Mijn waterwaardes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Sander
600-800
600-800

Mijn waterwaardes

Bericht door Sander »

Hallo, Op de beurs heb ik een Sera testkoffer aangeschaft en vandaag had ik de gelegenheid om de testjes even uit te voeren :). Heb ze allemaal gedaan behalve de koper
Hieronder de lijst met de waardes:

Ph = 7,5
KH = 9 Dkh
GH = 12 Dgh
NH3 = 0,009 mg/l
NH4 = 0,5 mg/l
NO2 = 0,5 mg/l
NO3 = 25 mg/l
PO4 = 2,0 mg/l
FE = 0,25 mg/l

Opsomming van oplossingen:
* Ph wil ik zowieso naar beneden krijgen dus dat worden een paar blaadjes erin mikken.
* Kh mag ook wel wat naar beneden, door de Ph te verlagen gaat de Kh toch ook mee?
* GH is bij mij altijd rond de 12 ook uit vorige tests
* NH3 oke?
* NH4 oke?
* NO2 Deze hoort toch gewoon 0 te zijn? Water verversen of ligt het aan de bacterie cultuur..
* NO3 Moet deze naar beneden? Het boekje zou dan snel groeiende planten adviseren.
* PO4 te hoog ik zou meer moeten verversen
* FE Optimale waarde of nog ijzer voeding toevoegen?

Wat doe ik nu:
Maat aquarium: 100x40x50 (lxbxh)
Water verversen doe ik elke week zoon 25%, daarbij zuig ik overtollig vuil af. 1x in de 2 weken maak ik de grove watten schoon deze zijn dan al behoorlijk vervuild. De fijne watten laat ik zoon maand of 2 draaien. Ik voer de vissen als ik thuis kom vant werk vaak vlokken + Groen tabletten. zoon 3x in de week krijgen ze in de middag diepvriesvoer: tropical mix, witte muggelarve, rode muggelarve, artemia. dit is natuurlijk afwisselend.
euhmm nog meer wat je moet weten..?
Heb toch wel last van alg, heb een tijdje easy provito toegevoegd maar daar werd het alleen maar erger van, dus ben weer overgestapt op easy carbo en voeg dit de voor geschreven hoeveelheid toe. Het resultaat mag er wezen ze verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Mja wat ik wil nu is mij gaan goed gaan verdiepen in de water waardes en een stabiel aquarium krijgen. naar mijn idee is dit nog lang niet het geval. Het water verwisselen heb ik nu eindelijk goed onder de knie (eerst was het altijd een gedoe en nam veel tijd in waardoor het er soms bij in schoot).
Hopelijk kunnen jullie mij hier in begeleiden zodat dit allemaal goed gaat uitpakken, suggesties en tips hoor ik graag!, maar natuurlijk ga ik zelf ook flink wat lezen :)
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

harry
0-200
0-200

Re: Mijn waterwaardes

Bericht door harry »

je No2 is veels te hoog deze behoort 0.0 te zijn.
je Po4 mag tevens lager.

je zegt dat je 1 x in de 2 weken de grove sponzen schoonmaakt . draai dit om ,laat de grove sponsen met rust. en verschoon ze pas als je ziet dat de uitstroom beduidend minder wordt, eerder niet. dus dat is eens per half jaar ofzo.en dan ook per deel vervangen/schoonmaken en niet ineenkeer.

de witte watten mag je wel vaker schoonmaken. gewoon uitknijpen in bakwater (opvangen tijdens verversen)en NIET onder de kraan.anders vernietig je de bacterien. en vervang de watten als ze echt niet meer schoon worden.

succes

Onderwerp auteur
Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

harry schreef:je No2 is veels te hoog deze behoort 0.0 te zijn.
je Po4 mag tevens lager.
[/u]als je ziet dat de uitstroom beduidend minder wordt, eerder niet.
Dat gebeurt dus aldoor..
maar denk dat ik toch meer moet verversen ook aan de hand van het verhaal van patman is het aldoor verversen..

Sander's Aquarium topic

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Wat voor filter staat er eigenlijk op en hoe is die verder opgebouwd?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Ik heb een Eheim pro 3 2073, deze is opgebouwd uit: boven in een Pre filter met grove blauwe watten dan via onderin buisjes, hierboven substraat blokjes en hierboven bioballen met fijne filterwatten dan weer me bak in.

Sander's Aquarium topic

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

mmm... Als je na de opstartfase nog nitriet hebt, dan is er iets mis met het bio-systeem, en dat kan weer liggen aan het feit dat de pomp met enige regelmaat wordt verstoord. Je zegt dat je debiet steeds minder wordt? Zitten de grove blauwe watten dan echt vol met slib? (Hoeveel liter is zo'n pro 3 2073 eigenlijk?).

Zit er nitriet in je ververswater? Heb je dat wel eens getest toevallig??

euh, meer vragen heb ik niet...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Nieuwe water waardes van vandaag:
Ph=7.5
KH=7
GH=12
NH3=0.009
NH4=0.5
NO2=0.5
NO3=0-10

Ook heb ik leiding water getest:
PH=7.5
KH=10
GH=11
NH3=0
NH4=0
NO2=0
NO3=0

@patman, Ik heb de pomp zo vervangen met de oude pomp. De grove blauwe watten zitten dan echt vol. Heb ze nu schoon gemaakt (vorige week) en heb er een deel af geknipt zodat ze gedeelte door de grove watten gaan maar dat er ook een deel (ruimte) is voor het opvangen (Neerslaan) van slib. Het gaat nog steeds na behoren.
Bedoel je de inhoud van het filter of de L/H?

IK na mijn laaste post vorige week dus elke dag zeker 30 L water ververst tot aan het weeekend dus de waardes zijn na een weekendje weg. dus 3 dagen niet ververst.

Sander's Aquarium topic