witte stip?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: witte stip?

Bericht door Kees »

Is slecht te zien, kan "gewone" beschadigingen zijn.
Maar als het wit op de bek uitbreid, zou het een schimmel kunnen zijn.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Hij lijkt inderdaad te groeien.

Dan zal het wel een schimmelinfectie zijn. Dat jodiumzout waar kan je dat vinden. Of is het gewoon de keukenzout met jodium?

Dan weet ik alleen niet wat er met die andere neon is die de kieuw mist, zeg maar. :|

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Geen idee, maar als het ene inderdaad schimmel lijkt te zijn dan zou je bv Sera ectopur in de bak kunnen doen.
Stress bevordert de ontwikkeling van ectoparasieten en schimmels, die uw visbestand in gevaar brengen.
Deze stress-situatie wordt veroorzaakt door een te hoge bezettingsgraad, een verkeerde combinatie van soorten, te hoge of te lage temperaturen, eenzijdige voeding enz.
Door chronisch zuurstofgebrek worden vissen en planten extra belast.
Sera ectopur helpt snel; want sera ectopur bevat zouten die zuurstof afgeven. Deze zijn zodanig samengesteld dat er direct gedurende enkele uren zuurstof vrijkomt.
Daarbij zorgen andere beschermende en verzorgende bestanddelen voor een blijvende verbetering van het milieu in het zoet- en zeewateraquarium.
Gebruiksaanwijzing:
a) bij lichte aantastingen en weinig schimmelvorming:
2 gladgestreken theelepels ca. 5 gr sera ectopur op 25 liter aquariumwater.
Mocht dit niet helpen en je ziet een verergering, dan kan je eens denken aan een kuur van bv ESHA 2000.
TOEPASSINGSGEBIEDEN:
primaire en secundaire schimmelziekten, bacteriële slijmhuid infecties, wondheling, parasitaire huid en kieuwwormen, parasitaire infecties en slijmhuid bescherming.
standaard dosering:
1e dag: 50 druppels per 100 liter water.
2e + 3e dag: 25 druppels per 100 liter water.
Bij hardnekkige gevallen mag nagedoseerd worden gedurende meerdere dagen. in "zacht water" standaard dosis verhogen
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Zout met jodium is niet zo slim. Beter is gewoon zeezout.

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

zeezout, ectopur (sera) of sanoxon (hobby) ken je gebruiken voor korte baden maar dan ben je nog niet van de schimmel af.
Als het dat al is.. die kieuw duid wel op een iets groter probleem met een infectie van binnenin net als dat snorretje.
Volgens mij is het nog steeds F. Columnaris (ook bekend als valse neon ziekte) en zit er eigenlijk niets anders op dan je bak te ontsmetten. Zolang je dat niet doet heb je de kans dat je elke vis die er vatbaar voor is opnieuw besmet.

Columnaris is moeilijk te herkennen en lijkt op schimmel. Je kan bijvoorbeeld witte plekken zien, die als je heel goed kijkt slijmeriger en minder donzig zijn dan schimmel. omdat de infectie van binnenuit komt zie je er een hele tijd bijna niets van tot het via de kieuwen en mond naar buiten komt. Dan is het meestal al te laat voor de vis en zijn de interne organen zover aangetast dat herstel niet meer mogelijk is. Soms krijgen ze er door ontstekingen ook andere kwalen bij zoals buikwaterzucht en zet de vis uit als een ballon en ligt levenloos op de grond.

Daarnaast bestaan er meerdere stammen van F.Columnaris en is de ene agressiever dan de andere en zelfs resistent tegen wat je er ook tegenaan gooit.. bij het ene type duurt het weken en de andere is het met 48 uur gebeurt. Zolang je niet weet welk stam je moet bestrijden heeft het dus geen nut om met medicijnen te gaan strooien.

Om er achter te komen zou je met een uitstrijkje of een dode vis naar een dierenarts of winkel moeten gaan die met een microscoop kunnen zien wat het is.

Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Bij columnaris, krijg je dan die witte plekken alleen op de kieuwen en bij de mond of ook op de rest van het lichaam?

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Met ontsmetten bedoel je....??

Alle vissen eruit of de hele bak leeg inclusief vissen.

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Kijk hier maar.
http://www.discusclub.nl/artikel/ziekte ... is-1.shtml
Is een iets uitgebreider uitleg dan ik je kan geven.

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Die heb ik net "vluchtig" gelezen. Maar of er nou staat dat je de bak leeg moet halen heb ik zo snel niet gezien. (zal aan het tijdstip liggen)

Morgen maar even goed doorlezen. De tip die ik van het aquariumvereniging kreeg was om de vissen eruit te halen die ik niet vertrouwde. Voordat ze de rest ook besmetten.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Voordat je de bak gaat ontsmetten, lijkt me het toch wel belangrijk om te weten wat voor ziekte die vis nu precies heeft.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Wat versta jij onder ontsmetten dan?

Ik vind het moeilijk om op deze ziekte echt de vinger te leggen van dat is het. Eerder leek het weer goed te zijn want alleen de kegelvlekjes gingen. En nu 3 mnd later beginnen de neons.

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Onder ontsmetten versta ik ieder geval dat je bak helemaal leeg gaat.
Zand spoelen met kokend water, bak uitschrobben met Halamid, planten weg gooien en de vissen in een quarantaine bak.
Dat klinkt heel rigoureus en dat is het natuurlijk ook maar het had voorkomen kunnen worden door nieuwe vissen zeker een week op quarantaine te houden voor ze de bak in gaan. Eigenlijk is dat de verantwoordelijkheid van de winkelier natuurlijk en dat die ook met zekerheid kan zeggen dat die geen ziektes verspreid (verkoopt). Helaas heb ik tot nu toe nog geen winkelier gezien die dat ook werkelijk zo doet omdat het de dubbele hoeveelheid aquariums in beslag zal nemen.

De Neon's zijn het vatbaarst voor deze ziekte naar mijn mening.
Ik heb ze met 100.000en bij de groothandel gezien en in elke bak zat een enorme dosis medicijnen (dat ging met soeplepels tegelijk, serieus). Waarschijnlijk was dat FMC maar ik mocht het recept toen niet weten van de chemicus die daar rond liep.
Dit doen ze dus omdat deze visjes wildvang zijn en een heel scala aan parasieten,bacteriën,schimmels.. etc.. etc.. bij zich kunnen dragen. Dat betekend helaas ook dat de visjes enorm verzwakt worden en jij met een potje exit eigenlijk als niets meer kan uithalen tegen ziekteverwekkers die de lading FMC hebben overleefd en resistent zijn.

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Hele bak leeg..!! :shock:

Heb gisteren net plantjes gekocht. Ik ben van plan om dit aquarium met de tijd te vervangen voor een Rio 125. Omdat deze bak MP aquarium me niet handigt. Maar dit kan ik financieel nu niet doen. Marktplaats maar in de gaten houden en de vissen natuurlijk.