hulp met verlichtings plan?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
ronald
0-200
0-200

hulp met verlichtings plan?

Bericht door ronald »

Ik kom er niet goed uit dus daarom deze vraag aan de meer ervaren heren en dames.
Heb er al voldoende over gelezen maar het wordt er niet duidelijker over.

Wat voor verlichting is het beste voor boven mijn nieuwe bak?

Het is een bak van 200*60*60 en wordt ingericht als tropich gezelschaps aquarium.
Dus rijkelijk voorzien van planten.

Het gene dat ik wel weet:
- dimbare verlichting(natuurlijke zons op en ondergang)
welk systeem dat ik ga gebruiken weet ik nog niet.
- voorkeur voor t5 verlichting.
- in ieder geval 1 nachtlamp.

Dus de rest is nog helemaal open hoeveel tl buizen, welke kleur, de plaatsing in de lichtkap enz enz.

Hoop dat ik binnenkort dankzij jullie hulp met een goed verlichtingsplan kan komen.

m.v.g.

Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: hulp met verlichtings plan?

Bericht door Kevin »

Kwa kleur in je lampen is toch echt naast dat je moet kijken of ze voor je planten goed zijn toch een kwestie van smaak.

Wil je 3 of 4 lampen neerhangen? Als je er nog een "nachtlamp" bij wil maken zou ik er 4 nemen, dan heb je voor overdag 3 lampen waarmee je kan spelen.

De kleur je kan met philips lampen al een heel eindje komen, neem je de aquarella als nachtlamp en bijv. erbij nog 2x kleur 840 en 1x 830 dan heb je voor je planten in ieder geval genoeg licht.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gast

Bericht door Gast »

Als nachtlamp zou ik geen tl nemen maar simpele led spots (die zijn er met dezelfde behuizing als halogeen)
Het witte licht komt overeen met maanlicht. en maanlicht komt van 1 punt, net als de spot.

Ook omdat het een spot is geeft dat een leuk spel met beweging aan de wateroppervlakte en schaduwen.

Gast

Bericht door Gast »

ik gebruik als stelregel voor een gezelschapsaquarium.

vanaf de voorruit bekeken 10cm er vanaf de eerste lamp.
en zo doorgaan om na elke 10 een lamp te bevestigen in de lichtkap.
ik zou dan op 5 lampen uitkomen.

12 uur daglicht in het brandurenschema verwerken, met daarin een oplopende piek (net als dat de zon op komt en sterker wordt en erna weer afzwakt)
gezien je een diepte hebt van 60 cm (tot 50cm gaat licht makkelijk door water heen) zou ik kiezen om er een paar felle daglichtlampen in te doen ook (philips kleurnr 840)
verder zou ik in een gezelschapsbak voor niet te veel blauwe verlichting zorgen (ivm met ongewenste algengroei)
bv 1 philips 890 (aquarelle) als eerste lamp vanaf de voorruit bekeken is genoeg.
misschien een lamp erbij nog die het rood uit de kleurenspectrum vertegenwoordigd.

de achterste lamp als eerste op laten komen, en zo in de ochtenduren de rest van de lampen van achter naar voren erbij laten komen.
eind van de middag/tegen de avond kun je zo stapsgewijs weer terug, alleen sla je de de voortse lamp over.(vanaf de voorruit bekeken)
Die kun je dan vanaf 21.00 uur als avondverlichting laten branden tot de vissen gaan slapen.

van 9.00 tot 21.00 dus daglicht op en af bouwen.

misschien dat je ook 2 kleine gloeilampjes in elke hoek met een dimmer erop als nachtverlichting, na het uitgaan van de laatste TL nog een uurtje bv kunt laten branden en weer via een dimsyteem uit kunt laten gaan.

en de grootste tip van allemaal:

philips T5 en T8 lampen met die kleurnummers zijn echt precies dezelfde lampen als die uit de dure aquariumwereld :D
op uitzondering van juwel bakken die met hun lampen afwijken van de standaard maten :S

Onderwerp auteur
ronald
0-200
0-200

Bericht door ronald »

Kevin; Ik maak het nu liever zo dat er mogelijkheid tot spelen is met de verlichting, dus liever bv 4 tl buizen waarvan ik later zeg van ik schakel er 1 uit.
Maar het grote probleem is dat de grootste buis 150 cm is(of heb ik het verkeerd) en mijn bak is 2 meter, moet ik ze dan in het midden hangen waardoor er aan beide zijde een 25 cm minder lichtwerking is of moet ik ze laten verspringen 1 buis links 1buis rechts enz enz.
Kan ook 2 kleinere tl buizen naast mekaar plaatsen maar dan zit je al heel snel op 6 of 8 buizen dus vind dit een mindere oplossing.

Doemijdiema; Daar zat ik ook aan te denken of zo een zelfbouw pakketje met een stel led lampjes.

Cindy; Zoals jij het verwoord is precies mijn bedoeling, was alleen te lui om het te typen, wel een goed idee om bij het uitschakelen van de tl(nachtstand) de voorste als laatste te laten uitgaan, je blijft dan idd het zicht in de bak houden.
En die tip over de phillips lampen wist ik helaas al, heb al eens te veel betaald voor "speciale lampen voor boven het aquarium".

Hier kan ik wel wat mee blijft alleen de vraag waar te plaatsen in het midden of laten verspringen?

m.v.g.

Ronald

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Is een beetje kijken wat het goedkoopste uitkomt en dan vooral met je evsa en dat er maar max 4 kunnen op een Floramate dimmer.

Je kunt ze laten verspringen voor meer effecten, of juist een hoek donkerder laten wat voor meer diepte werking kan zorgen. Maar met planten is dat ook niet alles, die hebben toch voldoende licht nodig. Misschien 2 rijen van 60cm tls naast elkaar hangen en de ruimtes in het midden en zijkanten evengroot houden. Geloof dat dit laatste mijn voorkeur zou hebben ook omdat je dan altijd nog makkelijk met meerdere kleuren kan gaan werken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gast

Bericht door Gast »

ikzelf zou dan weer kiezen voor 8 lampen en 4 vsa's erbij die elk 2 lampen aansturen.
ik zou dan kiezen voor iets wat er zo uitziet:

2 lampen tellen dan gewoon als 1.

(ps. ik ben er ook al eens ingetrapt om van die dure zogenaamde speciale lampen te kopen helaas)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Zo is het mooi opgevuld Cindy, inderdaad dure lampen tja. Heb hier een african lake liggen van 150cm, die mag je zo komen halen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
ronald
0-200
0-200

Bericht door ronald »

Zoiets als cindy voorsteld was ook mijn idee alleen als je 2 lampen op 1 vsa aansluit moeten ze wel een zelfde wattage hebben (lengte).
Dus zou ik er voor kiezen om 2 tl buizen van 90 cm met 10 cm tussen ruimte te nemen, denk dat ik dan wel voldoende licht heb. De rechterzijde van mijn bak wordt dichtgemaakt daar zit ook mijn overloop en nou blijkt dat er verschillende planten die ik daar zou kunnen zetten best wel met wat minder licht behoeven dus kan daar nog wel wat mee spelen.

Nou heb ik ik mijn huidige bak een lampje (blauwe leds) wat op een ventilator zit die lucht aanzuigt wat op zich een mooi effect geeft echter er zitten 2 nadelen aan, het licht schijnt van ondere naar boven is niet natuurlijk en de ventilator zit om de haverklap verstopt met wat plantenbladeren. Dus weet niet of ik de ventilator nog ga gebruiken misschien in mijn bioloog maar het lampje kan ik wel als nachtverlichting gebruiken.

Even ter vergelijking 1 tl lamp van 150 cm zit bij een aquarium zaak al gauw op een 30 tot 36 euro terwijl een phillips 830/840 bij een doe het zelf zaak op een 8 euro zit.

Maar blijf komen met de ideeen er begint zich een plan te vormen.

m.v.g.

Ronald

Gast

Bericht door Gast »

bij mijn eigen bak zijn de lampen ook zo verdeeld.

1a ********************** 2a ***********
2a************ 1B **********************
ect.

de korte lampen zijn bij de blauwe lampen (growlux hier)
s'avonds blijven alleen 2a en 2b aan die het dichtst bij de voorruit zitten.
hier stoort het niet qua licht dat in de bak schijnt dan, hetzelfde als wanneer 1 lamp helemaal vooraan zitten zou.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat is wel even iets om rekening mee te houden natuurlijk, anders krijg je vonken ben ik bang. Maar met wat puzzelen kun je best voor elkaar krijgen zo.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand