Maanvis planteneter ?
-
Shubbyke
Onderwerp auteur - 0-200

Maanvis planteneter ?
Hoi, ik heb een vraag over mijn maanvissen (2 stuks)
Mijn planten groeien eigenlijk al niet zo best en nu valt mij ook al op dat de maanvissen er aan zitten te trekken.
Komt dit meer voor bij maanvissen of is het zo dat ik ze niet genoeg te eten geef ?
Ze zijn ongeveer 8 á 10 cm
Bak is een Trigon hoekaquarium 190 ltr.
Verder :
12 tetra's
2 Mollie's
3 bijltjes
2 goerami's en een algenetertje
Ze zitten vooral aan het Belgisch groen en aan de Cabomba aquatica.
Ik geef ze s'avonds 2 x eten, 17.00 en 19.30 (granulaat, zoveel als tussen duim en wijsvinger )
En om de dag een blokje rode larven uit de vriezer.
Ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn.
Of is hier een andere mening over ?
Gr, Shubby
Mijn planten groeien eigenlijk al niet zo best en nu valt mij ook al op dat de maanvissen er aan zitten te trekken.
Komt dit meer voor bij maanvissen of is het zo dat ik ze niet genoeg te eten geef ?
Ze zijn ongeveer 8 á 10 cm
Bak is een Trigon hoekaquarium 190 ltr.
Verder :
12 tetra's
2 Mollie's
3 bijltjes
2 goerami's en een algenetertje
Ze zitten vooral aan het Belgisch groen en aan de Cabomba aquatica.
Ik geef ze s'avonds 2 x eten, 17.00 en 19.30 (granulaat, zoveel als tussen duim en wijsvinger )
Ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn.
Of is hier een andere mening over ?
Gr, Shubby
Re: Maanvis planteneter ?
Heb dat ook wel eens hier gezien en zeker Mollie's lusten wel eens wat van de planten.
Zelf vind ik Granulaat en rode muggelarven wat sober, wat meer variteit kan geen kwaad.
Voor diepvries heb je veel keus, zwarte mug, artemia's, garnalen mixen om maar wat te noemen.
Voor droogvoer kan je ook eens denken om daar van die tabletten voor algeneters extra te geven.
Zie trouwens dat je in Roosendaal woont, niet echt ver van Bergen op Zoom waar Rob en Rosa, een van onze sponsors wonen.
http://www.discuskwekerij-berrege.eu/
Zij hebben vele soorten voer en ik haal daar altijd mijn diepvries voer en AF leden krijgen ook nog eens korting tegen een toch al scherpe prijs. Denk ook dat als je de vissen bestand aan hun door geeft, dat ze je precies kunnen vertellen welke voeren het beste voor de vissen is.
Nee, ik heb geen aandelen bij Rob en Rosa.
Zelf vind ik Granulaat en rode muggelarven wat sober, wat meer variteit kan geen kwaad.
Voor diepvries heb je veel keus, zwarte mug, artemia's, garnalen mixen om maar wat te noemen.
Voor droogvoer kan je ook eens denken om daar van die tabletten voor algeneters extra te geven.
Zie trouwens dat je in Roosendaal woont, niet echt ver van Bergen op Zoom waar Rob en Rosa, een van onze sponsors wonen.
http://www.discuskwekerij-berrege.eu/
Zij hebben vele soorten voer en ik haal daar altijd mijn diepvries voer en AF leden krijgen ook nog eens korting tegen een toch al scherpe prijs. Denk ook dat als je de vissen bestand aan hun door geeft, dat ze je precies kunnen vertellen welke voeren het beste voor de vissen is.
Nee, ik heb geen aandelen bij Rob en Rosa.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
mijn manen eten het liefst vlokvoer en daarnaast geef ik ze diepvries mix, rodemug, wittemug, artemia en daphnia..de granulaat blijven ze vanaf bij mij..
ik heb ook fijnbladerige planten staan maar heb ze nog niet kunnen betrappen dat ze daar aan zitten.
tabletten voor algeneters zinken naar de bodem en daar pakken ze niks vanaf...bij mij eten ze het meest in de bovenste waterlaag en van het oppervlak.
waarschijnlijk krijgen ze bij jou dus niet genoeg naar binnen omdat het granulaat ook t meeste ervan zinkt..vlok blijft drijven.
ik heb ook fijnbladerige planten staan maar heb ze nog niet kunnen betrappen dat ze daar aan zitten.
tabletten voor algeneters zinken naar de bodem en daar pakken ze niks vanaf...bij mij eten ze het meest in de bovenste waterlaag en van het oppervlak.
waarschijnlijk krijgen ze bij jou dus niet genoeg naar binnen omdat het granulaat ook t meeste ervan zinkt..vlok blijft drijven.
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Die maanvissen in Wilma's bak zitten pikken hier wel degelijk van de algentabletten ook al liggen ze op de bodem.
En ze krijgen toch echt genoeg ander voer ook, de ene keer mix van diepvries of droogvoer.
Misschien dat het per maanvis scheelt, hoewel ze het bij Wilma wel allemaal doen.
En ze krijgen toch echt genoeg ander voer ook, de ene keer mix van diepvries of droogvoer.
Misschien dat het per maanvis scheelt, hoewel ze het bij Wilma wel allemaal doen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Hier eten de maanvissen ook het liefst vlokvoer. Wel heb ik ze betrapt op het eten van drijvende Cabomba aquatica.
ook mij maanvissen eten tot nu toe het liefst vlok voer... (heb ze nu 2 weekjes) en ook van die tabletten eten ze gewoon ook al liggen ze op de bodem...
Groetjes Roderick

