Jonge vissen

Plaats reactie

Hoe groeien de jongen op?

ze groeien evensnel.
10
16%
die in de kleine bak groeien harder.
6
10%
die in de grote bak groeien harder.
24
39%
verschillend.
21
34%

Totaal aantal stemmen: 61

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600

Jonge vissen

Bericht door Biancab »

Men neemt een grote bak en een kleine bak, b.v. 160 cm en een 80 cm.
Hier doet men wat jongbroed in.

Nou komt de vraag: zie poll..
graag een kleine uitleg erbij...
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Jonge vissen

Bericht door Kevin »

Er vanuitgaande dat er evenveel gevoerd wordt en er evenveel vissen in ziten.
In de grote bak groeien ze harder omdat er meer water inhoud is wat er dus minder snel voor zorgt dat de visen last krijgen van de groei vertragende stoffen die in de urine zit van de vissen.

Ga je echter het verversen van de kleine bak iets opschroeven ten opzichte van de grote bak en de kleine bak is voor die vissoort groot genoeg dan zal het weinig verschil uit maken denk ik zo maar is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Leuke poll, niet gestemd omdat ik geen idee heb.
Houd deze poll in de gaten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

Ik denk dat het meer ligt aan de (extra) verzorging van de jonge visjes dan aan de maat van de bak.
275x65x60

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Durf niet te stemmen want ik heb geen flauw idee. Misschien kan iemand met kweekstellingen uit ervaring spreken?
Groetjes, Jean-Paul

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Heb ik gehad met bakken varierend van 35 tot 160 cm. Het heeft allemaal te maken met schoon water een heel veel kleine beetjes voeren. Kleine kweekbakken zitten doorgaans best wel wat vis in, veel voeren is veel poepen en plassen als dat niet verwijdert word door verversen kan dat de groei remmen van de vis. Dit gebeurt zowel in een groot als in een klein aquarium alleen heb je het in een klein aquarium sneller natuurlijk omdat er veel minder liters zijn om die "vervuiling" te verdunnen.

Het is natuurlijk ook zo dat een vis die later 30cm word sneller moet worden overgezet naar een uitzwembak omdat hij anders vergroeiingen kan krijgen of groeivertraging mede door die stoffen in de urine van de vis. Werkt als een soort van zelf bescherming zodat hij nooit de bak uit kan groeien, als het moet groeit hij gewoon krom :? :cry:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

yvon

Bericht door yvon »

kevin schreef:Er vanuitgaande dat er evenveel gevoerd wordt en er evenveel vissen in ziten.
In de grote bak groeien ze harder omdat er meer water inhoud is wat er dus minder snel voor zorgt dat de visen last krijgen van de groei vertragende stoffen die in de urine zit van de vissen.
Volkomen mee eens (quote scheelt me typen ;) )
Echter is er ook wel een verschil om welke vissen het gaat, de ene soort stoot ook meer stoffen af die de groei tegenhouden dan de andere soort.
Voor die soorten zou het dan weer beter zijn als ze niet allemaal in dezelfde bak zitten.
Dus dan zouden wat kleinere aparte bakken beter zijn naar mijn mening dan 1 grote bak.

Betta's zijn dan denk ik een heel goed voorbeeld, je ziet bij betta's ook heel sterk het verschil van opgroeien (grootte) de ene is een stuk sneller groot dan de andere, terwijl ze even oud zijn.
Als die vissen in aparte bakken zouden zitten, dan denk ik dat ze allemaal ongeveer even snel groeien.
Zet een betta die nog niet volwassen is in een aparte bak en hij/zij krijgt ineens een groeispurt van jewelste.

Groetjes yvon.

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

Ik zelf heb dus een bak van 160 het voeren doe ik dagelijks verder geen bijzonderheden.
ik heb uit deze bak een 50 tal net geboren zwaardragers geschept, maar ja er blijven er altijd wel een paar achter.
ik heb deze 50 tal naar de 80 cm overgebracht om op te groeien, ook hier voer ik dagelijks verder doe ik er ook niets bijzonders mee..

nu zijn we ik denk 3 maanden verder en het verschil tussen de 2 is duidelijk zichtbaar. de gene in de grote bak zijn 2 x zo groot als die in de kleine bak.
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

jancreil
0-200
0-200

Bericht door jancreil »

waterverversen is belangrijker dan grote van de bak.
doorlopend waterverversen in een kleine bak zal een beter resultaat geven dan weinig verversen in een grote bak.

miq
0-200
0-200

Bericht door miq »

de groei van jongen heeft niet zo zeer met de grote van de bak te maken maar meer met de mate van vervuiling en voer aanbod, sterker ik ben van mening dat als je voor voldoende schoon water kan zorgen dat de jongen in een kleine bak sneller groeien als in een grote bak omdat ze dichter bij het eten zitten. maar nogmaals dit is afhankelijk van je water kwaliteit. :P

voorbeeldje:
ik heb hier cacatuoides jongen zitten, deze zitten in een 50x30x30 bakje als ik hier dagelijks 10l in ververs dan zijn ze met 4mnd groot genoeg om te worden verkocht. doe ik om de twee dagen ververs dan doen ze er 6mnd over om dezelfde grote
Apistogramma mendezi; Apistogramma Athahualpa
Apistogramma cf. agassizii tefé "Bauna"(wv); Apistogramma tucurui
Apistogramma norberti; Apistogramma sp Nanay
Corydoras adolfoi; Corydoras tukano; Corydoras nanus
Nannostomus mortenthaleri, Nannostomus beckfordi

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

zeevis schreef:ik dat ze in de kleine bak hader groeien
Ik heb zelf eigenlijk geen idee, maar waarom denk je dit?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Jan en anderen hebben gelijk - als iemand het kan weten is hij het wel :)

Vissen scheiden stoffen uit en af die de groei belemmeren, uiteraard de normale vervuiling (nitriet/nitraat/fosfaat), maar ook bepaalde hormonen. De enige manier om dat allemaal uit het water te krijgen is met verversen. De grootte van de bak heeft daar in principe niets mee te maken. Het is natuurlijk wel zo dat bij dezelfde bezetting de vervuiling in een grote bak minder snel oploopt. Dus in die zin zal vis in een grotere bak wel sneller groeien.