de eerste aantal dagen ging het prima met de twee groepjes. de vrouwtjes bezochten de schelpen kontinu.en de mannetjes bewaakten het territorium goed. zelfs de territorium van elkaar werdt goed in de gaten gehouden door ze. ze waren dus flink bedrijfig.
maar sinds gisteren zijn ze ineens verdwenen. 2 tal zitten in hun schelp (beetje dikke buik) en de rest zit onder of tussen de rotsen. doodstil en happend naar lucht lijkt het wel.
de bleu neons hebben nergens last van en zwemmen nu zelfs door hun teritorium zonder dat ze verjaagd worden. wat eerder dus wel het geval was.
er is niks verplaatst,alleen extra schelpen erbij gelegd. oude bleven op hun zefde plek liggen.
er is geen nitriet aanwezig. of zuurstof gebrek. of andere ongewone waardes.
licht had ik al voor de helft getemperd (orgineel 2x 18 watt).
wat zou er aan de hand zijn??
L. multifasciatus ineens wel heel erg schuw!
Re: L. multifasciatus ineens wel heel erg schuw!
Als het licht uit gaat moet je is kijken wat er gaande is kan flink wat afgeknokt worden
ervanuit gaant dat ze niet ziek zijn (bloat) misschien moeten ze wennen aan de voeding
Ze leven wel in grote groepen maar hebben ook een sterke heragie .
slakhuizen kan je het beste op een hoopje leggen dan maken ze er zelf een mooi kuiltje van en kunnen de vrouwtjes/jongen wegkruipen naar beneden en zich verstoppen
misschien kan dit de stress wat verminderen
ook handig als straks misschien calvus erbij gaat komen die wil ook een slakhuis
ervanuit gaant dat ze niet ziek zijn (bloat) misschien moeten ze wennen aan de voeding
Ze leven wel in grote groepen maar hebben ook een sterke heragie .
slakhuizen kan je het beste op een hoopje leggen dan maken ze er zelf een mooi kuiltje van en kunnen de vrouwtjes/jongen wegkruipen naar beneden en zich verstoppen
misschien kan dit de stress wat verminderen
ook handig als straks misschien calvus erbij gaat komen die wil ook een slakhuis
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
helaas de multies zijn allemaal dood gegaan.ik dacht eerst aan kieuwworm,maar nader onderzoek onder de microscoop geen wormen ontdekt.
de neons daarin tegen zijn allemaal vrolijk bezig,en nergens last van.
ik vraag me af wat er gebeurt kan zijn.
p.s wat is bloat voor ziekte?
de neons daarin tegen zijn allemaal vrolijk bezig,en nergens last van.
ik vraag me af wat er gebeurt kan zijn.
p.s wat is bloat voor ziekte?
Allemaal in tegelijk
da's wel heel typisch en ik zou ook gaan denken aan een of ander virus. Wat bloat is, weet ik ook het fijne niet van. Een van de kenmerken zijn dacht ik wel niet eten en witte/transparante ontlasting.
helaas wel kevin.
vanaf zondag waren ze ineens lusteloos,lagen stil op de bodem.dinsdag waren er 3 dood gegaan en woensdag de rest.
ik heb vandaag voor de zekerheid esha 2000 toegedient,je weet maar nooit.
beide soorten kwamen van de zelfde kweker.ik heb ondertussen al wel weer een kweker gevonden die nog occelatussen heeft.ik wacht nog tien dagen ermee voordat er nieuwe inkomen.
eerst de behandeling afmaken.
vanaf zondag waren ze ineens lusteloos,lagen stil op de bodem.dinsdag waren er 3 dood gegaan en woensdag de rest.
ik heb vandaag voor de zekerheid esha 2000 toegedient,je weet maar nooit.
beide soorten kwamen van de zelfde kweker.ik heb ondertussen al wel weer een kweker gevonden die nog occelatussen heeft.ik wacht nog tien dagen ermee voordat er nieuwe inkomen.
eerst de behandeling afmaken.
echt *&^&* en nog meer omdat je niet precies weet waar het aan lag.
-
Gast
Bloat is geloof ik flexibacter columnaris.
De kenmerken waar Kevin het over heeft komt dan niet voor, dat is eerder een omschrijving voor flagelaten.
Columnaris is te herkennen aan een vage plek op het lichaam (meestal net achter de rugvin) die langzaam groter wordt en in een later stadium krijgt de vis een wit snorretje wat een beetje op schimmel lijkt. Columnaris is lastig omdat er meerdere soorten van deze bacterie bestaan die verschillend behandeld worden.
Met flagelaten is er meestal weinig te zien aan de vis behalve dat ze lusteloos zijn en de ontlasting die lang en doorzichtig aan het lichaam blijft hangen. Zonder behandeling worden ze dan steeds magerder en gaan op den duur dood.
De kenmerken waar Kevin het over heeft komt dan niet voor, dat is eerder een omschrijving voor flagelaten.
Columnaris is te herkennen aan een vage plek op het lichaam (meestal net achter de rugvin) die langzaam groter wordt en in een later stadium krijgt de vis een wit snorretje wat een beetje op schimmel lijkt. Columnaris is lastig omdat er meerdere soorten van deze bacterie bestaan die verschillend behandeld worden.
Met flagelaten is er meestal weinig te zien aan de vis behalve dat ze lusteloos zijn en de ontlasting die lang en doorzichtig aan het lichaam blijft hangen. Zonder behandeling worden ze dan steeds magerder en gaan op den duur dood.
Juist ja ik was in de war tussen die 2.
nou mager waren ze niet,ze werden eerder wat dikker in de buik.met name de kleinste 3 .op het laatst leek het wel alsof ze omvallen op hun zij.
maargoed het leed is al geschied ,en nu maar hopen dat het niet weer gebeurd.
de neons zijn tot op heden goed actief en hebben geen symptomen zoals de multie's hadden gelukkig.
maargoed het leed is al geschied ,en nu maar hopen dat het niet weer gebeurd.
de neons zijn tot op heden goed actief en hebben geen symptomen zoals de multie's hadden gelukkig.
balen man
ik zou je slakhuisjes ook even goed schoonmaken. en als je ze weer terug stopt goed het lucht wat er in zit eruit schudden.
word bloat is eigenlijk niks meer dan dikkebuik kan vanalles zijn dus
Als je op malawi bloat googled kom je wel wat goede informatie tegen.
word bloat is eigenlijk niks meer dan dikkebuik kan vanalles zijn dus
Als je op malawi bloat googled kom je wel wat goede informatie tegen.
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
In de malawi kringen is het een veel voorkomende ziekte.