Ons Paludarium

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Ons Paludarium

Bericht door Laurens »

Dit is de pagina met het verslag van ons paludarium (LauMooij en Jarik).
Ons plan is een paludarium op school:

Amrep Panorama 120×40×70, klapdeurtjes aan de zijkant met slot, los(*) ventilatierooster aan de bovenkant
Achterwand: Zelfbouw, met ingewerkt leisteen en bamboe.
Bodem landgedeelte: Hydrokorrels, daarop filterdoek, daarop orchideeënaarde, "klei-zand"(**)
Bodem watergedeelte: Aquariumzand(***)
Het watergedeelte en het landgedeelte scheiden wij door turfblokken.
Planten:
  • Philodendron scandens (KLIM)
    Episcia dianthiflora (KLIM)
    Davalia bulata (VAREN)
    Anthurium schezerianum (FLAMINGOPLANT)
    Phalaenopsis spp. (ORCHIDEEËN)
    Bromeliaceae spp. (BROMELIA'S)
Dieren:
  • 3× anolis carolinensis
(*) Wij moeten hier nog iets op verzinnen i.v.m. scholieren die de bak anders als prullenbak zouden gebruiken...?
(**)Een soort zand dat in klei verandert als je er water bij doet... misschien ook handig voor de achterwand?
(***)Ik heb in mijn terrarium-encyclopedie gelezen dat aquariumgrind verstopping veroorzaakt, geldt dit ook voor zand?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

jarik
0-200
0-200

Re: Ons Paludarium

Bericht door jarik »

Maandag beginnen we met de achterwand, we hebben 3 lesuren per week (=2,5u) en elke dag 45min. om er aan te werken. We hopen dat dit max. 1,5 week duurt. Iemand enig idee hoelang het meestal duurt?
Groeten, Jarik

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Misschien beginnen we ook wel dinsdag, i.i.g. nemen we de volle drie lesuren per week. Dat kunnen we wel gebruiken.
@ Jarik: 3 lesuren is 2:15, oftewel 2 1/4

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik denk dat jullie wel iets meer nodig gaan hebben dan 1 week. Aangezien je de bende elke keer weer eerst verzamelen voor dat je kunt beginnen en dan moet je het ook nog weer opruimen na afloop. :(
Ik weet niet hoe je zand/ klei aan je achterwand wilt laten plakken zoder dat dit er afdonderd als het een keertje nat word.
Ook zou ik proberen om het water en het land goed van elkaar te scheiden. als je dit met turf doet heb je binnen een jaar aan grote modderpoel onder in je bak.
gr, Rico

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Rico schreef:Ik denk dat jullie wel iets meer nodig gaan hebben dan 1 week. Aangezien je de bende elke keer weer eerst verzamelen voor dat je kunt beginnen en dan moet je het ook nog weer opruimen na afloop. :(
Bende is tegellijm?
Ik weet niet hoe je zand/ klei aan je achterwand wilt laten plakken zoder dat dit er afdonderd als het een keertje nat word.
Ik weet ook niet of we het überhaupt wel gaan gebruiken. Maar we kregen het er onverwachts bij.
Ook zou ik proberen om het water en het land goed van elkaar te scheiden. als je dit met turf doet heb je binnen een jaar aan grote modderpoel onder in je bak.
Bedenk wel dat het water gefilterd wordt door een Eheim 2213, deze heeft een capaciteit van 440 liter per uur en is hiermee geschikt voor aquaria tot 250 l. En anders doen we het maar met leisteen.

Gast

Bericht door Gast »

Vergeet je dan niet dat het filter is gebaseerd op een aquarium met relatief kleine en weinig vuildeeltjes in vergelijking tot wat er aan troep los komt met een turven scheidingsmuurtje ? ;)

dat red dat filter dus nooit .. die trekt vol troep en zit binnen 48 uur verstopt.

Ik heb het altijd mooi gevonden, een paludarium op school, maar er zit een groot nadeel aan vast.
Je zal zien dat je er altijd tijd aan moet besteden als je dat niet hebt en van de leraren belangrijkere dingen moet doen.
Ook moet je het kunnen onderhouden tijdens vakanties , feestdagen en weekenden en zal je dus toegang tot het pand moeten hebben.
Als jij ziek bent of van school gaat, wie verzorgt er dan het paludarium ?
en het meest belangrijke misschien wel is dat je er wat van leert. zoals het er mij nu naar uit ziet doen jullie maar wat en is er niet echt iemand die jullie daar in onderwijst, klopt dat ?

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

doemijdiema schreef:Vergeet je dan niet dat het filter is gebaseerd op een aquarium met relatief kleine en weinig vuildeeltjes in vergelijking tot wat er aan troep los komt met een turven scheidingsmuurtje ? ;)
Nee, geen rekening mee gehouden. Echter als het echt moet hebben wij 30 kilo leisteen tot onze beschikking, daarmee kan het ook.
dat red dat filter dus nooit .. die trekt vol troep en zit binnen 48 uur verstopt.

Ik heb het altijd mooi gevonden, een paludarium op school, maar er zit een groot nadeel aan vast.
Je zal zien dat je er altijd tijd aan moet besteden als je dat niet hebt en van de leraren belangrijkere dingen moet doen.
Alle dierenverzorgers op school hebben in tussenuren en pauze toegang tot waar de muizen, gerbils, ratten, konijnen, vogelspin, vissen en nu dus het palu staan.
Ook moet je het kunnen onderhouden tijdens vakanties , feestdagen en weekenden en zal je dus toegang tot het pand moeten hebben.
In de vakanties komt de eigenaar van de dieren om de dag om eten te geven... en ik heb gehoord dat een anolis best twee dagen zonder voedsel kan en zelfs beter niet elke dag eten kan krijgen...
schreef:Als jij ziek bent of van school gaat, wie verzorgt er dan het paludarium ?
Ik heb gelezen dat een anolis ongeveer zes jaar leeft (vat dit niet verkeerd op) en wij hebben nog zes jaar op deze school te gaan. En anders hebben we meerdere adressen waar ze heen kunnen...
en het meest belangrijke misschien wel is dat je er wat van leert. zoals het er mij nu naar uit ziet doen jullie maar wat en is er niet echt iemand die jullie daar in onderwijst, klopt dat ?
Nee, we hebben de eigenaar van de vogelspin en iemand die vroeger +/- 10 terraria heeft gehad.

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik bedoelde niet eens zozeer dat filter verstopt gaat zitten door de turf, maar meer dat de turf min of meer uit elkaar valt of oplost. Dit gebeurd namelijk bij heel veel terrarium houders waarbij de turf te nat ligt en die kunnen, als hun bak op het mooist is (meestal na een paar jaar) de bak volledig slopen omdat de bodem is veranderd in een moeras waar de dieren zich niet prettig op gaan voelen. Ook zullen de voedseldieren die op hun rug in de modder vallen niet rechtop kunnen komen en dus dood op de bodem blijven liggen. Dit gaat dan op den duur rotten en zo hard stinken dat je gaat balen als je de bak open moet doen.
gr, Rico

jarik
0-200
0-200

Bericht door jarik »

@laumooij bamboe heb ik (ca.20)

@anderen hoe kunnen wij het dan het beste scheiden? kuilen maken en die volgieten? (de onderste laag aarde komt onderwater te staan)
Groeten, Jarik

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Je zou beter met een dubbele bodem kunnen werken. Dat betekent dat je doormiddel van bijv. piepschuim platen een plateau maakt waar het water wat er van boven op komt af kan stromen naar het lager gelegen watergedeelte. Je moet dan ook zorgen dat het waterniveau lager staat dan de bovenkant van het piepschuim.
Kijk anders maar eens naar de bouw van mijn terrarium. Hier staat ook op hoe ik de bodem heb gemaakt met foto's.
gr, Rico

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

how about leisteen?

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Alles kan! Als je maar zorgt dat de onderkant van de turf (of andere soort bodem) boven het waterniveau ligt.
Vergelijk het maar met de beekjes tussen weilanden.
Als die beekjes er niet waren en het water kon niet van het weiland af, zou je een grote modderpoel over houden.
gr, Rico

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Wij doen eerst hydrokorrels, dan filterdoek, en dan pas aarde, dus dat zit wel goed.

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Dan is het goed.
Maar jullie zeiden een aantal posts terug dat jullie het water en het land van elkaar wouden scheiden met turf.
Het komt nu op mij een beetje over dat jullie niet echt begrijpen waar jullie mee bezig zijn En van de hak op de tak springen, maar wel alles al denken te weten....
Bedenk, vraag en handel na aanleiding van de gegeven adviezen. Dit scheelt een hoop ellende en dierenleed achteraf!!!!
Succes verder met de bouw.
gr, Rico

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Wij hebben de plannen juist hier geplaatst om te kijken of ze in orde waren...