misschien ligt het idd aan de maanvissen of ze wel of niet op de bodem eten..t is maar net wat ze gewent zijn denk ik..als ze vanaf jongs af aan ook eten van de grond pakken zullen ze dat denk ik blijven doen.
ik denk zowieso dat je mijn manen niet kunt vergelijken met die uit de winkel.
ik heb wildvang en zijn ruim 23 cm groot.
ik denk zowieso dat je mijn manen niet kunt vergelijken met die uit de winkel.
ik heb wildvang en zijn ruim 23 cm groot.
Grtzz Bianca
-
Shubbyke
Onderwerp auteur - 0-200

Bij mij zoeken ze de hele bodem af als er niets meer drijft of zweeft, de goerami's trouwens ook.
Zal eens kijken of ik nog meer afgewisseld kan gaan voeren.
Bedankt voor de reacties, Shubby
Zal eens kijken of ik nog meer afgewisseld kan gaan voeren.
Bedankt voor de reacties, Shubby
Ik heb een groepje van 8 maanvissen, die aten eerst ook planten op.
Het viel me wel op dat ze alleen aan de waterpest zaten, die heb ik eruit gehaald en ben ze bij gaan voeren met diepvriesvoer, voornamelijk rode muggenlarven.
Er staan nog twee andere plantensoorten in, ik weet zo niet de namen, maar daar blijven ze gewoon vanaf.
Ik voer ze dus alleen maar vlokken, en rode muggenlarven.
Ga binnenkort eens levend voer proberen.
Het viel me wel op dat ze alleen aan de waterpest zaten, die heb ik eruit gehaald en ben ze bij gaan voeren met diepvriesvoer, voornamelijk rode muggenlarven.
Er staan nog twee andere plantensoorten in, ik weet zo niet de namen, maar daar blijven ze gewoon vanaf.
Ik voer ze dus alleen maar vlokken, en rode muggenlarven.
Ga binnenkort eens levend voer proberen.
Juwel trigon 350
De cabomba werd door mijn manen destijds beschouwd als een bord met heerlijke salade. Volgens mij hebben manen een voorliefde voor bepaalde planten.
Levend voer wel mee opletten. Je kunt er van alles mee binnenhalen.
Geef je ook diepvriesvoer? daar zijn ook allerlei soorten in.
Levend voer wel mee opletten. Je kunt er van alles mee binnenhalen.
Geef je ook diepvriesvoer? daar zijn ook allerlei soorten in.
-
Shubbyke
Onderwerp auteur - 0-200

Ik denk dat ze bij mij toch iets te weinig eten krijgen want de planten worden gewoon kaal gevreten.
Ik ga ze maar eens meer eten geven( ik geef al een blokje per dag diepvries en tussendoor granulaat )
Ben benieuwd of dat goed gaat.
Gr,
Shubby
Ik ga ze maar eens meer eten geven( ik geef al een blokje per dag diepvries en tussendoor granulaat )
Ben benieuwd of dat goed gaat.
Gr,
Shubby
Je zou ook een keer smorgens wat kunnen voeren, zodat ze over de dag een paar keer gevoerd worden. Maanvissen zijn bij mijn weten erg gulzig. Ze houden van eten.. Maar ze houden ook van bepaalde planten.
-
Rob Bosman
Ik vindt dit wel erg karig en niet echt gevarieerd, vooral muggelarven is meer een lekkernij dan dat het voedzaam is. Kijk is op mijn website daar heb ik de voedingswaarde staan van diverse voedsel voor vissen.Ik geef ze s'avonds 2 x eten, 17.00 en 19.30 (granulaat, zoveel als tussen duim en wijsvinger )