schaakbordcichlide
-
Stefan
Onderwerp auteur
- Lid toezichthoudersteam

schaakbordcichlide
ik had 2 schaakbordjes (Dicrossus Filamentosus), een mannetje en een vrouwtje.
op een gegeven moment ging het mannetje dood en hield ik het vrouwtje alleen over.
nu krijgt het vrouwtje de kleuren van een mannetje en is ook de staart veel gevorkter aan het worden...
het lijkt wel alsof ze in een mannetje aan het veranderen is.
ik heb wel eens gelezen over een familie van de schaakbordcichlide (Dicrossus Maculatus) dat het dominante vrouwtje in een mannetje verandert zodra het mannetje wegvalt.
maar doet de Dicrossus Filamentosus dit ook?
op een gegeven moment ging het mannetje dood en hield ik het vrouwtje alleen over.
nu krijgt het vrouwtje de kleuren van een mannetje en is ook de staart veel gevorkter aan het worden...
het lijkt wel alsof ze in een mannetje aan het veranderen is.
ik heb wel eens gelezen over een familie van de schaakbordcichlide (Dicrossus Maculatus) dat het dominante vrouwtje in een mannetje verandert zodra het mannetje wegvalt.
maar doet de Dicrossus Filamentosus dit ook?
Re: schaakbordcichlide
Het zou zo maar kunnen, ik weet dat het voorkomt bij soorten. Maar of het bij de schaakbord ook zo is durf ik je niet te garanderen.
-
Stefan
Onderwerp auteur

ik vind het echt maar raar....
zo denk je dat je een vrouwtje over hebt... zo is het ineens een mannetje...
zo denk je dat je een vrouwtje over hebt... zo is het ineens een mannetje...
Tja de natuur zorgt wel voor zichzelf.
En stefan is het ook een mannetje geworden? 
-
Stefan
Onderwerp auteur

ja joh echt vaag... zoals je ook wel op mn foto's zag ik t andere topic oven mn bak....
en via internet weet ik dus dat familie van de schaakbordcichlide dit ook doet maar er is nergens te lezen dat deze soort ook verandert van geslacht als het mannetje opeens wegvalt.
ik vind het echt een bizar stukje natuur.
en via internet weet ik dus dat familie van de schaakbordcichlide dit ook doet maar er is nergens te lezen dat deze soort ook verandert van geslacht als het mannetje opeens wegvalt.
ik vind het echt een bizar stukje natuur.
ik vind het zowiezo raar dat een vrouwtje in een mannetje verandert... volgens mij kan dat genetisch toch ook niet???? ik vind het een raar verhaal...
Groetjes Roderick

-
Stefan
Onderwerp auteur

genetisch is het geen probleem. er zijn meer dieren die het absoluut zo doen.
die worden allemaal als vrouwtje geboren maar het dominante vrouwtje wordt later een mannetje.
zoogdieren doen dit niet maar sommige weekdieren, insecten en vissen (zowel zout- als zoetwater) doen dit.
mja ik had dus nietverwacht dat een vis van mij het zou doen...
maar ik heb eventueel nog wel ergens foto's van voor en na hoor
die worden allemaal als vrouwtje geboren maar het dominante vrouwtje wordt later een mannetje.
zoogdieren doen dit niet maar sommige weekdieren, insecten en vissen (zowel zout- als zoetwater) doen dit.
mja ik had dus nietverwacht dat een vis van mij het zou doen...
maar ik heb eventueel nog wel ergens foto's van voor en na hoor
okay ik geloof je
maar het klinkt zo raar xD maar goed xD ik kan begrijpen dat je het niet verwacht in je eigen bak 
Groetjes Roderick

Klopt wel hoor er zijn zelfs dieren die zowel mannelijke als vrouwelijke organen hebben, de natuur zit soms vreemd in elkaar.
ja ik weet dat sommige dieren dat hebben bijv. slakken of wormen...
Groetjes Roderick

Ja this wel leuk natuurlijk dat zoiets kan. dan maakt het niet uit als je nou 2 vrouwen koopt of niet. word er 1 een man hehe
Maar ik ben wel benieuwd naar die foto's van voor en na
Maar ik ben wel benieuwd naar die foto's van voor en na
-
Stefan
Onderwerp auteur

nou hier dan even een foto van voor, tussen en na.

-
Gast
kan ook zijn dat het altijd al een man geweest is.
Als dwergcichclide's met elkaar in een groep opgroeien nemen de kleinere mannetje de kleuren van een vrouw aan om aan de aandacht van een dominante sterkere man te ontkomen.
Een soort van overlevings techniek dus.
Als dwergcichclide's met elkaar in een groep opgroeien nemen de kleinere mannetje de kleuren van een vrouw aan om aan de aandacht van een dominante sterkere man te ontkomen.
Een soort van overlevings techniek dus.