Wanneer en hoevaak reinigen aquarium?
Wanneer en hoevaak reinigen aquarium?
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje over de reiniging van mijn quarium.
Ik reinig mijn filter elke 2 weken.
Tevens zuig ik dan de bodem af en ververs is 1/3 van mijn water.
Echter heb ik gehoord dat dit veels te vaak is en dat de kwaliteit van water hierdoor geschaad wordt.
Wat is nu het beste om te doen ?
Hoop dat jullie mij hierin advies kunnen geven.
Ik heb een Juwel Rio 180 aquarium
Ik heb een vraagje over de reiniging van mijn quarium.
Ik reinig mijn filter elke 2 weken.
Tevens zuig ik dan de bodem af en ververs is 1/3 van mijn water.
Echter heb ik gehoord dat dit veels te vaak is en dat de kwaliteit van water hierdoor geschaad wordt.
Wat is nu het beste om te doen ?
Hoop dat jullie mij hierin advies kunnen geven.
Ik heb een Juwel Rio 180 aquarium
Re: Wanneer en hoevaak reinigen aquarium?
Hangt van je vissenbestand af enzo.
Ik heb hier discusvissen in de hoofdbak zitten en ververs gemiddeld 1/3 tot 1/2, 2x per week.
In ieder geval vind 1/3 water verversen per 2 weken zeker niet te veel.
Wat reinig je eigenlijk van je filter en wat voor filter heb je?
In ieder geval vind ik 1x per 2 weken zo wie zo rijkelijk vaak, hoe minder vaak hoe beter.
Zelf vervang ik de witte filters 1x per 5 tot 6 weken, echter, ik heb hier ook nog een juwel 125 staan met de standaard binnenfilter en die vervang ik uiterlijk na 4 weken.
Ook heb ik de andere standaard filtersponzen van Juwel eruit gegooid en gewoon filter materiaal (siporax) in zo'n speciaal zakje gedaan.
Ik heb hier discusvissen in de hoofdbak zitten en ververs gemiddeld 1/3 tot 1/2, 2x per week.
In ieder geval vind 1/3 water verversen per 2 weken zeker niet te veel.
Wat reinig je eigenlijk van je filter en wat voor filter heb je?
In ieder geval vind ik 1x per 2 weken zo wie zo rijkelijk vaak, hoe minder vaak hoe beter.
Zelf vervang ik de witte filters 1x per 5 tot 6 weken, echter, ik heb hier ook nog een juwel 125 staan met de standaard binnenfilter en die vervang ik uiterlijk na 4 weken.
Ook heb ik de andere standaard filtersponzen van Juwel eruit gegooid en gewoon filter materiaal (siporax) in zo'n speciaal zakje gedaan.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Waterverversen elke 2 weken 30% is op zich niet verkeerd ligt ook een beetje aan de soorten en hoeveelheid vissen.
Filter moet je eigenlijk zo min mogelijk aan doen eigenlijk alleen regelmatig (1 keer per maand) de witte filterwatten vervangen en de rest van de filtersponzen een keer uitspoelen in het oude aquarium water.
Meestal is dit ook de manier waarop ik het doe elke 2 weken waterverversen 1/3(bodem afhevelen) en elke 4 weken mijn filter reinigen.
Ben er ongeveer 1 uurtje mee kwijt, en ik heb dezelfde bak van juwel (nog wel).
m.v.g.
Ronald
Filter moet je eigenlijk zo min mogelijk aan doen eigenlijk alleen regelmatig (1 keer per maand) de witte filterwatten vervangen en de rest van de filtersponzen een keer uitspoelen in het oude aquarium water.
Meestal is dit ook de manier waarop ik het doe elke 2 weken waterverversen 1/3(bodem afhevelen) en elke 4 weken mijn filter reinigen.
Ben er ongeveer 1 uurtje mee kwijt, en ik heb dezelfde bak van juwel (nog wel).
m.v.g.
Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
Bedankt voor de reacties.
Ik gebruik het standaard filter wat er in het aquarium zat toen ik hem kocht....
Wist echter niet dat ik de watten in de filter moest vervangen.
Ik maak deze nu elke keer schoon en gebruik ze dan nog een keer....
Dit is dus niet goed begrijp ik..
Verder maak ik gebruik van een bruissteentje.
Maar op het forum heb ik gelezen dat ik dit beter niet kan doen ivm. het zuurstofgehalte in het water....
Moet dus een paar dingen anders gaan doen hoor ik al weer..
Groeten Bjorn
Ik gebruik het standaard filter wat er in het aquarium zat toen ik hem kocht....
Wist echter niet dat ik de watten in de filter moest vervangen.
Ik maak deze nu elke keer schoon en gebruik ze dan nog een keer....
Dit is dus niet goed begrijp ik..
Verder maak ik gebruik van een bruissteentje.
Maar op het forum heb ik gelezen dat ik dit beter niet kan doen ivm. het zuurstofgehalte in het water....
Moet dus een paar dingen anders gaan doen hoor ik al weer..
Groeten Bjorn
Het nadeel van een bruissteentje is dat het je co2 wat uit de bak slaat en dat stellen de plantjes niet op prijs.
Maar sinds een paar weken heb ik er ook 1 in de bak zitten en tot nu toe blijf ik voldoende co2 in de bak houden.
Maar sinds een paar weken heb ik er ook 1 in de bak zitten en tot nu toe blijf ik voldoende co2 in de bak houden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Okee, ik heb die van mij heel erg laag gezet, zodat er maar enkele bubbeltjes uitkomen....
De planten doen het goed, dus even kijken wat er nu gebeurd..
Gr Bjorn
De planten doen het goed, dus even kijken wat er nu gebeurd..
Gr Bjorn
Je kan het altijd zelf checken he:
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=11
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=11
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Die witte watten kun je gerust schoonspoelen en hergebruiken net zo lang totdat je denkt dat het zijn kwaliteiten wel verloren heeft. Ook kun je deze om de doorstroming in je filter optimaal te houden schoonmaken zo vaak je wil, als je de rest van de filter maar zo laat dan.
-
little_star_orion
- 0-200

Heeft iemand ervaring met niet/weinig verversen van water en wat de effecten daarvan zijn?
Ik lees op vele sites en dus ook hier dat je regelmatig een groot deel (30%) van het water moet verversen.
Ik vraag me alleen af waarom (oke ik weet dat men zegt om teveel afvalstoffen te verwijderen)?
Mijn vissen doen het prima en mijn planten groeien ook prima.
Ik meet zo af en toe de waterwaarden. Deze zijn altijd prima voor de vissen die ik heb (pH van ca 6,5, lage Kh en Gh en geen nitriet) en ik ververs mijn water eigenlijk niet. Heel af en toe als er teveel afval van waterplanten in mijn bak op de bodem ligt ruim ik dat op door middel van een slangetje en zuig ik de rommel van de boden en vul dat het waterniveau weer aan.De waterwaarden blijven mooi constant elke keer dat ik ze meet.
Echter het verversen van water zorgt er elke keer weer voor dat de balans die er is verstoord wordt en weer in evenwicht moet komen.
Ook het filter maakte ik soms schoon (1 keer in de paar maand), maar ben dat ook minder gaan doen, omdat er eigenlijk nooit iets inzat om schoon te maken.
groetjes Sandra
Ik lees op vele sites en dus ook hier dat je regelmatig een groot deel (30%) van het water moet verversen.
Ik vraag me alleen af waarom (oke ik weet dat men zegt om teveel afvalstoffen te verwijderen)?
Mijn vissen doen het prima en mijn planten groeien ook prima.
Ik meet zo af en toe de waterwaarden. Deze zijn altijd prima voor de vissen die ik heb (pH van ca 6,5, lage Kh en Gh en geen nitriet) en ik ververs mijn water eigenlijk niet. Heel af en toe als er teveel afval van waterplanten in mijn bak op de bodem ligt ruim ik dat op door middel van een slangetje en zuig ik de rommel van de boden en vul dat het waterniveau weer aan.De waterwaarden blijven mooi constant elke keer dat ik ze meet.
Echter het verversen van water zorgt er elke keer weer voor dat de balans die er is verstoord wordt en weer in evenwicht moet komen.
Ook het filter maakte ik soms schoon (1 keer in de paar maand), maar ben dat ook minder gaan doen, omdat er eigenlijk nooit iets inzat om schoon te maken.
groetjes Sandra
-
Sharky and Geogre
- 0-200

Ik was in het begin een beetje te ijverig. Ik verversde 1 keer per week een paar liter water. Ik doe het nu 1 keer in de 2 weken. Wel maak ik mijn ruiten 1 keer per week schoon, behalve de achterkant. Dat water ververzen deed ik door de bodemschoon te maken. Er lag steeds een hoop poep op. Ook was mijn water redelijk bruin aan het worden door het hout wat ik erin heb. Nu laat ik het maar een weekje langer liggen. Ook deed ik dan mijn sponzen schoonspoelen met kraanwater. Ook dat was niet goed. Ik merk nu wel dat het beter gaat in mijn bak. Gewoon laten rusten is het beste. En het liefst op zondag dit soort dingen doen, dan heb je meestal de meeste tijd.
Een man komt bij de dokter met een vis onder zijn arm. Zegt de dokter tegen de man: Ik zie het al...uit de kom!!!!
-
jari4now
Ik ververs 2x per week 30% water, ik heb 7 discussen en 20 kardinalen en 40 corry's dus een behoorlijk bezette bak met zware belasting. (400 liter)
De discus is erg gevoelig voor het water en zeker voor "verkeerde"waardes.
Ik vervang wekelijks het laagje witte watten, om zoveel mogelijk vuil uit het water te houden.
Maar de rest van mijn filter, volledig gevuld met siporax, maak ik maar 4x per jaar schoon en dan heel soms spoel ik 1 bakje siporax uit onder schoon kraanwater, dit zorgt weer voor een nieuwe aangroei van baccies.
Verder heb ik een extra filter gevuld met Nitraathars, ook dit is om het water minder vevuild te houden.
Nitraat is tenslotte de grote groeiremmer in ons aquarium.
Maar een advies...laat je filter zoveel mogelijk met rust...witte watten vervangen geen probleem, maar de rest lekker laten zitten en dan doen de baccies hun werk.
Pas schoonmaken als je merkt dat de doorstroom van je filter te veel is terug gelopen.
De discus is erg gevoelig voor het water en zeker voor "verkeerde"waardes.
Ik vervang wekelijks het laagje witte watten, om zoveel mogelijk vuil uit het water te houden.
Maar de rest van mijn filter, volledig gevuld met siporax, maak ik maar 4x per jaar schoon en dan heel soms spoel ik 1 bakje siporax uit onder schoon kraanwater, dit zorgt weer voor een nieuwe aangroei van baccies.
Verder heb ik een extra filter gevuld met Nitraathars, ook dit is om het water minder vevuild te houden.
Nitraat is tenslotte de grote groeiremmer in ons aquarium.
Maar een advies...laat je filter zoveel mogelijk met rust...witte watten vervangen geen probleem, maar de rest lekker laten zitten en dan doen de baccies hun werk.
Pas schoonmaken als je merkt dat de doorstroom van je filter te veel is terug gelopen.
-
bordeauxdog
- 200-400

Ik streef erna om elke week 20% van het water te verversen van beiden aquariums.
Maar heel soms lukt het niet en sporadisch zit er dan 2 weken tussen verversingen in (bv tijdens vakantie's).
Er is dan niets aan de hand en de waterwaardes zijn nog goed maarwat mij opvalt is dat als ik het water ververs de vissen net iets donkerder (lees mooier) kleuren als dat ik er 2 weken mee wacht, dus ik weet zeker dat ze er behoefte aan hebben en dat het de gezondheid van de vissen ten goede komt.
Van mijn filters blijf ik zoveel mogelijk af.
Het grote voordeel is dat ik 2 filters heb dus als ik er 1 moet schoonmaken blijven de bacteriën in de andere in orde en kan ik over een maand dat filter weer schoonmaken
Maar heel soms lukt het niet en sporadisch zit er dan 2 weken tussen verversingen in (bv tijdens vakantie's).
Er is dan niets aan de hand en de waterwaardes zijn nog goed maarwat mij opvalt is dat als ik het water ververs de vissen net iets donkerder (lees mooier) kleuren als dat ik er 2 weken mee wacht, dus ik weet zeker dat ze er behoefte aan hebben en dat het de gezondheid van de vissen ten goede komt.
Van mijn filters blijf ik zoveel mogelijk af.
Het grote voordeel is dat ik 2 filters heb dus als ik er 1 moet schoonmaken blijven de bacteriën in de andere in orde en kan ik over een maand dat filter weer schoonmaken
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!
Bordeauxdog rules!!!
Patrick
Bordeauxdog rules!!!
Patrick
doe het om de week. Lekker aan de slag en dan vervang ik alleen de witte watten.
En dan 30 procent aan water vervangen, dan gelijk GH plus toevoegen.
En dan 30 procent aan water vervangen, dan gelijk GH plus toevoegen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
-
blingbling
- 0-200

in mijn bijna 500l malawi bak ververs ik 1x per 3 a 4 maanden 50% ofzo.
er verdampt 15l per week dus dit vul ik per week aan.
ik heb 3 pompen die ik 1x per half jaar schoon spoel.
mijn planten doen het prima evenals de vissen en kraak helder water.
er verdampt 15l per week dus dit vul ik per week aan.
ik heb 3 pompen die ik 1x per half jaar schoon spoel.
mijn planten doen het prima evenals de vissen en kraak helder water.