spoedverhaal...rokende bak

Campion
200-400
200-400

Re: spoedverhaal...rokende bak

Bericht door Campion »

sorry zeg wat dingen dubbel als mensen eerder, maar had even niet gezien dat er nog een pagina 2 was........

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Campion schreef:sorry zeg wat dingen dubbel als mensen eerder, maar had even niet gezien dat er nog een pagina 2 was........

Toch bedankt voor je antwoord. ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Bedankt voor je antwoord. Zoals je wellicht later gelezen had blijkt het dat er een kabeltje dat standaard in de contactdoos zit is weggesmolten.

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Bericht door tomenden »

Hoi vispark.
Hoe is de situatie nu? heb je de schade kunnen herstellen?
Wat fremabo schreef is we een beetje waar. Het blijft elektriciteit en dat blijft spannend.
Op een normale groep mag je 230 volt X 16 ampère = 3680 watt aansluiten. Dit is echt de top, ga je hoger dan gaat de groepzekering eruit. Je zal dan minimaal 1,5 mm2 kabels gebruiken maar liefst 2,5mm2. Vaak staat de draaddikte op de kabel bv 3G1.0mm2 = 3 aders (bruin, blauw, groen/geel) van 1.0 mm2
Het gebruik van een verlengsnoer in een verlengsnoer is ArbO-technisch niet verantwoord. Het risico bestaat dat de contactdoos die je in de muur steekt niet voldoende vermogen kan leveren en dus (te)warm wordt met alle gevolgen van dien. De kant-en-klare verlengsnoeren uit de bouwmarkt zijn meestal 3G0,75 of 3G1.0mm2. Let daar altijd goed op als je die dingen gaan aanschaffen.
Tel dus alle apparaten bij elkaar op om te bepalen hoeveel watt je door een kabel wil trekken. Als je twijfelt moet je altijd een dikkere kabel gebruiken.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Oh ja, als je je woonplaats vermeldt dan is er misschien een forumlid bij jouw in de buurt die eens een kijkje kan nemen. Wie weet ????
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

dit vraagt om de opmerking dat ik serieus hoop dat je aquarium geen 3680 W trekt :shock:
dat zou namelijk echt een dure grap zijn.

afhankelijk van de pomp, de TLs en de thermostaat die je gebruikt zullen de meeste mensen per aquarium denk ik rond de 100-150 W zitten als de thermostaat uit is en rond de 300-350 W als die aanspringt.
dit moet een normale contactdoos prima aankunnen zelfs met snoer van 0,75mm2, want ze worden gekeurd op 16 Ampère en met de thermostaat aan zou je zelfs nog onder de 2 A blijven...
dat jouw contactdoos dus spontaan begon te roken is denk ik ofwel een fabricage fout geweest of de leeftijd geweest.
In geval van een fabricage fout zou ik zeker terug gaan naar de winkel want wie weet wat er had kunnen gebeuren als je er niet op tijd achter was gekomen.

anyweg ik hoop dat je probleem ondertussen netjes is opgelost.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom