Discussen houden makkelijk? Of valt dat tegen?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Maarten

Discussen houden makkelijk? Of valt dat tegen?

Bericht door Maarten »

Mijn vrouw vind discusvissen ook erg mooi en nu wil ik kijken of ik i.p.v. een Malawibak een Discusbak kan maken. Dit, zodat mijn vrouw ook een beetje kan meegenieten van mijn hobby.
Dus wil ik eigenlijk mijn 250 x 70 x 70 bak straks gaan indrichten als Discusbak.
Maar heb dus geen ervaring met Discus of bijvissen en planten e.d. omdat ik alleen Malawi's heb (en Javavaren).

Wat is een mooie eerste opzet en welke planten moet ik dan gebruiken? Ook veel stenen ofzo? Graag info!!

(Ja Rob, ik ben denk ik om :P)

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Discussen houden makkelijk? Of valt dat tegen?

Bericht door Rob Bosman »

Hoi,

Discus houden is niet moeilijker dan andere vissen als je maar aan een paar basis regeltjes houdt en aan mij vast klampt komt het wel goed vraag maar aan witte en kees ( heb dan ook de bijnaam Obi One gekregen)

A) koop geen discussen bij een LFS
B) koop geen jonge discussen maar het liefst van af 1 jr oud.
C) Inrichting: zandbodem en hout.
D) Planten: kan ik wel een lijstje van samenstellen.
E) word dan wel een iets grotere bioloog, mmm heb ik ook wel staan.
F) temp op 28 a 29 grd.
G) kijk ook is op mijn website.
H) in paniek mij bellen 24/7

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

Ok, en kan de thermostaat ook in de bioloog? Of moet die perse in de bak?

En wat zou me dat ongeveer gaan kosten? Want discusvissen zijn wel aardig aan de prijs toch?
Ik heb mijn Malawibestand al te koop staan nu. Ik verwacht oneveer 200 euro te krijgen voor mijn aquarium en vissen. Wat kan ik daarmee?

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

Ik zou het zeker doen.
Zelf was ik altijd erg 'bang' om ze te houden omdat ik dacht dat er erg veel bij zou komen kijken. Maar eigenlijk valt het reuze mee. (mits je idd een aantal dingen in de gaten houd ;) )
Het moeilijkste is denk ik nog kiezen welke discusvissen je wilt gaan houden, maar daar kan Rob je vast best een end op weg helpen :mrgreen:
275x65x60

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Yep thermosstaat kan in het bioloog eigenlijk kan alles in het bioloog en heb je geen storende dingen meer in je bak hangen. 1 van de voordelen van een bioloog.
Vissen moet je ongeveer rekenen afhankelijk van het soort tussen de 45 en 95 euro p/st en ik zou wel voor nakweek gaan. Verder zou ik voor 1 soort hooguit 2 soorten gaan.
Je kan in jouw bak voor het mooie kwijt met aftrek van bodem, hout en bij vissen een 15 tal discussen. Dus 2 scholen van 7 stuks. een mooie groep maanvissen zou er bij kunnen en wat grotere bij vissen zoals bv de geophagus soorten bovenin kunnen mooie bijlzalmen en dan natuurlijk L# .
Ik zou in jouw bak niet voor al te kleine bijvissen gaan, zoals kardinalen e.d of je moet er echt een grote school in doen dan is het wel mooi (150 stuks)

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

En waarom moet ik vissen nemen van minimaal 1 jaar?

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Discussen groeien tot 1,5 voor dat ze volgroeid zijn dat betekend dat zolang ze nog volop in de groei zijn je heel veel moet voeren zeker 6 a 10 per dag en je daarom ook om de andere dag moet verversen ( veel voeren is een hogere vervuiling van je water) dieren van ca 1 jr oud volstaan met 3 a 4 x per dag en als ze helemaal volgroeid zijn is 2 a 3 x per dag al voldoende. Met volwassen dieren en een goed ingedraaid bioloog is 1 x per week en als je bak straks helemaal biologies op orde is (na ca 1 jaar) 1 x per 2 weken een goede verversing voldoende.
Wat kostenplaatje maakt het niet uit jonge vissen zijn iets goedkoper 25 a 35 euro p/st maar vergen meer onderhoud, voer en tijd.

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

Op Marktplaats worden discussen (jonge) aangeboden voor om en nabij de 12,50 euro.

Wat is dan het verschil in prijs? Waar zit hem dat in?

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Dat zit hem in de maat denk dat die niet groter zijn dan 5 a 8 cm NOOIT doen in de 1e plaats weet je niet wat het zijn bij meestal een 10 cm komen ze pas op echt kleur, je weet niet in hoeverre het al inteeld is. Als ik kijk naar die pidgeons blood van 7,50 p/st is al een mengeling van 2 kleurslagen en 4 cm koop je er daar 10 van heb je zeker nog kans op dat de helft uit valt (lees dood)
Wat ik verder zie op marktplaats is er hier en daar aan de vorm ook nog wel het nodige op en aan te merken, mensen doen ze niet voor niets weg. De meeste omdat ze eigenlijk in het begin een miskoop hebben gedaan en er later achter komen.

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Ik heb ook jonge discussen zitten momenteel een nest van 50 RT zijn nu ongeveer 5 cm maar gaan bij mij niet eerder de verkoop in voordat ze zeker 10 cm zijn en dan nog alleen naar iemand die al eerder discussen heeft gehad naar een beginner gaan ze pas met 12 cm eruit. Misschien niet commercieel van mij, maar wil wel zeker zijn dat het goed gaat.

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

Ok, en kan ik bijv. ook beginnen met een stuk of 4 en dan later uit breiden naar meer?

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

Deze is wel mooi :)
Geophagus Brasiliensis
Hoeveel zou ik er daarvan kunnen doen als bijvis?

En papagaaicichliden, kan dat er ook bij in?

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Natuurlijk begin er met 5 want dat is het minimale aantal wat wij aanbevelen. Maar kijk eerst is wat je wil hebben.

Hier een link (alleen nooit zelf daar gaan kopen) van een aantal soorten http://www.dediscusschuur.nl/index.php/soorten dan zie je wat er te verkrijgen is de foto's zijn trouwens van stenker discussen. Hier zie je gelijk wat de vorm van een discus moet zijn, vergelijk dit maar is met wat je net op MP hebt gezien.

De Geophagus krijg ik binnen kort een partijtje van binnen die ik moet opkweken.

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

De scribble en brilliant turquosi vind ik erg mooi.

Afbeelding
Afbeelding

Ok vind ik deze erg mooi:
Pigeon Blood
Afbeelding
Flachen X Snake Skin
Afbeelding

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Kijk maar is op deze link dan weet je ghelijk waar deze vissen ingekocht worden http://www.diskuszucht-stendker.de/cms/ ... ng=0&cat=4