Minimale grootte bioloog
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Minimale grootte bioloog
Wij hebben hier een aquarium staan van 200*50*60, de inhoud daarvan willen we filteren over een bioloog nu vragen wij ons alleen af wat de minimale grootte daarvan moet wezen, of maakt dat weinig uit. Kan me natuurlijk wel voorstellen dat hoe groter hoe beter, maar hangt er nog een minimum aan.
Zit er een richtlijn aan, aangezien volgens ons iedereen zijn eigen idee heeft over de maten van een bioloog.
Kunnen jullie ons helpen?
groetjes Will en Nicole
Zit er een richtlijn aan, aangezien volgens ons iedereen zijn eigen idee heeft over de maten van een bioloog.
Kunnen jullie ons helpen?
groetjes Will en Nicole
Re: Minimale grote bioloog
Hoi hoi
richtlijnen zijn er niet echt, het enige is probeer zoveel mogelijk vakken te maken in je bioloog. De diepte van die vakken is niet belangrijk maar wel de oppervlakte van de spons die er in gaat.
Als je echt over afmetingen wil praten denk ik dan vanaf 80cm en minimaal 4 vakken. maar inderdaad meer is altijd beter.
richtlijnen zijn er niet echt, het enige is probeer zoveel mogelijk vakken te maken in je bioloog. De diepte van die vakken is niet belangrijk maar wel de oppervlakte van de spons die er in gaat.
Als je echt over afmetingen wil praten denk ik dan vanaf 80cm en minimaal 4 vakken. maar inderdaad meer is altijd beter.
goedemiddag.
Ja hoe groot moet nou zo'n bioloog worden, diegene die het weet mag het zeggen, maar het hangt af van een paar factoren.
Wat voor een soort aquarium wordt het? (veel vis weing vis)
Welke vissen zitten er in? (bodemwoelers)
Hoeveel en welke verscillende soorten filtermedia wil jij gaan gebruiken?
Maar het belangrijkste is wel hoeveel ruimte heb jij want idd hoe groter hoe beter maar je moet het wel kwijt kunnen.
Denk eraan dat je bioloog 1 vak kwijtraakt voor de pomp, verwarmingselement(en) en dergelijke.
Met een bioloog zijn er vele mogelijkheden en zolang hij maar groot genoeg is (max mogelijkheden ivm de ruimte) kan het eigenlijk niet fout gaan en is het een systeem dat als het eenmaal draaid maar heel weing onderhoud nodig heeft.
ronald
Ja hoe groot moet nou zo'n bioloog worden, diegene die het weet mag het zeggen, maar het hangt af van een paar factoren.
Wat voor een soort aquarium wordt het? (veel vis weing vis)
Welke vissen zitten er in? (bodemwoelers)
Hoeveel en welke verscillende soorten filtermedia wil jij gaan gebruiken?
Maar het belangrijkste is wel hoeveel ruimte heb jij want idd hoe groter hoe beter maar je moet het wel kwijt kunnen.
Denk eraan dat je bioloog 1 vak kwijtraakt voor de pomp, verwarmingselement(en) en dergelijke.
Met een bioloog zijn er vele mogelijkheden en zolang hij maar groot genoeg is (max mogelijkheden ivm de ruimte) kan het eigenlijk niet fout gaan en is het een systeem dat als het eenmaal draaid maar heel weing onderhoud nodig heeft.
ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
Hallo,
Ik heb een gezelsschapsaquarium van 150x60x60 en mijn bioloog is 82x38x40 misschien wat vreemde maten, maar dat maakt niet zo heel veel uit.
Mijn bioloog heeft 4 vakken.
In het 1ste vak heb ik een hor gemaakt, omdat de filterwatten steeds dichtslipte dit was te fijn voor het vuil.
In het 2de vak heb ik 2 stukken hele grove schuimblokken en bioballen.
In het 3 vak zit de thermostaat en als het nodig mocht zijn kan ik daar ook de actievekool in kwijt.
