Nitriet probleem

Rob Bosman

Re: AquatariA

Bericht door Rob Bosman »

Vispark schreef:Joepie feest....heb ik net 2 uur alles afgezogen en de helft ververst, kan ik weer opnieuw beginnen...pfffft...maar goed alles voor de vissen he

Je moet er wat voor over hebben, maar ben wel benieuwd of je No2 nu wel goed blijft.

Onderwerp auteur
Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Ik ook...het heeft er iig wel schijn van dat het houtblok niet deugt.

Het niet zinken, stof en snippers af blijven geven.En dan natuurlijk de nitriet die hoog blijft ondanks maatregelen.

Ik ga dr mee aan de slag en morgen zijn ze open dus ga ik naar Enschede.

Hoe lang moet het duren voor ik resultaat in de No2 zou moeten zien?

Rob Bosman

als je 70% ververst moet het resultaat al gelijk zichtbaar zijn lijkt me, spoel je filter ook even uit en neem ook even een flesje Nitrovec van sera mee om de bacties weer even op gang te helpen. Maar een woensdag zou het dan weer normaal moeten zijn. Meetje trouwens met strips of druppels ?? Test setje niet over datum!!!

Onderwerp auteur
Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

ik test met druppeltesten van jbl. data staan er niet op, maar hij is niet ouder dan een half jaar.

Rob Bosman

moet goed zijn, ken ze verder niet gebruikte zelf altijd Sera maar ben daar nog geen dealer van dus gebruik ik nu red sea

Onderwerp auteur
Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Ik ben nu nog aan het testen. Heb het al gezien, na 50% water verversen gelijk al 0.2 maar ik laat hem nog maar even staan voor de volledigheid van de test.

Is nog steeds 0.2...waaaaaah...dit kan toch niet waar zijn???

Rob Bosman

Vispark schreef:Is nog steeds 0.2...waaaaaah...dit kan toch niet waar zijn???
:?: :?: :?: Meet jij je kraanwater is :idea: :idea: :idea: even als vergelijking.

Onderwerp auteur
Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Heb ik al gedaan 0.025

Dat bedoel ik dus met verversen helpt niet... heb echt 50% ververst en 0.2...

Rob Bosman

Heb je de mogelijkheid om de bak gewoon ff door te spoelen, slang er in en uit tegelijk en dan op temp. Heb je het filter ook gespoeld.

Onderwerp auteur
Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Ik ben nog niet begonnen. Zit nu nog met een vraagteken waarom hij nu al na het verversen 0.2 nitriet heeft.
0.025 komt er uit de kraan, dat moet het filter naar mijn mening kunnen onderscheppen. Bak doorspoelen gaat me niet lukken.

Ik heb het idee dat ik iets mis, iets wat van belang is. Aan steek door zit ik zo al maanden te puzzelen. Dit gebakkelei is begonnen toen het hout er in kwam.

Nitriet is ook al een keer 0.8 geweest, dus rijst bij tijd en wijlen de pan uit.

Het hout lijkt de boosdoener, ik hoop dat we dat goed hebben, want ik zie het echt anders fout aflopen, ondanks dat ik er alles voor doe om het onder controle te krijgen.

Ik krijg echt grijze haren van die bak... :cry:

Rob Bosman

Niet doen ben je nog te jong voor om grijze haren te krijgen.

Als je filter constant een te hoog nitriet gehalte te verwerken heeft gekregen (zeker een potfilter) dan heb je best kans dat die omzeep is geholpen, daarom zou ik morgen gelijk ook maar een fles Nitrovec meenemen. Verse bacteriën erin kan zeker geen kwaad dan.
Weet je zeker dat je bodem helemaal schoon is nu, niet dat er nog ergens een dood visje of voer of wat dan ook ligt te rotten.
Pak even een emmer aquariumwater en spoel daarin al je filtermateriaal even in, we zijn nu toch bezig. Beter gelijk even alles stap voor stap nog is nalopen. Er kunnen in je filter natuurlijk ook aardig wat houtdeeltjes zitten zeker omdat deze aan het verpulveren was/is.

En 50% is te weinig, ververs maar zover dat ze op hun zij moeten liggen. Maar eerst het filter.

Onderwerp auteur
Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Ik ben je echt dankbaar voor je hulp! Ik kwam zo langzamerhand echt op een punt dat ik het niet meer zo zag zitten. Terwijl mijn bak me echt dierbaar is.

We zijn het er dus over eens dat dat hout de boosdoener is.

Afgelopen maandag heb ik nieuwe filtermaterialen toegevoegd, te weten biopur van sera.
De bodem is schoon, ligt niks aan voer of vissen. Ik spoel hem met zo'n stofzuiger.

Dus eerst het filter en dan de boel verversen tot de discussen op hun zij moeten gaan liggen. Tja houtdeeltjes zitten in de bodem, vanwege het stof.

Rob Bosman

Als je dat gedaan hebt nog maar een keer meten, voorlopig ben je wel weer een uurtje zoet. En dan morgen iig even nitrovec toevoegen en dan het filter zijn werk maar laten doen. Maar straks moet hij gezakt zijn, anders wordt ik ook gek.

Onderwerp auteur
Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Ik ga eerst eten en dan aan de slag..

Ik meet hem straks als ik klaar ben en als hij dan nog niet gezakt is word ik helemaal grijs , hoor

Rob Bosman

Hoor het straks wel, eetse.