Potfilter op dimmer?
Potfilter op dimmer?
hallo ik heb een bakje van 60x30x30 met een filter van tetratec 700lp/u.
Dit is een beetje veel geloof ik.
Zou ik hem op een dimmer kunnen zetten dat hij dan wat minder opbrengst heeft? Of beschadig ik dan het motortje?
Dit is een beetje veel geloof ik.
Zou ik hem op een dimmer kunnen zetten dat hij dan wat minder opbrengst heeft? Of beschadig ik dan het motortje?
Re: Potfilter op dimmer?
Geen idee eigenlijk of dit schade kan aanbrengen aan de motor, wat je wel kan doen is het kraantje van de uitstroom wat dichter draaien en hem zo wat knijpen. Of dmv een t-stuk en een stuk slang een by-pass maken tussen de in en uitstroom, had Dante niet zoiets op het forum geplaatst ooit is.
dimmer zal waarschijnlijk niet werken.
het motertje van de pomp waarschijnlijk draait op de frequentie van de wisselspanning (50 Hz) al zou je een dimmer erop zetten blijft dit altijd 50 Hz.
en dus blijft het 700 L/u.
@ PefecMask Ik had perongeluk joun bericht gewijzigt inplaats van Quote. Mijn exusus, Miko [/quote]
de uitstroom dichtdraaien kan alleen de straal wordt dan wel krachtiger ivm verhoogde druk.
dit kan je weer verhelpen door een difusor te kopen/maken.
ik zou het zelf gewoon lekker zo laten of een kleinere filter kopen.
het motertje van de pomp waarschijnlijk draait op de frequentie van de wisselspanning (50 Hz) al zou je een dimmer erop zetten blijft dit altijd 50 Hz.
en dus blijft het 700 L/u.
@ PefecMask Ik had perongeluk joun bericht gewijzigt inplaats van Quote. Mijn exusus, Miko [/quote]
de uitstroom dichtdraaien kan alleen de straal wordt dan wel krachtiger ivm verhoogde druk.
dit kan je weer verhelpen door een difusor te kopen/maken.
ik zou het zelf gewoon lekker zo laten of een kleinere filter kopen.
Laatst gewijzigd door Stefan op 15 dec 2008 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens de fabrikant kan het afknijpen van de uitstroom van de filter geen kwaad. Je moet dan wel van de inlaat afblijven.
Als je een dimmertje ertussen zet zal hij minder doen, door de dimmer toe te passen zal hij minder Ampere trekken. dus als je een pompje hebt die 10watt trekt dan kan je hem 5 Watt laten trekken. als het goed is moet hij het wel doen maar heb het nooit geprobeert.
Maar denk dat het een betere oplossing is om hem in de uitlaat te knijpen, en nog beter zou een bijpass zijn zoals in Dante zijn topic:Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen
Maar denk dat het een betere oplossing is om hem in de uitlaat te knijpen, en nog beter zou een bijpass zijn zoals in Dante zijn topic:Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen
Die bedoelde ik inderdaad, wellicht is dat een oplossing. En met een kraantje in die by=pass slang kun je de boel nog extra regelen ook lijkt me.
ik heb zelf mijn pompje ook op een dimmer geprobeerd te zetten en dit werkte echt niet.Miko schreef:Als je een dimmertje ertussen zet zal hij minder doen, door de dimmer toe te passen zal hij minder Ampere trekken. dus als je een pompje hebt die 10watt trekt dan kan je hem 5 Watt laten trekken.
het komt omdat het draaiende gedeelte van de motor op de frequentie van de wisselspanning draait (die 50 Hz ofwel 50 toeren per seconde)
en niet op de stroom of de spanning. een dimmer zal de motor in het begin iets minder krachtig maken maar de uitstroom is afhankelijk van het aantal toeren per seconde van de motor.
als je de motor nog verder dimt zal deze helemaal afslaan omdat het magnetische veld wat je maakt niet meer sterk genoeg is om de motor op die snelheid rond te laten draaien.
btw ik zal mn berichtje wel weer even proberen herstellen
Ja daar zit ook wel weer wat in.. Ik zal zeker de volgende x erop lettenPerfectMask schreef:ik heb zelf mijn pompje ook op een dimmer geprobeerd te zetten en dit werkte echt niet.Miko schreef:Als je een dimmertje ertussen zet zal hij minder doen, door de dimmer toe te passen zal hij minder Ampere trekken. dus als je een pompje hebt die 10watt trekt dan kan je hem 5 Watt laten trekken.
het komt omdat het draaiende gedeelte van de motor op de frequentie van de wisselspanning draait (die 50 Hz ofwel 50 toeren per seconde)
en niet op de stroom of de spanning. een dimmer zal de motor in het begin iets minder krachtig maken maar de uitstroom is afhankelijk van het aantal toeren per seconde van de motor.
als je de motor nog verder dimt zal deze helemaal afslaan omdat het magnetische veld wat je maakt niet meer sterk genoeg is om de motor op die snelheid rond te laten draaien.
btw ik zal mn berichtje wel weer even proberen herstellenals je het maar niet nog een keertje doet
ik zie al dat je mn berichtje nu niet naar zn gallemoere hebt geholpenMiko schreef:
Ja daar zit ook wel weer wat in.. Ik zal zeker de volgende x erop letten
ach, het geeft niet hoor, het zij je vergeven