in het najaar wil ik een ander aquarium, lekker na mijn vakantie en het duurt nog even zodat ik alle tijd heb om me te kunnen te orienteren op dit fantastische forum.
nu is het mijn bedoeling om (in ieder geval te proberen) een achterwand zelf te maken.
ik heb er hier al veel over gezien en gelezen.
ik wil eerst een paar proefexemplaren maken om te kijken of het mij bevalt.
maar waarom moet je er bij de ene wel epoxy op doen en bij de andere niet.
m.a.w. wat is het nut van de epoxy dan ????
Bordeauxdog (d)rules !!!
epoxy???
-
bordeauxdog
Onderwerp auteur - 200-400

epoxy???
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!
Bordeauxdog rules!!!
Patrick
Bordeauxdog rules!!!
Patrick
-
Rob Bosman
Re: epoxy???
Het hangt allemaal samen met de keuze van je visbestand. Heb je wel of geen vissen die holen maken of van de wanden eten.
Epoxy maakt je achterwand zo hard dat een vis niet meer er door heen kan knagen.
Epoxy maakt je achterwand zo hard dat een vis niet meer er door heen kan knagen.
Om de achterwand harder te maken zodat bepaalde vissen de wand niet kunnen beschadigen
en het is beter voor de kwaliteit van je achterwand
en het is beter voor de kwaliteit van je achterwand
En of je vissen op hard of zacht water zitten kan ook een argument zijn, de tegellijm kan in de praktijk je water harder maken door de kalk die toch vrij komt zonder epoxy.
-
bordeauxdog
Onderwerp auteur - 200-400

dus als ik het goed begrijp is het beter om altijd epoxy te gebruiken??
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!
Bordeauxdog rules!!!
Patrick
Bordeauxdog rules!!!
Patrick
Als je het globaal wil zien wel. ik heb nog nooit epoxy voor mijn wanden gebruikt, en heb Malawi, Tanganyika en nu tropisch kunnen houden zonder schade aan de wand. Ook zonder epoxy zal hij sneller bealgen, als je dat niet zo mooi vind is een wand met epoxy weer sneller schoongemaakt als daar op den duur wat algen op komen.
als je geen knagers hebt in je bak,en je gebruikt acrylverf en normale tegellijm . kun je epoxy wel achterwege laten. scheelt ook weer in je portomonee want het is niet echt goedkoop.
hoi maar kun je ook misschien vernis op water basis nemen
Dat zou ik nooit aandurven, het risico dat het op den duur gaat oplossen in je water. Kan je weer opnieuw beginnen.
-
Rob Bosman
Vernis zou ik zeker afraden, je weet niet wat voor stoffen dit afgeeft aan je water.
ik zou niks anders erop smeren,dan alleen epoxy.
vernis gaat op den duur kapot in het water en jachtlak blijft stoffen afgeven.
als je helemaal op safe wilt spelen gebruik je chloorrubberverf,deze geeft na tien dagen niks geen stoffen meer af
vernis gaat op den duur kapot in het water en jachtlak blijft stoffen afgeven.
als je helemaal op safe wilt spelen gebruik je chloorrubberverf,deze geeft na tien dagen niks geen stoffen meer af