bodem

Onderwerp auteur
mol
0-200
0-200

bodem

Bericht door mol »

wij willen een zand bodem kosten wat het kost. maar hier en daar willen we er ook planten in hebben die het natuurlijk goed moeten doen. natuurlijk gebruiken we ook een voedingsbodem en willen we niet hebben dat de wortels verstikt raken in het fijne zand. heeft iemand ideen om het aan te pakken?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: bodem

Bericht door Kees »

Zou toch 2x nadenken over die voedingsbodem.
Heb er nu een, maar na groot onderhoud komt die niet meer terug.
Struin het forum is na over de voordelen en nadelen over de voedingsbodem.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Je kunt in plaats van een voedingsbodem ook van die pillen of tabletjes in de bodem drukken waar je een plant neer wilt zetten dit geeft minder romeel als je een plant wilt verplaatsen of iets dergelijks.
gr, Rico

Aqua
0-200
0-200

Bericht door Aqua »

Wij hebben ook geen voedingbodem , maar geven vloeibare plantenvoeding ( easy-life )

Dit bevalt ons erg goed.
groetjes Jan en Hannelies

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Rico schreef:Je kunt in plaats van een voedingsbodem ook van die pillen of tabletjes in de bodem drukken waar je een plant neer wilt zetten dit geeft minder romeel als je een plant wilt verplaatsen of iets dergelijks.
Als je van die witte kleibolletjes gebruikt, vallen deze na ongeveer een 2 weken ook in de grond een beetje uit elkaar. Trek je dan een plant uit de grond, dan heb je als snel erg troebel wit water. Dat probleem ondervond ik met de witte kleibolletjes.
Voedingsbodem, ik heb hem er zelf ook in zitten, maar gebuik ook de easylife producten. Echter in me kleine bak heb ik geen voedingsbodem maar gebuik ik ook easylife producten. Gaat ook prima. Dus persoonlijk ben ik van mening dat een voedingsbodem wel handig kan zijn, maar zeker geen must is.

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik heb een soort van dikke pillen en die lossen geleidelijk op in het water... schijnt...
Maar deze waaren speciaal voor Echinodorus, dus waarschijnlijk iets andere werking.
gr, Rico

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Je hebt het al over "hier en daar" planten, dan zou ik zeker géén voedingsbodem erin doen, maar eerder kleibolletjes gebruiken, of vloeibare mest. Een voedingsbodem is dan overkill en zal eerder voor last zorgen (moeilijk te controleren waterwaarden, bodemrot). Bovendien, mocht het een keer nodig zijn je bak overhoop te halen, wordt het echt een enorme zooi met een voedingsbodem.

Wilden jullie trouwens geen Piranha's gaan houden? Dan zijn planten een nogal zinloze oefening ben ik bang?

Peter
0-200
0-200

Bericht door Peter »

hoi ik heb in mijn aquarium gewoon wit zand uit de bouwmarkt liggen zonder voedingsbodem dit omdat ik vissen heb die de bodem omwoelen.
Nu gebruik ik elke dag planten voeding er staat gebruik één maal per week 7,5 ml per 25 liter water is iets van een 3ml per dag en mijn plantjes doen het zeer goed en heb geen problemen met de wortels in het fijne zand .
Wij eten ook elke dag en niet 1 keer in de week zei de man van de aquazaak tegen me :lol: :lol:

Groeten Peter

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Peter schreef:Wij eten ook elke dag en niet 1 keer in de week zei de man van de aquazaak tegen me :lol: :lol:
Ja... en hij eet van jouw klandizie... Hoe meer hij verkoopt, hoe beter hij eet. Maar er is niks op tegen om dagelijks een kleine hoeveelheid plantenvoeding te gebruiken. :D
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

jari4now

Bericht door jari4now »

Ik wil ook een zandbodem, dat is voorlopig de enige keus die ik heb gemaakt voor de herinrichting van mijn aqua, weet alleen niet welk zand het meest geschikt is en of het een speciale behandeling nodig heeft. Die planten pillen en vloeibaar mest gebruik ik nu ook al afwisselend dus zal ook geen voedingsbodem meer nemen. Wil maar paar planten, maar ook hier weet ik nog niet welke....... moet een beetje duingebied gaan lijken denk ik....heb nu een of ander grassoort maar in de huidige bodem werkt dat niet echt, kan dit wel op zand???

Peter
0-200
0-200

Bericht door Peter »

jari4now schreef:Ik wil ook een zandbodem, dat is voorlopig de enige keus die ik heb gemaakt voor de herinrichting van mijn aqua, weet alleen niet welk zand het meest geschikt is en of het een speciale behandeling nodig heeft. Die planten pillen en vloeibaar mest gebruik ik nu ook al afwisselend dus zal ook geen voedingsbodem meer nemen. Wil maar paar planten, maar ook hier weet ik nog niet welke....... moet een beetje duingebied gaan lijken denk ik....heb nu een of ander grassoort maar in de huidige bodem werkt dat niet echt, kan dit wel op zand???
hier in belgië noemen ze het zand metselzand of rijnzand het zijn meestal de zakken met het witte zand in de bouwmarkt.
Voor je het in je aqua doet eerst goed proper spoelen :!: Anders hebt je een paar weken een troebele bak

Groeten peter

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ja, een keertje of 10 spoelen in een emmer. Halve emmer zand, water erop spuiten... En als het binnen 5 seconden 'redelijk' helder is, dan is het goed.

Het schijnt dat filterzand (wildkamp) veel eerder helder is, kan je als het ware zo uit de zak in de bak kiepen. Maar daarover weet kevin meer...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Coby

Bericht door Coby »

Ik heb hier het filterzand er ook zo ingedaan zonder van tevoren te spoelen en dat gaat prima, ideaal zand voor de malawi´s en de planten. :)

Onderwerp auteur
mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

Serge schreef:Je hebt het al over "hier en daar" planten, dan zou ik zeker géén voedingsbodem erin doen, maar eerder kleibolletjes gebruiken, of vloeibare mest. Een voedingsbodem is dan overkill en zal eerder voor last zorgen (moeilijk te controleren waterwaarden, bodemrot). Bovendien, mocht het een keer nodig zijn je bak overhoop te halen, wordt het echt een enorme zooi met een voedingsbodem.

Wilden jullie trouwens geen Piranha's gaan houden? Dan zijn planten een nogal zinloze oefening ben ik bang?
nou het schijnt wat mee te vallen, op het piranha forum zie je bakken zat staan die gewoon beplant zijn. nu is het wel zo dat de bakken niet al teveel planten in hebben zitten. ook was er een lijstje weergeven met de benamingen van planten die het er goed bij doen. kijk en mochten ze dan uitgegraven worden dan is het jammer dan zullen we weer nieuw moeten kopen
:cry: maar goed het lijkt me wel het proberen waard :wink:

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Filterzand is zeker snel helder, ik heb het hier een keer nood gedwongen er pas in kunnen doen toen er al water in stond. (En coby is getuige) toen was het wel wat mistig ja, maar ook met een paar uur weg.

Als je eerst het zand erin doet en dan rustig je bak met water vult, is hij nagenoeg helder.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand