beste aquariumliefhebbers,
jullie weten dat ik net mn bak opnieuw heb ingericht (afgelopen vrijdag)
Nu(dinsdag) heb ik 1/5 water ververst om alle drollen op te zuigen.
Een paar uur daarna heb ik mijn water getest(misschien niet het goede moment)
De volgende waardes zijn eruit gekomen:
PH: 8
KH: 6
GH: 13
NO2: 0.1
NO3: 20
PO4: 0.5
PH vind ik wat aan de hoge kant en de GH ook. De NO3 is trouwens ook aan de max.
Zijn dit opstartverschijnselen en/of komt dit door het waterverversen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Waterwaarde goed?
-
remcoremmers
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Waterwaarde goed?
Als ik hier naar kijk.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=11&start=0
Dan zit je veel te hoog met je CO2 gehalte, ook je nitriet moet nul zijn. Die andere 2 nitraat en forfaat zijn ook wel wat verhoogd maar niet schokkerend. Die trekken wel bij als de bak zijn evenwicht heeft gevonden.
Ik zou als ik jouw was zou ik de volgende keer maar iets meer verversen, zeg 30%.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=11&start=0
Dan zit je veel te hoog met je CO2 gehalte, ook je nitriet moet nul zijn. Die andere 2 nitraat en forfaat zijn ook wel wat verhoogd maar niet schokkerend. Die trekken wel bij als de bak zijn evenwicht heeft gevonden.
Ik zou als ik jouw was zou ik de volgende keer maar iets meer verversen, zeg 30%.
-
remcoremmers
Onderwerp auteur - 0-200

Ik zit toch op 1,9 als ik naar de tabel kijk?
Dit lijkt me juist te weining. In de praktijk klopt het wel wat jij zegt want ik gooi EasyCarbo erin en mijn CO2 staat heel de dag te draaien. Dit omdat ik een keer wil dat mn planten goed groeien zonder hinder van (baard)alg en andere gekke dingen.
Maar nogmaals met een PH van 8 en KH van 6 zit ik toch te laag (in het blauwen gedeelte)?
Dit lijkt me juist te weining. In de praktijk klopt het wel wat jij zegt want ik gooi EasyCarbo erin en mijn CO2 staat heel de dag te draaien. Dit omdat ik een keer wil dat mn planten goed groeien zonder hinder van (baard)alg en andere gekke dingen.
Maar nogmaals met een PH van 8 en KH van 6 zit ik toch te laag (in het blauwen gedeelte)?
Ik denk dat kevin de pH verkeerd gelezen heeft (of de KH en pH omgedraaid).
Met een pH van 8 is je CO2 juist erg laag..)
de vraag is, hoe heb je de pH gemeten (Druppeltest, electrode?). De pH is nogal moeilijk te bepalen, en kan onder invloed van de stoffen in je bodem bijvoorbeeld veranderen.
Met een pH van 8 is je CO2 juist erg laag..)
de vraag is, hoe heb je de pH gemeten (Druppeltest, electrode?). De pH is nogal moeilijk te bepalen, en kan onder invloed van de stoffen in je bodem bijvoorbeeld veranderen.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
jeps leesfoutje, had de ph en kh omgedraaid.
Dan vind ik het toch wel gek als je heel de dag co2 aan hebt staan en dan nog zo'n hoge PH hebben, je zou inderdaad gaan denken dat er bij het meten is verkeerd gegaan is.
Dan vind ik het toch wel gek als je heel de dag co2 aan hebt staan en dan nog zo'n hoge PH hebben, je zou inderdaad gaan denken dat er bij het meten is verkeerd gegaan is.
Laatst gewijzigd door Kevin op 10 dec 2008 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typfoutje verbeterd, moest zijn PH en niet PHP.
Reden: Typfoutje verbeterd, moest zijn PH en niet PHP.
-
remcoremmers
Onderwerp auteur - 0-200

Ik weet niet precies hoeveel bellen per minuut ik heb, maar ga maar uit van ongeveer 30 per minuut. Ongeveer 1 bel per 2 seconde. Dit staat 8 uur per dag aan( licht 11 uur). De PH is gemeten met een druppeltest van Serra, nadat ik mijn water voor 1/5 had ververst. Dit wilde ik even doen omdat ik veel drollen zag liggen, maar anders doe ik het 1 x per week voor 1/3.
Misschien dat ik voortaan moet testen voordat ik water ververs?
dus in het kort:
1x p.d easy carbo 2,5 ml
8 uur per dag co2, 30 bellen p.minuut
Misschien dat ik voortaan moet testen voordat ik water ververs?
dus in het kort:
1x p.d easy carbo 2,5 ml
8 uur per dag co2, 30 bellen p.minuut
Beter testen voor verversen.
Hoe groot was de bak eigenlijk?
Hoe groot was de bak eigenlijk?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie