probleem van de rio
probleem van de rio
Hier dan het probleem met de rio400, tevens de discusbak.
Mijn disussen heb ik nu bijna een jaar. Ik heb ze gekocht als groepje. Binnen 3 weken onstond er hier al een koppel in de bak. Ja man en vrouw, hebben al meerdere keren larven gehad in de gezelschapsbak.
Maar nu het volgende. Ik heb en blijf een aandeel nitriet houden in die bak. Tot zeer grote ergenis...0.2 om precies te zijn. Ik kan 3 keer pw verversen en dan nog steeds nitriet. Kraanwater bevat 0.02 nitriet heb ik al gemeten. Maar ja, wat moet ik hier nou toch mee?
Hij draait op een extern buitenfilter. Aquapro4.
Plantengroei is niet best...begint wel beter te worden. Crypto's slaan aan, Barclaya groeit goed en de Vallisneria Giantea begint dan toch eindelijk na maanden niks gedaan te hebben langzaam te groeien.
In oktober vorig jaar kreeg ik van mijn ouders een stuk mangrove hout kado,te groot om uit te koken. Neemt 3 kwart bak in beslag. Het hout zinkt nu nog maar gedeeltelijk en blijft stof afgeven.
Kortom ik vind het een puinhoop in de bak.
Maar is dat nou wel zo? De discussen leggen, plaatjes jongen...
De discussen hebben wel eens een schaafwondje van een relletje. Dat trekt vanzelf weg, zonder schimmel of iets.
Die bak maakt me 10 jaar ouder....Terwijl ik juist geniet van de discussen.
Mijn disussen heb ik nu bijna een jaar. Ik heb ze gekocht als groepje. Binnen 3 weken onstond er hier al een koppel in de bak. Ja man en vrouw, hebben al meerdere keren larven gehad in de gezelschapsbak.
Maar nu het volgende. Ik heb en blijf een aandeel nitriet houden in die bak. Tot zeer grote ergenis...0.2 om precies te zijn. Ik kan 3 keer pw verversen en dan nog steeds nitriet. Kraanwater bevat 0.02 nitriet heb ik al gemeten. Maar ja, wat moet ik hier nou toch mee?
Hij draait op een extern buitenfilter. Aquapro4.
Plantengroei is niet best...begint wel beter te worden. Crypto's slaan aan, Barclaya groeit goed en de Vallisneria Giantea begint dan toch eindelijk na maanden niks gedaan te hebben langzaam te groeien.
In oktober vorig jaar kreeg ik van mijn ouders een stuk mangrove hout kado,te groot om uit te koken. Neemt 3 kwart bak in beslag. Het hout zinkt nu nog maar gedeeltelijk en blijft stof afgeven.
Kortom ik vind het een puinhoop in de bak.
Maar is dat nou wel zo? De discussen leggen, plaatjes jongen...
De discussen hebben wel eens een schaafwondje van een relletje. Dat trekt vanzelf weg, zonder schimmel of iets.
Die bak maakt me 10 jaar ouder....Terwijl ik juist geniet van de discussen.
Re: probleem van de rio
Wat voor filtermateriaal zit er in de pomp?
En wat voor lampen heb je er boven hangen?
En wat voor lampen heb je er boven hangen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Het filter bevat 2 keer witte watten, keramische pijpjes en symbiont van easy life.
Normaliter heb ik twee lichtunits. Helaas eentje gister bezweken. Normaal bestaan de lampen uit 1 grolux en 1 keer aquastar. Plus twee standaard t5 lampen van juwel, daylight en geel.
Normaliter heb ik twee lichtunits. Helaas eentje gister bezweken. Normaal bestaan de lampen uit 1 grolux en 1 keer aquastar. Plus twee standaard t5 lampen van juwel, daylight en geel.
Qua filtermateriaal zit je wel, in de bakjes zitten ook een lekker hoeveelheid van die pijpjes en symbiont?
Voor de duidelijkheid, 1 bakje met pijpjes en 1 bakje met symbiont toch?
Qua lampen, zweer ik zelf bij lampen van Arcadia, mijn planten doen het er goed onder en persoonlijk vind ik het een mooi licht geven.
Wat geef je eigenlijk voor voer?
Ik zelf geef eigenlijk alleen maar diepvries en 's ochtends een beetje granulaat, diepvries laat ik eerst ontdooien in een bekertje met wat water en dan gie ik het in een zeefje zodat smeltwater niet in de bak komt.
Hout kan een hele tijd duren voor het niet meer afgeeft.
Stukken hout die te groot voor de kook, gaan het bad in en wordt met 80graden afgespoelt en dan laat ik het een tijdje weken, minstens 5 dagen met dagenlijks ff vers water en dan weer afspoelen.
Voor de duidelijkheid, 1 bakje met pijpjes en 1 bakje met symbiont toch?
Qua lampen, zweer ik zelf bij lampen van Arcadia, mijn planten doen het er goed onder en persoonlijk vind ik het een mooi licht geven.
Wat geef je eigenlijk voor voer?
Ik zelf geef eigenlijk alleen maar diepvries en 's ochtends een beetje granulaat, diepvries laat ik eerst ontdooien in een bekertje met wat water en dan gie ik het in een zeefje zodat smeltwater niet in de bak komt.
Hout kan een hele tijd duren voor het niet meer afgeeft.
Stukken hout die te groot voor de kook, gaan het bad in en wordt met 80graden afgespoelt en dan laat ik het een tijdje weken, minstens 5 dagen met dagenlijks ff vers water en dan weer afspoelen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik heb ook geen bad
Hout ligt al sinds okt in de bak, maar wil nog niet zinken. Was uitgedroogd hardhout.
