afval osmosewater in vijver?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

afval osmosewater in vijver?

Bericht door Gerard_zzz »

Voor mijn aquarium heb ik een osmose apparaat om het water zachter te krijgen. Het water in de vijver is meestal (en zeker in het voorjaar) veel te zacht. Kan ik het afvalwater van de osmose gebruiken om het water in de vijver harder te maken?

jean-paul
200-400
200-400

Re: afval osmosewater in vijver?

Bericht door jean-paul »

Geen idee. Lijkt me wel een goed idee want ik heb ook veel afvalwater van het osmosewater.
Benieuwd naar reacties...
Groetjes, Jean-Paul

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Kan niet precies uitleggen waarom maar mijn gevoel zegt beter van niet, het is niet voor niets afval water. Zuurstof zal er ook niet meer in zitten :roll: misschien dat Patman iets weet over waaruit dat water nog bestaat.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Mmmm.... Wat bedoel je met afvalwater? Zo'n osmoseapparaat heeft een laag rendement, en dus veel water wat niet gefilterd wordt maar wordt weggeperst. Of dit noodzakelijkerwijs 'afvalwater' is, of gewoon ongefilterd water... dat kan ik niet zeggen.

Maar je zou het water eens kunnen testen op hardheid. Als het harder is dan het voedingswater dan is het inderdaad 'spoelwater' (Blijft het osmotische membraan wat schoner als er water langstgeperst wordt om de 'opgevangen' zouten en zo weg te spoelen.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

ik denk ook (en weet eigelijk bijna wel zeker) dat het wel kan...
osmose water is 'bijna' puur H2O maar je gebruikt 1/3 van het water (en dat is dan een goed osmose apparaat) en 2/3 gooi je dus nutteloos weg.
dat betekend dus eigelijk dat je in dat water dat je weggooit maar 50% verhoging hebt aan zouten en mineralen etc.
dat op een vijver waar je het bij kennelijk erg zacht water gooit en wat 'afhankelijk van het formaat vijver' een enorme chemische buffer is.
ik zou ervan staan te kijken als je het uberhaubt zou merken in je vijverwater...
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

ik heb even gemeten hoe hoog de KH van het restwater is; die was 8. Mijn vijverwater was 5. Ik denk niet dat met een paar emmertjes op 3000 liter er veel van te merken is. Maar ja, alle beetjes helpen. In elk geval beter dan het water gewoon in de riolering te laten stromen denk ik.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

zo is dat. En wat is de KH van leidingwater in Eendhoven?
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

hahaha, sorry, even een flauwe opmerking: weet je ook war de KH in Duckstad is? :P

anyway, in 3000 liter zal je daar erg weinig van merken. denkt dat de KH hooguit naar 5,5 en heel misschien naar 6 zal gaan.
maar puur vanwege dat je een buffer hebt van 3000 liter met allemaal vegetatie en vissen en rottend spul en weet-ik-het-allemaal wat er in zit.... denk ik niet dat het erg veel uit zal halen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

de kh van het leidingwater moet ik nog even meten, volgens mij was dat iets van 5.