Nitriet probleem
Nitriet probleem
Zo ik heb mijn bakken weer klaar. De rio heb ik, gezien de nitriet, voor de helft ververst. Dan ben je wel even zoet, dan is 150 bij 50 bij 62 ineens wel heel erg groot ;-)
Ik moet wel een toekomst gaan maken voor de rio. Er zijn best wel wat punten die nog niet in orde zijn...
Ik moet wel een toekomst gaan maken voor de rio. Er zijn best wel wat punten die nog niet in orde zijn...
-
Rob Bosman
Re: AquatariA
Ik ken het probleem, je blijft altijd zoeken naar punten die je verbeteren kan of je hebt dingen waar je achteraf niet te vreden over bent. Is een vorm van perfectionisme of hobby/vak idioterie.Vispark schreef:Ik moet wel een toekomst gaan maken voor de rio. Er zijn best wel wat punten die nog niet in orde zijn...
eeeeeuuuuhhh laat ik het anders zeggen. De rio stelt op het vissenbestand na helemaal niks voor. Dus hoe ontevreden kun je zijn? ...erg ontevreden...
-
Rob Bosman
Ok snap hem, bij mij zit het meer in filtering ed. Ben nu me verkoopbakken (560 ltr) allemaal aan het ombouwen naar een interne bioloog (3 vaks) en ik ben van al me opvoerpompen aan het afstappen, nu draaid alles op lucht.
1e vak flinke bruissteen die al een aanzuigend effect heeft en blauwe watten, 2e vak blauwematten grof en bv siporax en 3e vak gewoon een pvc buis 25mm met een knietje en onderin een gaatje waar een luchtslangetje in gaat werkt perfect. Geen kans om via een centrale bioloog besmetting te krijgen en in plaats van meerdere opvoerpompen nu nog maar 1 luchtpomp.
1e vak flinke bruissteen die al een aanzuigend effect heeft en blauwe watten, 2e vak blauwematten grof en bv siporax en 3e vak gewoon een pvc buis 25mm met een knietje en onderin een gaatje waar een luchtslangetje in gaat werkt perfect. Geen kans om via een centrale bioloog besmetting te krijgen en in plaats van meerdere opvoerpompen nu nog maar 1 luchtpomp.
Weet je zeker dat je em snapt?
Ik bedoel; nitriet wat er niet uit wil. Oktober een enorm stuk erin gegaan, zinkt nog steeds niet. Dus staat er weer een stukkie hout bovenop om hem op de bodem te houden. Ancistrus die me planten aanvreet en uit de grond jast en gewoon een waardeloze plantengroei...
Enerzijds staat me huilen nader dan het lachen...
Ik bedoel; nitriet wat er niet uit wil. Oktober een enorm stuk erin gegaan, zinkt nog steeds niet. Dus staat er weer een stukkie hout bovenop om hem op de bodem te houden. Ancistrus die me planten aanvreet en uit de grond jast en gewoon een waardeloze plantengroei...
Enerzijds staat me huilen nader dan het lachen...
-
Rob Bosman
Klopt ik had het al ergens gelezen. Ik denk dat je het beste gewoon opnieuw moet opstarten. Alles eruit en dan stap voor stap weer opbouwen en dat stuk hout wat niet wil zinken er niet meer inzetten. Kien en/of wortelhout moet altijd zinken.
Nitriet is denk ik toch een kwestie van filtering en bacterie opbouw of een overbezetting maar dat denk ik niet bij jou, wat het dan wel kan zijn misschien wel dat stukhout maar zeker weten doe ik het niet.
Nitriet is denk ik toch een kwestie van filtering en bacterie opbouw of een overbezetting maar dat denk ik niet bij jou, wat het dan wel kan zijn misschien wel dat stukhout maar zeker weten doe ik het niet.
hmmm dat vind ik een hele goeie...
Het stuk hout is verkocht als aquariumhout, Mangrove. Sinds het erin ligt is de bak een puinzooi. Het stuk hout stoft heel erg. Zorgt voor veel zweefvuil en blijft voor een deel drijven.
Bakbezetting is; 4 discussen, 6 plaatjes, 1 ancistrus en een 10tal corydorassen. Niet genoeg voor nitriet lijkt me.
Ik kan 3 keer per week verversen, nitriet blijft! Maar hout kan dus ook voor nitriet zorgen..
Maar als ik opnieuw ga starten, waar ga ik dan heen met mn discussen???
Het stuk hout is verkocht als aquariumhout, Mangrove. Sinds het erin ligt is de bak een puinzooi. Het stuk hout stoft heel erg. Zorgt voor veel zweefvuil en blijft voor een deel drijven.
Bakbezetting is; 4 discussen, 6 plaatjes, 1 ancistrus en een 10tal corydorassen. Niet genoeg voor nitriet lijkt me.
Ik kan 3 keer per week verversen, nitriet blijft! Maar hout kan dus ook voor nitriet zorgen..
Maar als ik opnieuw ga starten, waar ga ik dan heen met mn discussen???
-
Rob Bosman
Als je nu is begint met dat stuk hout er uit te gooien, je geeft immers zelf al aan dat toen min of meer de ellende is begonnen. Dan een stevige verversing 70% gelijk goed je bodem afzuigen en restanten van het stuk hout weghalen.
Kienhout is over het algemeen van zichzelf al zwaar en doet iig niet dat gene wat jou hout nu doet.
Ik zelf gebruik veel houten druiven ranken, mooi stevig van structuur en het rot niet onderwater.
Kienhout is over het algemeen van zichzelf al zwaar en doet iig niet dat gene wat jou hout nu doet.
Ik zelf gebruik veel houten druiven ranken, mooi stevig van structuur en het rot niet onderwater.
Ik heb de winkel gebeld waar het vandaan komt en het mag nu na een half jaar nog geruild worden. Stemt me enigzins gelukkiger.
Ze geven aan dat je er niet in kan kijken en het dus wel nitriet kan geven....
Stom dat ik daar nooit aan gedacht heb, heb wel vaker gedacht ik haal hem eruit...
Ik heb het licht weer gezien, dankzij jou, Rob!
Dan is het dus slim om de gehele bak opnieuw te verversen.
Ze geven aan dat je er niet in kan kijken en het dus wel nitriet kan geven....
Stom dat ik daar nooit aan gedacht heb, heb wel vaker gedacht ik haal hem eruit...
Ik heb het licht weer gezien, dankzij jou, Rob!
Dan is het dus slim om de gehele bak opnieuw te verversen.
-
Rob Bosman
Ja hout eruit even goed de bodem zuigen/afhevelen en 70% verversen want aan je vis bestand kan het niet liggen.
Als ik dit hout ga wisselen, is er iets waar ik op kan letten bij het kiezen van een ander stuk? Ik wil deze escapades niet nog een keer meemaken.
-
Rob Bosman
structuur en gewicht. Een goed stuk kienhout sla je geen spijker in.
Dat kan in dit stuk wel, het is zo vezelig...kruimelt gewoon..Ik vind ook houtsnippers als ik ga afhevelen.
Joepie feest....heb ik net 2 uur alles afgezogen en de helft ververst, kan ik weer opnieuw beginnen...pfffft...maar goed alles voor de vissen he