Bestaan er ook andere methodes om je bak te verwarmen i.p.v. thermostaten en/of vloerverwarming?
Ik heb momenteel 5 thermostaten in gebruik van samen 850 Watt.
Ik ben benieuwd of er ook andere methodes voor zijn.
Andere manieren van verwarmen?
Re: Andere manieren van verwarmen?
Nu heb je wel een grote bak, 850watt is best veel, wat zijn de merken, krijg de indruk dat ze niet echt efficent zijn.
Tenzij de bak in een kamer staat die 10 tot 15 graden is
.
Tenzij de bak in een kamer staat die 10 tot 15 graden is
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik denk dat hij bedoelt 5 in verschillende bakken bij elkaar trekken ze 850 watt.
-
Maarten
Onderwerp auteur
inderdaad.
er zit 550 Watt in mijn grote bak. 200 in mijn quarantaine/kweekbak en 100 in mijn quarantainebakje met de zieke vis
er zit 550 Watt in mijn grote bak. 200 in mijn quarantaine/kweekbak en 100 in mijn quarantainebakje met de zieke vis
Kan je die grote bak niet met minder af vanuit je bioloog? je zit natuurlijk met die redelijk hoge temperatuur voor je discus, maar ik krijg mijn 600 liter gewoon warm met 300 watt. In je kweek en reserve bak zou je 1 watt per liter het ook wel moeten trekken lijkt me.
Aha,
.
Maar staan die termostaten ook constant aan?
Maar staan die termostaten ook constant aan?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Maarten
Onderwerp auteur
Nee, staan niet constant aan. Maar die in mijn bioloog wel. Dus 550 watt draaien continu. Ik heb het idee de 100 watt in mijn 60 cm bakje ook.
De 200 watt in mijn meterbak lijkt wel af en toe uit te slaan
De 200 watt in mijn meterbak lijkt wel af en toe uit te slaan
Bij welk energie bedrijf zit je?
FF aandelen kopen hehehe.
Misschien is het een optie om een termostaat in de bak er bij te doen, met de bedoeling om het wat te verdelen en misschien dat dan beide minder vaak aangaat?
Welke merken zijn het eigenlijk?
FF aandelen kopen hehehe.
Misschien is het een optie om een termostaat in de bak er bij te doen, met de bedoeling om het wat te verdelen en misschien dat dan beide minder vaak aangaat?
Welke merken zijn het eigenlijk?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Je kan ook mogelijk via je CV ketel verwarmen, moet je wel heel handig zijn en er een beetje verstand van hebben.
Ik ben het nu zelf aan het uitdenken.
Let wel dit is veel installatiewerk en niet echt handig voor kleinere aquariums
Ik zal binenkort een tekening/schema van een dergelijke installatie hierop zetten
Ik ben het nu zelf aan het uitdenken.
Let wel dit is veel installatiewerk en niet echt handig voor kleinere aquariums
Ik zal binenkort een tekening/schema van een dergelijke installatie hierop zetten
@prm: via je CV lijkt me een beetje tricky omdat het water in die leidingen tegen de 70 (en soms zelfs 90) graden loopt. en als op een koude dag je CV vaak aanspringt heb je strakt semi-gekookte vis....
@Maarten: ik zou toch even gaan kijken of je niet iets kan isoleren.
want een 550 Watt thermostaat die continu draait tikt flink aan.
persoonlijk denk ik dat je het best je lichtkap kan proberen isoleren, een beetje te vergelijken met de deksel op een pan doen, dit is de meest efficiente manier om eten in een pan langer warm te houden.
denk dus dat dit ook voor een aquarium zal gelden.
een haalbare andere manier van verwarmen zou ik zo niet weten.
@Maarten: ik zou toch even gaan kijken of je niet iets kan isoleren.
want een 550 Watt thermostaat die continu draait tikt flink aan.
persoonlijk denk ik dat je het best je lichtkap kan proberen isoleren, een beetje te vergelijken met de deksel op een pan doen, dit is de meest efficiente manier om eten in een pan langer warm te houden.
denk dus dat dit ook voor een aquarium zal gelden.
een haalbare andere manier van verwarmen zou ik zo niet weten.
Voor jouw grote bak en voor een kweekstelling is het goed te doen om te verwarmen via de cv ketel moet er dan een warmte wisselaar tussen zetten.
Aan de ene kant het warme water van de cv ketel aan de andere kant het aquarium water.
Heb ooit ergens een schema daarvan gezien weet echter niet meer waar zal wel eens gaan zoeken.
Zou misschien als je met een gasleiding onder je bak kan komen misschien eens kunnen denken aan een kleine keukenboiler.
Zijn verschillende manieren maar er kleven altijd wel wat nadelen aan.
Misschien is er al een grote winst te halen uit andere termostaten aanschaffen, zo kan van het ene merk een termostaat van 200 watt maar 200 liter verwarmen terwijl van een ander merk hij 400 liter kan verwarmen.
Ik heb zelf 2 jager termostaten van 200 watt in mijn bioloog zitten en die kunnen mijn 800 liter goed verwarmen.
m.v.g.
Ronald
Aan de ene kant het warme water van de cv ketel aan de andere kant het aquarium water.
Heb ooit ergens een schema daarvan gezien weet echter niet meer waar zal wel eens gaan zoeken.
Zou misschien als je met een gasleiding onder je bak kan komen misschien eens kunnen denken aan een kleine keukenboiler.
Zijn verschillende manieren maar er kleven altijd wel wat nadelen aan.
Misschien is er al een grote winst te halen uit andere termostaten aanschaffen, zo kan van het ene merk een termostaat van 200 watt maar 200 liter verwarmen terwijl van een ander merk hij 400 liter kan verwarmen.
Ik heb zelf 2 jager termostaten van 200 watt in mijn bioloog zitten en die kunnen mijn 800 liter goed verwarmen.
m.v.g.
Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).