Hoelang kan een aquarium zonder licht?
-
Maarten
Onderwerp auteur
Hoelang kan een aquarium zonder licht?
Mijn lichtbalk is niet goed. Er zit een contact los rgens. Vrijdag wordt er naar gekeken. Kan een aquarium zolang zonder licht?
Re: Hoelang kan een aquarium zonder licht?
Het aquarium en de vissen wel hoor, planten wordt een ander verhaal. Sommige lichtbehoeftige planten kunnen het even zwaar krijgen zonder licht. Denk dat het in jou geval goed te doen is.
Kan op zich wel, maar of het zo bevordelijk is voor plant en vis..
Heb je niet bv een flinke buro lamp die je er ff boven kan zetten oid?
Heb je niet bv een flinke buro lamp die je er ff boven kan zetten oid?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Maarten
Onderwerp auteur
-
Gast
Onderwerp auteur
Komt goed.
javavaren sterft nog niet als je het een half jaar in een afgesloten emmer in de kast neerzet
javavaren sterft nog niet als je het een half jaar in een afgesloten emmer in de kast neerzet
Om wat voor lichkap gaat het? als het een juwel kap is kan je de voetjes eruit klikken en zelf kijken of die draden nog goed zitten. Verder kun je nergens zonder slopen bij ben ik bang.
-
Maarten
Onderwerp auteur
-
Maarten
Onderwerp auteur
Ok, er is naar gekeken. Helaas is het elektronische deel stuk, en moet ik dus de lichtbak vervangen. Nu is dus mijn vraag:
Zelf maken of gewoon nieuwe kopen? Wat is de beste (lees: goedkoopste) oplossing?
En bij zelfbouw: Welke electronische ballast kan ik het beste nemen? Heb nu een t8/TC-L type: ELXe 236.523
Zelf maken of gewoon nieuwe kopen? Wat is de beste (lees: goedkoopste) oplossing?
En bij zelfbouw: Welke electronische ballast kan ik het beste nemen? Heb nu een t8/TC-L type: ELXe 236.523
-
Maarten
Onderwerp auteur
Je ballast is afhankelijk en staat bijna gelijk aan het wattage van de lamp die je gaat gebruiken.
Ik dacht is gehoord te hebben dat ze bij Hornbach kant en klare kappen te koop zijn voor niet te gek duur.
Als je hem zelf wil maken ben je dan duurder uit denk ik, met hout en verf/lak meegerekend. Voor je verlichting kun je dan een kant en klare ballastset nemen, dus waar de doppen en draden er allemaal al aanzitten.
Ik dacht is gehoord te hebben dat ze bij Hornbach kant en klare kappen te koop zijn voor niet te gek duur.
Als je hem zelf wil maken ben je dan duurder uit denk ik, met hout en verf/lak meegerekend. Voor je verlichting kun je dan een kant en klare ballastset nemen, dus waar de doppen en draden er allemaal al aanzitten.
-
Maarten
Onderwerp auteur
Ik heb even rondgespreurd. Bij Aquaria Veldhuis kost een nieuwe lichtkap mij rond de 110 euro (compleet (zonder lampen))
Een E VSA (Elektronisch Voorschakelapparaat) kost daar rond de 86 euro.
Nu heb ik bij aquariumworld gewone VSA gezien. Voor 35 euro (incl. aansluitingen voor de tl's)
Wat is het grootste, en vooral belangrijkste verschil tussen EVSA EN vsa?
Een E VSA (Elektronisch Voorschakelapparaat) kost daar rond de 86 euro.
Nu heb ik bij aquariumworld gewone VSA gezien. Voor 35 euro (incl. aansluitingen voor de tl's)
Wat is het grootste, en vooral belangrijkste verschil tussen EVSA EN vsa?
-
Maarten
Onderwerp auteur
In principe hoef ik alleen maar een grote plank bovenop mijn bak te maken. Het kunstof van de lichtbak wat aan de zijkanten zit, is nog gewoon heel. Daar kan wel een plaat bovenop. Laten schanieren en klaar is mijn deksel in feite al. Dan nog die VSA voor 35 euro, dan valt dat volgens mij goed te overzien!