Welke regel houden jullie aan voor een "gezond" visbestand?

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200

Re: Welke regel houden jullie aan voor een "gezond" visbesta

Bericht door Koirac »

Je ziet weleens vissen zwemmen in een (dieren)winkel
Dan denk je :leuk
Je koopt een bak(je) met een filtertje,zand,verwarming,temperatuurmetertje
Je hebt er verder nog geen verstand van, dus die meneer in de winkel gaat me helpen met de viskeuze.
En....................................................
dan kom je een hele tijd later na het kopen van een paar aquarium boeken er achter,dat je toch wat verschillende biotoop visjes in je mooie bak hebt zwemmen.

De vissen hoeven het niet meteen slecht te hebben,maar op deze manier ben ook ik begonnen.
En op deze manier starten nog steeds hele volksstammen.
Vroeger bij de NBAT werd er gezegd : vissen bij elkaar uit de zelfde biotoop
Momenteel wordt het goed gevonden als de vissen dezelfde waterwaarde hebben , mogen ze bij elkaar.

Koirac
Ook vijver en koi liefhebber.

dannyvk
0-200
0-200

Re: Welke regel houden jullie aan voor een "gezond" visbestand?

Bericht door dannyvk »

ben ik het wel mee eens Koirac vissen van verschillende biotopen kunnen wel bij elkaar maar je dient het van te voren even goed uit te zoeken.

heb zelf een bakje gezellig. en 2 bakken met alleen ancitrus soorten en paar albino dit is voor kweek en gewoon eens wat anders ik heb niet echt een voorkeur van hoeveel per liter zitten nu 1 per 5,5 liter. het is redelijk rustig maar deze vissen zwemmen niet veel. kijk meer naar de drukte op de bodem met het bijvoeren.

danny

yvon

Re: Welke regel houden jullie aan voor een "gezond" visbestand?

Bericht door yvon »

Al het begin gaat met vallen en opstaan, van fouten leren we.
Zo ook met de aquahobby.
Inderdaad kan niet altijd vastgehouden worden aan 'vaste regels' zoals zoveel vissen per liter en die maat moet de bak hebben en die waterwaardes en temperatuur.
Veel is ook afhankelijk van het soort vissen en het karakter van die vissen.
Ik zie hier veel verschillende meningen en in iedere mening zitten wel dingen die kloppen.

Bijvoorbeeld, betta splendens (kempvis), als ik dan naar het aantal liters water ga rekenen of de maat van de bak, kunnen er behoorlijk wat in, echter als je 2 betta mannen bij elkaar in een bak laat zitten is het in 99 van de 100 gevallen vechten tot de dood erop volgt, dus voor dat soort vissen gaan die 'vaste regels' al niet op.

Maanvissen, horen in een groep van ongeveer 5 gehouden te worden willen ze zich echt lekker voelen is mij verteld, zelf hebben we er hier 5 gehad, 1 ervan was in een hele korte periode dood, de 4 die er nu nog in zitten vliegen elkaar continue in de haren en jagen elkaar weg, 2 hebben een 'koppeltje' gevormd, die laten elkaar met rust, de andere 2 echter laten ze niet in de buurt van hun territorium komen, dan vraag ik me af wat er dan beter is voor die 2 maanvissen die iedere keer weggejaagd en opgejaagd worden en in een groot deel van de bak niet kunnen komen zonder gedonder....dat ze met meerdere zijn of dat ze in een andere bak geplaatst worden zodat ze meer rust hebben ??
Dus ook wat betreft het aantal zijn de 'vaste regels' niet altijd van toepassing.

Wat betreft de killivissen die we hier hebben, in de 80 cm bak hebben een poosje 2 koppels aphyosemion australe gezeten samen met een groep van ongeveer 5 aplocheilichthys normani (afrikaans lichtoogje), wat toen opviel was dat de grootste aplocheilichthys normani man achter de aphyosemion dame aan ging waar de aphyosemion man dus niet mee akkoord ging.
Nu zitten er in de meterbak hier boven een koppel aphyosemion australe samen met een groep van 5 aplocheilichthys normani, zonder problemen, de man taalt er nu niet naar om de aphyosemion dame lastig te gaan vallen, er heerst rust en vrede in de bak.
Dan zitten er ook nog 2 andere soorten killivissen bij, 10 aplocheilus lineatus goa (waarvan 4 jongen) en een flinke groep epiplatys dageti monroviae, alles gaat perfect samen.
Wat die laatste 2 soorten betreft had ik heel erg mijn twijfels of dat wel goed zou gaan samen.

Een aantal voorbeelden van hoeveel het karakter van de vissen en de omstandigheden de 'vaste regels' in de war kunnen schoppen.

Gezelschaps aquariums, tsja er zijn veel mensen die dat mooi vinden en er meer van genieten dan als ze een biotoop hebben, als er maar heeeel goed ingelezen word over de soorten vissen en wat hun behoeften en verlangens zijn zie ik een gezelschaps aqua niet als ongezond, zolang het maar goed op elkaar afgestemd word, er geen overbevolking is, geen vissen bij elkaar die elkaar het daglicht in de ogen niet gunnen en er voor iedere vis wel een deel in de bak is waar ze zich echt lekker in voelen, dus een inrichting waar alle vissen in de bak zich lekker in voelen.

Een biotoop, tsjaaa in hoeverre kun je een biotoop realiseren, je probeert een stukje van een rivier/meer na te bootsen, een stukje van de natuurlijke habitat van de vissen.
Echter is dat wel een heeeeel klein stukje van wat die vissen in de natuur tot hun beschikking hebben.
Maar als we daarover gaan beginnen en ons daar druk om gaan maken kunnen we beter allemaal de aquahobby gedag zeggen ;)
Ik denk wel dat een biotoop voor de vissen zelf wat meer voordelen heeft dan een gezelschapsbak, ze hebben in een biotoop toch wat meer hun eigen habitat.

Weet je wat nu helemaal fantastisch zou zijn....als we het de vissen zelf zouden kunnen vragen waar hun voorkeur naar uit gaat, maar aangezien dat niet gaat proberen we er het beste van te maken en zo goed mogelijk voor de vissen te zorgen en het ze zoveel mogelijk naar hun zin te maken

Hoe dan ook, eerst goed inlezen en kijken wat de mogelijkheden zijn, keuzes maken en kijken of die keuzes ook haalbaar zijn en of die wel gezond is voor de vissen, zo niet dan word het dus de keuzes aanpassen.
Probeer impulsieve aankopen te vermijden, hoe verleidelijk het af en toe ook is.
En ga nooit maar dan ook nooit op het oordeel van 1 persoon af tenzij je met zekerheid weet dat die persoon er ook echt verstand van heeft en er zelf ervaring mee heeft, en dan nog verschillen ervaringen, wat bij de ene goed gaat, kan bij de ander grandioos fout gaan.

Ik zeg ook maar zo 'beter een ervaren aquariaan om advies vragen dan vertrouwen op een winkelier die in 99 van de 100 gevallen alleen aan de inhoud van de kassa denkt'.

Gelukkig zijn er forums en sites genoeg om de benodigde info over de aquahobby te vinden en je vragen te kunnen stellen.
Beter een keer te veel iets gevraagd dan een keer te weinig, bij levende wezens kun je beter voor 200% zeker zijn dan voor 100%.

Groetjes yvon.

Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

tja in een en het zelfde biotoop zitten ook regelmatig dieren/vissen die elkaars prooi/roofdier zijn, dus ook dat is niet echt een vuistregel.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

het is gewoon een kwestie van denken, denken, denken, denken, denken en dan nog maar een keertje denken en voor de zekerheid nog een keertje en dan pas doen.

inlezen, vragen aan mensen met ervaring noem het maar op.
probeer eerst 1 soort vis, als je denkt: hé hier kan nog wat bij en dat vind je leuk, doe er wat bij. als je denkt: het zit nu wel vol, en je wil meer moet je een grotere bak kopen...
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom