hea? maar profito wat ik nu heb ik niet goed? wat is het verschil tussen die 2?

Anonymous

Bericht door Anonymous »

easycarbo is simpel gezegd Co2 in een flesje en profito zijn voedings stoffen.

http://www.easylife.nl/nederlands/index.html?id=40
Door de aanwezigheid van hoge concentraties van met name ijzer, kalium en magnesium in ProFito, wordt voldaan aan de behoefte van planten om deze voedingsstoffen in grote mate op te nemen. Bovendien bestaat deze plantenvoeding ook nog uit vele zgn. micronutriënten zoals onder andere mangaan, boor, kobalt, lithium, molybdeen, koper, tin, nikkel, fluor, jood, aluminium, zink, seleen en vanadium. Deze stoffen, plus een aantal additionele zeldzame mineralen, geven de planten precies datgene wat nodig is om probleemloos op te groeien.
http://www.easylife.nl/nederlands/index.html?id=43 <== easycarbo

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200

Bericht door xander »

is het misschien beter om ook een voedingsbodem te hebben? want er zijn nu een paar planten die wortels krijgen op de stengel.

Gast

Bericht door Gast »

Nee dat is over het algemeen niet nodig.
Welke planten zijn het.. hygrophila polysperma maakt standaard al luchtwortels aan bijvoorbeeld.

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200

Bericht door xander »

ik ben van plan om morgen m'n hele bak leeg te halen, en een voedingsbodem aan te brengen zodat m'n planten de voeding uit de bodem kunnen halen,

er groeit veel te veel bruinalg, en ik denk als de planten beter groeien er ook minder alg aanwezig zal zijn, ik zal een aantal planten opnoemen die ik heb.

Anubias nana (krijg na 2 weken al bruinalg op de balderen)
Echinodorus Orientalis (op somigge bladeren zit bruinalg)
Lysimachia Aurea (geen groei te zien en zit onder de bruinalg)
Nomaphila stricta
Echinodorus bleheri
Spathiphyllum wallisii
Aleocharis acicularis (is allemaal afgestorven)

Gast

Bericht door Gast »

denk niet dat het de oplossing is.
De planten die je opnoemt waar de algen op zitten zijn ook niet de snelste groeiers.
Misschien is het beter als je er wat snel groeiende zuurstof plantjes bij doet voor tijdelijk. Waterpest bijvoorbeeld.

nanny
0-200
0-200

Bericht door nanny »

dit is mogelijk een bacterie dan kan het behandeld worden met waterstof peroxide 3% bak 150/60/60/ i flesje 100 ml kan er zo in. maar kijk er even naar - het word ook gebruikt bij visjes die niet lekker zijn met zijn allen tegelijk. ik weet nu niet precies waar je het kunt vinden , het staat ergens opgeslagen op mijn computer maar je kan er vast wel iets over vinden op internet. ik heb met eigen ogen de werking gezien, verbluffend

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ik ken nog iemand die dit goedje met succes gebruikt als er weer is blauwalg in de bak zit. Je moet wel verdomd goed weten waar je mee bezig bent als je dit soort "goedjes" gaat gebruiken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gast

Bericht door Gast »

Ken ik in meepraten Kevin.. Ik heb het ooit eens zonder kennis gebruikt en toen de huid van de betta's eraf "gebrand"
Het flesje er zo in kiepen kan ik dus echt niet aanraden :(

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

De sochting oxidator werkt gelijkwaardig alleen een stuk veiliger.
Deze werkt met 6% waterstofperoxide, is voornamelijk bedoeld voor extra zuurstof, maar wat ik er van weet, werkt het ook positief voor je planten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gast

Bericht door Gast »

technisch gezien voeg je dan ook geen waterstof peroxide toe aan de bak maar zuurstof.

Omdat je er een stukje koolstof in het flesje bij hebt zitten, ontbind de h2o2 (waterstofperoxide) in h2o (water) en o (zuurstof).
En dat is wat er vervolgens ontsnapt via het gaatje aan de onderkant van het flesje in de oxidator.