waterverversing
waterverversing
Wekelijks ververs ik ongeveer 30 liter water in mijn rio 240.
Het water waarmee ik ververs komt echter uit mijn garage waar mijn osmoseinstallatie staat. Dat water is dus vrij koud. Mag dat water onverwarmd in de bak gegoten worden?
Het water waarmee ik ververs komt echter uit mijn garage waar mijn osmoseinstallatie staat. Dat water is dus vrij koud. Mag dat water onverwarmd in de bak gegoten worden?
Groetjes, Jean-Paul
Re: waterverversing
ja hoor... vast wel...
Ik denk dat we iets meer in Jean-paul moeten vertrouwen he...
Maar je zou eens moeten kijken of de algehele temperatuur te fors daalt of niet.
200 liter water met 26 graden + 30 liter aan 10 graden... rekenkundig zou hij maximaal tot 24 graden zakken.. Zal wel meevallen. Ik geloof dat er meer mensen zijn die gewoon de slang uit de kraan in de bak leggen. In koude periodes is het water dan ook zo'n 10 graden.
Het volume moet natuurlijk wel redelijk zijn, dus geen 20 liter koud water in een 40 liter bakkie... Maar bij een 240 moet 30 liter wel kunnen.
Ik denk dat we iets meer in Jean-paul moeten vertrouwen he...
Maar je zou eens moeten kijken of de algehele temperatuur te fors daalt of niet.
200 liter water met 26 graden + 30 liter aan 10 graden... rekenkundig zou hij maximaal tot 24 graden zakken.. Zal wel meevallen. Ik geloof dat er meer mensen zijn die gewoon de slang uit de kraan in de bak leggen. In koude periodes is het water dan ook zo'n 10 graden.
Het volume moet natuurlijk wel redelijk zijn, dus geen 20 liter koud water in een 40 liter bakkie... Maar bij een 240 moet 30 liter wel kunnen.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Natuurlijk niet: ik meng met kraantjeswater.Discuskwekerij Bèrrege schreef:gooi jij puur osmose water in je bak ?????????
Ben nu wel op het idee
Groetjes, Jean-Paul
Somers meng ik geen warm warm water bij, in de winter vaak wel. Vissen lijken het altijd erg lekker te vinden dat verse water.
-
Rob Bosman
ze kunnen wel tegen iets van een temperatuur daling maar het moeten er ook geen 10 worden, als je normaal 27 grd heb en met verversen een graad of 24 is het niet erg.
Ook ik gooi er gewoon koud water bij en die malle beesten gaan dan in dr stroming van het verse wtaer zwemmen..in de winter als het water erg koud word dan meng ik er wel wat warm doorheen dat ze een niet alte grote schok krijgen..
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
-
Rob Bosman
Hangt ook een beetje van het soort vis af, bij een discus hoef ik echt geen koud water bij te gooien.
Tuurlijk, bij een discus is de temp in de bak al hoger. Scheelt toch al gauw 3 a 4 graden met mijn temperatuur.
Bij veel vissen zet een temperatuurdaling zelfs vaak aan tot paar-gedrag.
Het toevoegen van koeler water lijkt voor de vissen op begin van de regentijd, als kouder regenwater in het warme leefwater valt.
Het toevoegen van koeler water lijkt voor de vissen op begin van de regentijd, als kouder regenwater in het warme leefwater valt.
Dat hoor ik vaker ja vooral bij malawi cichlide, bij sommige is heel de bak aan het paren na een verversing.
Zou ook zo zijn bij corydoraskevin schreef:Dat hoor ik vaker ja vooral bij malawi cichlide, bij sommige is heel de bak aan het paren na een verversing.
Groetjes, Jean-Paul
Klopt, heb ik een keer mee mogen maken..
Groeten,
Patrick
Patrick