In het 4de vak staat de opvoerpomp.
De grote van mijn bioloog is oké, hij werkt prima en trekt mijn bak prima schoon. Dus die van jullie zou je wat groter kun maken een vak meer misschien. Maar dan moet het toch echt voldoende zijn. Of je moet kwa vissen hele grote vervuilers hebben, maar dan kan je het filtermateriaal aanpassen wat in je bioloog komt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik heb een gezelsschapsaquarium van 150x60x60 en mijn bioloog is 82x38x40 misschien wat vreemde maten, maar dat maakt niet zo heel veel uit.
Mijn bioloog heeft 4 vakken.
In het 1ste vak heb ik een hor gemaakt, omdat de filterwatten steeds dichtslipte dit was te fijn voor het vuil.
In het 2de vak heb ik 2 stukken hele grove schuimblokken en bioballen.
In het 3 vak zit de thermostaat en als het nodig mocht zijn kan ik daar ook de actievekool in kwijt.
In het 4de vak staat de opvoerpomp.
De grote van mijn bioloog is oké, hij werkt prima en trekt mijn bak prima schoon. Dus die van jullie zou je wat groter kun maken een vak meer misschien. Maar dan moet het toch echt voldoende zijn. Of je moet kwa vissen hele grote vervuilers hebben, maar dan kan je het filtermateriaal aanpassen wat in je bioloog komt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes Anietake,
Gezelschapsaquarium 150x60x60
Gezelschapsaquarium 150x60x60
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Het aquarium is dus 2 meter lang en ik dacht zelf aan een bioloog rond de 80 cm inverband met de steun die de kast ook nog moet kunnen geven aan het aquarium. Dus jah misschien een iets bredere bioloog of een smalle en dan zou hij wel langer kunnen want dan kan je hem er schuin uit halen mocht dat nodig zijn!
we gaan nog wel even brain stormen en we willen natuurlijk wel zo veel mogelijk informatie dus voor alsnog alsvast bedankt voor de reactie`s en meer is echt niet erg hoor!
groetjes nicole
we gaan nog wel even brain stormen en we willen natuurlijk wel zo veel mogelijk informatie dus voor alsnog alsvast bedankt voor de reactie`s en meer is echt niet erg hoor!
groetjes nicole
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
Hoi Wilennicole.
't is alweer een tijdje geleden dat de laatste reactie is geplaatst en ik ben benieuwd hoe je bioloog geworden is.
Zelf heb ik een bioloog van 35B x 46D x 30H , verdeeld in 4 vakken maar, in tegenstelling tot de meeste biofilters heb ik de mijne vierkant gemaakt ipv langwerpig. De uitstromer komt linksvoor in het filter en gaat dan naar linksachter. vervolgens gaat ie naar rechtsachter en door naar linksvoor waar de zuigbuis van de pomp ook in zit.
De thermostaat ligt in het eerste vak (geen andere oplossing)
Het geheel is door ruimte gebrek ontstaan en doet het volgens mij prima.
Toch wil ik efficiënter filteren en ben dus op zoek naar tips en trucs. Ik krijg nu het idee dat mijn filter-substraten niet volledig benut worden omdat de doorstroming twee keer een haakse hoek maakt.
Ik ben erg benieuwd welke overwegingen je hebt gemaakt bij het bouwen van je bioloog (die heb je inmiddels toch wel ?)
't is alweer een tijdje geleden dat de laatste reactie is geplaatst en ik ben benieuwd hoe je bioloog geworden is.
Zelf heb ik een bioloog van 35B x 46D x 30H , verdeeld in 4 vakken maar, in tegenstelling tot de meeste biofilters heb ik de mijne vierkant gemaakt ipv langwerpig. De uitstromer komt linksvoor in het filter en gaat dan naar linksachter. vervolgens gaat ie naar rechtsachter en door naar linksvoor waar de zuigbuis van de pomp ook in zit.
De thermostaat ligt in het eerste vak (geen andere oplossing)
Het geheel is door ruimte gebrek ontstaan en doet het volgens mij prima.
Toch wil ik efficiënter filteren en ben dus op zoek naar tips en trucs. Ik krijg nu het idee dat mijn filter-substraten niet volledig benut worden omdat de doorstroming twee keer een haakse hoek maakt.
Ik ben erg benieuwd welke overwegingen je hebt gemaakt bij het bouwen van je bioloog (die heb je inmiddels toch wel ?)
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium
Oriënterend voor een Paludarium
Volgens mij maakt het formaat van een bioloog niet zo veel uit (al is groter natuurlijk beter).
Je hebt in een bioloog namelijk al gauw veel meer filtermedium zitten dan in het grootste buitenfilter.
Je hebt in een bioloog namelijk al gauw veel meer filtermedium zitten dan in het grootste buitenfilter.
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Minimale grootte bioloog
Tomenden,
Tja hoe ons bioloog is geworden.... uh ze staan (we weten nog niet welke van de 2 we gaan gebruiken) nog steeds in de tuin, we zijn helaas erg druk bezig geweest met andere dingen en helaas niet ons aquarium.
Maar volgende maand gaan we echt beginnen aan ons nieuwste project.
We hebben nu de keus uit 2 biologen (kale aquariums) die in de tuin staan, de 1 is 80x40x40 en de ander is 110x44x50. De grote is natuurlijk wel mooier en makkelijker, maar die kunnen we slecht kwijt doordat het grote naquarium dan niet voldoende steun heeft omdat de steun poten dan te ver uit elkaar komen te liggen.
De kleinere bak is ook wel een mooi maatje, maar daarbij twijfelen we weer of hij niet te klein is....... how wat gaan we doen. Nog maar een tijdje nadenken en heeft iemand anders een leuke mooie handige oplossing??
alle reacties zijn welkom hoor!
Tja hoe ons bioloog is geworden.... uh ze staan (we weten nog niet welke van de 2 we gaan gebruiken) nog steeds in de tuin, we zijn helaas erg druk bezig geweest met andere dingen en helaas niet ons aquarium.
Maar volgende maand gaan we echt beginnen aan ons nieuwste project.
We hebben nu de keus uit 2 biologen (kale aquariums) die in de tuin staan, de 1 is 80x40x40 en de ander is 110x44x50. De grote is natuurlijk wel mooier en makkelijker, maar die kunnen we slecht kwijt doordat het grote naquarium dan niet voldoende steun heeft omdat de steun poten dan te ver uit elkaar komen te liggen.
De kleinere bak is ook wel een mooi maatje, maar daarbij twijfelen we weer of hij niet te klein is....... how wat gaan we doen. Nog maar een tijdje nadenken en heeft iemand anders een leuke mooie handige oplossing??
alle reacties zijn welkom hoor!
Omdat ik me zelf aan het verdiepen ben in het onderwerp bioloog, kwam ik tijdens googlen het volgende tegen. Een prachtige site met de werking uitgebreid uitgelegd. Tevens de richtlijnen met betrekking totverhouding aquarium - bioloog (5:1) en richtlijnen voor het zelf bouwen.
http://www.discus-centrum.nl/artikelen/ ... ratie.html
Voor iedereen die er wat aan heeft.
Henk
http://www.discus-centrum.nl/artikelen/ ... ratie.html
Voor iedereen die er wat aan heeft.
Henk
Laatst gewijzigd door henkh op 26 apr 2009 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Linkje vergeten te plaatsen
geeft niks hoor gebeurt mij ook vaak zat.
Aha! Inderdaad, maar staat er nu bij... Tx Kevin.Kevin schreef:Linkje vergeten te plaatsengeeft niks hoor gebeurt mij ook vaak zat.
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Bedankt voor de link, we zullen eens gaan kijken en ons er nog beter in gaan verdiepen, maar nu eerst de kinderkamer!
Daarna gaan we weer verder met het aquarium!
Daarna gaan we weer verder met het aquarium!