Voer; ik geef voornamelijk diepvries en af en toe droogvoer. Ik laat het diepvriesvoer ontdooien en spoel het via een theezeefje, zodat ik het vieze water niet de bak ingooi.
Ik heb als proef symbiont erbij gedaan. had eerder keramische pijpjes, toen was er al nitriet. symbiont en pijpjes zitten in 1 bakje, aangezien de aquapro er maar 3 heeft.
Voor mijn gevoel moet er iets zijn vanwege dat nitriet, of is dat alleen het gevolg van de nitrietwaarde in het kraanwater?
Voer; ik geef voornamelijk diepvries en af en toe droogvoer. Ik laat het diepvriesvoer ontdooien en spoel het via een theezeefje, zodat ik het vieze water niet de bak ingooi.
Ik heb als proef symbiont erbij gedaan. had eerder keramische pijpjes, toen was er al nitriet. symbiont en pijpjes zitten in 1 bakje, aangezien de aquapro er maar 3 heeft.
Voor mijn gevoel moet er iets zijn vanwege dat nitriet, of is dat alleen het gevolg van de nitrietwaarde in het kraanwater?
Dan zou ik om te beginnen, in het onderste bakje alleen die pijpjes doen (bakje vol) en in het volgende bakje symbiont (ook niet te zuinig. in een het bovenste bakje filterwatten.
Klinkt mij nu een klein beetje als dat je te weinig filtermateriaal heb waar een goede bacterie cultuur in kan groeien die je nitriet aankan pakken.
Klinkt mij nu een klein beetje als dat je te weinig filtermateriaal heb waar een goede bacterie cultuur in kan groeien die je nitriet aankan pakken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Symbiont was idd 300gr. Zou genoeg zijn voor 900l, mijn bak is 400l.
Ik heb ook verhalen gehoord dat mijn filter te klein zou zijn. Wat denk jij hiervan?
Ik heb ook verhalen gehoord dat mijn filter te klein zou zijn. Wat denk jij hiervan?
Ik heb geen ervaring met dat merk, maar als ik de specs lees, zou het wel kunnen hoor.
Maar beter groter als kleiner.
Ik heb hier euro 405 bak, qua grote wel ongeveer hetzelfde als een rio 400, maar daar heb ik een Eheim 2078 ( onderste 2 gevuld met Siporax van sera, 3e bakje vol Symbiont en bovenste bak een leuke laag filterwatten) op staan en nog eens een Eheim 2224 ( heeft 2 bakjes, onderste bak zit vol met symbiont en 2e bakje vol met watten.
In ieder geval zou ik in jouw geval meer filtermateriaal gaan gebruiken.
Maar beter groter als kleiner.
Ik heb hier euro 405 bak, qua grote wel ongeveer hetzelfde als een rio 400, maar daar heb ik een Eheim 2078 ( onderste 2 gevuld met Siporax van sera, 3e bakje vol Symbiont en bovenste bak een leuke laag filterwatten) op staan en nog eens een Eheim 2224 ( heeft 2 bakjes, onderste bak zit vol met symbiont en 2e bakje vol met watten.
In ieder geval zou ik in jouw geval meer filtermateriaal gaan gebruiken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Dat ga ik vandaag nog doen. Heb het helemaal gehad met die nitrietwaarde. Bovendien moeten er meer planten bij gaan komen.
Ik heb 3 bakjes in de aquapro. 1e dus met watten, 2e symbiont en 3e pijpjes...gaan we doen!
Ik heb 3 bakjes in de aquapro. 1e dus met watten, 2e symbiont en 3e pijpjes...gaan we doen!
Als ze het zelfde werken als een eheim, en daar ga ik wel vanuit:
Onderste Siporax van sera (pijpjes in ieder geval), daarop met bakje met Symbiont en in de bovenste filwterwatten.
Maar niet vergeten, daar moet dus nog wel weer een cultuur op gaan groeien.
Dus niet te zuinig met verversen de eerste 2 tot 3 weken.
Onderste Siporax van sera (pijpjes in ieder geval), daarop met bakje met Symbiont en in de bovenste filwterwatten.
Maar niet vergeten, daar moet dus nog wel weer een cultuur op gaan groeien.
Dus niet te zuinig met verversen de eerste 2 tot 3 weken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Tja hier verkopen ze biophur. Symbiont is hier al helemaal niet verkijgbaar. Dus heb nu biophur en symbiont wordt besteld. Ik ga nu eerst het filter vullen met biophur en de pijpjes die er al in zitten.
Ik heb het filter inmiddels gedaan. 1e watten, 2e symbiont en 3e helemaal vol pijpjes. Nu dus indraaien en blijven testen op nitriet.
Ik heb het filter inmiddels gedaan. 1e watten, 2e symbiont en 3e helemaal vol pijpjes. Nu dus indraaien en blijven testen op nitriet.
Ken het niet, ziet er wel hetzelfde uit.
Misschien dat andere Biopur kennen?
Misschien dat andere Biopur kennen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Het is praktisch hetzelfde. Biopur zijn keramische pijpjes.
Ik heb net gemeten, zodat ik het bij kan houden. Nitriet staat nu op 0.2. Zelfde als voor de verversing afgelopen zaterdag.
Ik heb net gemeten, zodat ik het bij kan houden. Nitriet staat nu op 0.2. Zelfde als voor de verversing afgelopen zaterdag.
Oke.
Nu ff tijd geven en kijken of het werkt.
Nu ff tijd geven en kijken of het werkt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Even een stomme vraag.... Is je testsetje wel goed? Is de waarde ook wel eens door iemand anders gemeten?
Ik vind een waarde voor nitriet van 0,02 ook wel erg nauwkeurig, vandaar dat ik deze vraag stel
Ik vind een waarde voor nitriet van 0,02 ook wel erg nauwkeurig, vandaar dat ik deze vraag stel
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd