Ik ben nieuw op dit forum maar eigenlijk ook nieuw in de aquarium hobby. Ik ben student watermanagement en hou me veel bezig met afvalwaterzuivering en drinkwaterbereiding, heb dus wel een link met water
Ik heb al aantal jaar een 54 liter aquarium maar heb er nooit echt de tijd voor genomen en zag het ook niet echt als hobby. Totdat ik een paar maanden geleden bedacht mijn bak opnieuw in te richten. Ik zag op dit forum fantastische zelfgemaakte achterwanden voorbij komen!!...echt hele mooie!...en dacht dat wil ik ook! dus ben plannen gaan maken.
Mijn doel:
- alle techniek in de bak, dus geen uitwendig filter o.i.d (maar wel onzichtbaar en makkelijk verwijderbaar voor reinigen e.d.)
- een losse wand die ik niet vast hoef te kitten aan mijn bak
- en goedkoop (ben studentje)
Hoewel ik mensen fantastische dingen zie maken met piepschuim en epoxy is dit geen optie voor mij omdat je dat vast moet kitten. (Had wel ooit eens een ontwerpje gemaakt hiervoor maar kwam erachter dat er 9 kilo nodig was om mijn piepschuim onder water te duwen en vond dit niet zo'n goed idee)
Dus opzoek naar iets anders dan maar en heb uiteindelijk de volgende materialen gebruikt:
- 1 PVC regenpijp lengte 2 meter, diameter 10 cm(ca 9 euro)
PVC zinkt want het is net ietsje zwaarder dan water, Het is buigbaar dmv verhitten want het is een
thermoplast, let wel op dat je het niet te heet maakt want dan verkoold het en komen er giftige stoffen vrij
- zand (had ik nog)
- potje PVC lijmgel (8 euro)
Op het filter ga ik nu niet in maar alleen op het maken van de wand. Er moeten drie wanddelen gemaakt worden. een achterwand een deel voor het filter en een deel voor de pomp en verwarming Dit heb ik als volgt gedaan;
- Drie stukken pvc pijp gezaagd met als breedte de geplande wand breedte
- Ieder stuk pijp over de lengte doorgezaagd zodat je de pijp als het ware uit kan rollen
- De pijpdelen uitgerold boven het gasstel tot een platte plaat. De uitgerolde PVC pijp is (bij de door mij
gebruikte diameter van 10 cm) nu 31,41 cm lang (omtrek van de buis) dit is een mooie maat gezien mijn
aquarium 30 cm hoog is.
- De platte plaat in een natuurlijke vorm gebogen(dmv van verhitting boven gasstel), ik heb er op gelet
dat de vorm zodanig is dat de delen doormiddel van het grind in het aquarium op hun plaats blijven.
- En dan als laatste heb ik met de pvc-lijm gel zand erop gelijmd. Wel eerst grondig de pvc delen
geschuurd.
Nu vraag je je direct af wat deze lijm dan wel niet doet met je water en je vissen. Ik heb contact gezocht met de producent en deze vertelde mij dat de lijm na volledige uitharding en verdamping geen stoffen meer af zou geven aan het water, de lijm wordt ook gebruikt bij drinkwater leidingen en is daarvoor ook gekeurd. Gezien het feit dat de lijm snel verdampt moest ik heel snel lijmen dus kon iedere keer maar een klein stukje doen. Toen alles gelijmd was heb ik de delen nog een tijd uit laten dampen (week of 2) en vervolgens een paar dagen in het water gelegd. Uiteindelijk heb ik ze dan in mijn aquarium gestopt. Ondertussen zit het nu 4 maanden in mijn aquarium en ik heb nog geen nadelige effecten ondervonden. Het zand blijft tot nu toe goed zitten.
Helaas had ik pas een fototoestel toen het er al in stond dus geen foto’s van de bouw maar wel van het eindresultaat:

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Groetjes