zo juist kocht ik een aquarium! zwaar bealgd ,,, de achterwand mooi gemaakt van piepschuim behandeld met epoxi --eigenaar kon door omstandigeheden de ellende niet in de hand houden.
het hout wat erin zit ook zwaar bealgd en zo ook de beplanting.
wie is er deskundig genoeg om mij hier in te adviseren.
de beplanting is niet zo van belang . al vind ik het wel een sport om het weer zonder alg te krijgen.
het hout zit er ook giga onder.
hoe ga ik om met de inhoud van de bak om hem weer diervriendelijk te maken.
achterwand zwaar bealgd
-
Gast
Re: achterwand zwaar bealgd
Als je de bak gevuld hebt staan zonder vissen zou ik er een sloot waterstofperoxide in gooien en kijken wat er met een paar weken gebeurt.
Dit onderwerp is al zo vaak besproken
http://www.aquafora.nl/search.php?keywo ... mit=Zoeken
Dit onderwerp is al zo vaak besproken
http://www.aquafora.nl/search.php?keywo ... mit=Zoeken
Laatst gewijzigd door Gast op 09 mei 2009 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
zoals van de hout en dergelijke kun je dat niet uit je bak halen en stevig schoonschrobben met alleen leidingwater.
dan is denk ik grotendeels van de alg al weg dacht ik.
ik heb een levendbarendenbak van 80/50/50
en ik heb een malawibak van 125/50/50
plus nog wat kleine opgroeibakkie's
en ik heb een malawibak van 125/50/50
plus nog wat kleine opgroeibakkie's
-
Anonymous
Dan bestrijd je het gevolg en komt het net zo hard weer terug omdat de oorzaak nog steeds aanwezig is.iele schreef:zoals van de hout en dergelijke kun je dat niet uit je bak halen en stevig schoonschrobben met alleen leidingwater.
Ik weet natuurlijk niet om welke algen het gaat maar ik vermoed draadalg omdat het ook op de planten zit.
Dan is het probleem geloof ik teveel fosfaten en moet je water verversen. de algen nemen dan de rest op en sterven af. Als je alles eerst schoonschrobt geef je de kans weer om fosfaat op te bouwen.
Ik zou Japonica's garnalen in het aquarium doen. die vreten je alg met liefde op. 
kan je niet gewoon een erg snelgroeiende plant nemen die alle voedingstoffen uit het water opneemt en dus niks overlaat voor de alg...
denk dat drijfplantjes ook wel zouden werken... geven minder licht onderin en nemen ook pittig wat voedingstoffen op...
maar weet niet zeker hoor.
denk dat drijfplantjes ook wel zouden werken... geven minder licht onderin en nemen ook pittig wat voedingstoffen op...
maar weet niet zeker hoor.