Stelregel voor de hoeveelheid vis.

Onderwerp auteur
Gast

Stelregel voor de hoeveelheid vis.

Bericht door Gast »

Is er een stelregel waar je jezelf een beetje aan kunt houden als het gaat om de hoeveelheid vis in een aquarium?
Ik heb wel eens gehoord dat er 1 cm vis per liter zo'n regel is, mij lijkt dat een beetje veel.
Moet er wel bijzeggen dat deze regel zou gelden voor volgroeide vissen.

Paul

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Stelregel voor de hoeveelheid vis.

Bericht door Kees »

Is inderdaad wel een regel, maar als je bv grotere vissen neemt als maanvissen en discusvissen, dan gaat het niet meer op.
Voor deze geld de norm, 50 liter per vis.
En zo zullen er vast en zeker nog meer regels zijn, gezond verstand gebruiken vind ik de belangrijkste :P
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

idd je zou 1,5 cm vis op 1 liter kunnen nemen en bij een goede filtering zelfs 1 op 1 of 1,2 op 1..
dit is idd de volgroeide lengte van de vis..

let wel..dit geldt niet voor discusvissen, maanvissen, piranha's en sommige cichlide soorten. deze hebben veel meer water nodig..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

ok, weer wat wijzer.

Bedankt :)

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Grotere vissen maken veel rotzooi, zeker als je gravende cichliden hebt, dan heb je wel wat meer dan 1cm op een liter nodig. Let verder goed op het gedrag. Een discusvis heeft wellicht qua kantlengte - naar verhouding - niet veel nodig (zwemmen doen ze niet veel), maar qua liters wel (vervuilers). Aan de andere kant zijn er bv.zalmpjes van 10 cm die in een meterbak zouden verkommereen omdat ze baantjes moeten kunnen trekken. Verder heb je soorten die een territorium vormen (cichliden met name, maar ook bv. de vuurstaart labeo, en killivissen), en daar zul je ook rekening mee moeten houden. Vaak niet eens zozeer qua grootte van het territorium, maar eerder met de ruimte die overblijft voor de rest :D

Gezond verstand is zeker een goede stelregel. Lezen en vragen op een forum als dit (liefst voordat je vissen gaat kopen haha), wil ook wel helpen :D

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Serge schreef:Een discusvis heeft wellicht qua kantlengte - naar verhouding - niet veel nodig (zwemmen doen ze niet veel), maar qua liters wel (vervuilers).
Ho nu kom je op mijn gebied, Discussen gebruiken wel degelijk de hele bak en hebben zeker zwemrumte nodig. Juist daarom hanteren wij de regel 50 liter per vis, niet vanwege het vervuilen een Discus is een trage eter.

Denk dat een school kardinalen meer vervuld in verhouding dan een 1 Discus

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Daarom zei ik ook "naar verhouding". Als de bak diep en hoog genoeg is kan je discussen toch best in een bak van 150 cm breed houden? Maar hoe groter hoe beter natuurlijk. Kardinalen hebben (vind ik) minimaal een meter nodig omdat ze graag baantjes trekken. Naar verhouding heeft de discus dus minder kantlengte nodig, zo bedoelde ik het eigenlijk. Ik zeg niet dat je een discus in een bak van 50 liter kunt stoppen, want dat gaat niet :)

ronald
0-200
0-200

Bericht door ronald »

Gezien mijn voorkeur voor vissoorten hanteer ik 1 cm vis per liter water.
Maar dan praat ik ook over Kardinalen, zwaarddragers, guppen, black molly's en dergelijke.
Echter moet je eraan denken dat als je aquarium flink beplant is je niet gewoon 2 meter aan vis in een 200 liter bak doet.
Persoonlijk begin ik met een bepaald aantal en kijk hoe doen de vissen het en hoe ziet het eruit is het mooi gevuld en kan je de vissen zien of niet en als het er te leeg uitziet doe ik er nog gewoon een paar bij.
Daarbij ook aan denkende van in welke zone houd de vis zich op bodem, midden of boven in de bak of heb ik vissen met adhd en crossen ze dwars door de bak heen.

Maar gebruik gewoon je gezonde verstand en dan komt het wel goed.

Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

ronald schreef:Maar gebruik gewoon je gezonde verstand en dan komt het wel goed.
Dat is nou net het probleem: "gezond verstand" krijg je door ervaring. Voor een beginnende aquariaan is een vuistregel als 1cm per liter voor "beginnersvisjes" volgens mij een goede regel (rekening houdende met de commentaren hierboven natuurlijk: je stopt ook geen haai van twee meter in een bak van 200 liter :D )
Groetjes, Jean-Paul

mus Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door mus »

Ik zou altijd minder vis nemen dan het maximale per liter, minder vervuiling en je bak is makkelijker in evenwicht tehouden.
En als je perongeluk jonge vis krijgt kan je ze houden.
Juwel rio240

iele
0-200
0-200

Bericht door iele »

ik doe gewoon het zelfde als ronald zegt.
ik ben ook een beginnende aquariaan.
Ben net 3 maandjes bezig en gebruik ook mijn gezonde verstand.
Heb een aantal bodemvisjes erin zitten een aantal middenvisjes en de levendbarenden die krossen kris kras door de hele bak heen.
Het i in ieder geval mooi levendig in mn bakkie.
En als ik een nieuw visje aanschaf wat ik nog niet heb ga ik altijd even rondneuzen op het forum om een beetje info te verzamelen over vissen.
ik heb een levendbarendenbak van 80/50/50
en ik heb een malawibak van 125/50/50
plus nog wat kleine opgroeibakkie's

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

1 cm per liter is grappig maar het hangt ook nog van af welke waterlaag.
als je 150 liter hebt en dan 1,5 meter aan visjes die alleen maar grond soorten zijn... (natuurlijk afhankelijk van de afmetingen 150 liter in een bak van 10 cm hoog is een pittig grond oppervlak)
gaan ze niet blij worden, idem dito voor midden en boven natuurlijk.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Jij hebt hem door...

Vandaar dat het gezonde verstand vaak wint...

Een arowana van 100 cm past ook niet zo lekker in een bak van 150 liter... moet volgens die stelregel makkelijk kunnen...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

het is gewoon een kwestie van zo veel mogelijk te weten komen over de vissen die je zou willen (voordat je ze koopt) en dan afwegingen maken.
"als ik deze neem kan die niet en die weer wel en daar wat van...."
gedrag vis, voeding, vervuiling, waterwaarden, formaat, waterlaag, water-gedrag (stroming/geen stroming), planten ......... het heeft er allemaal mee te maken dus ik denk echt dat 1cm vis per liter water in 99% van de gevallen niet opgaat.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

drebus
0-200
0-200

Bericht door drebus »

Toen ik m'n visjes kocht in de winkel gaf ie ook als tip die 1cm/liter regel. Maar m'n bodemvisjes telden dan nie zo zwaar mee.

Maarja.. puur als eerste vulling is het wel een mooie stelregel, maar je ziet na 3 dagen zelf al of het te druk is of nog wat leegjes oogt.
Het belangrijkst lijkt me dat je gewoon kijkt naar soorten die bij elkaar kunnen zonder te ruzieën enzo.