Kweken van apisto's

Plaats reactie

Onderwerp auteur
JaCo

Kweken van apisto's

Bericht door JaCo »

Hallo iedereen,

Het kweken van apisto's is dat mogeljk in een bakjes van 45x40x40 of is dat te klein om een harempje in te doen.

Graag jullie reactie,
Met vriendelijke groeten,

JaCo

Onderwerp auteur
Gast

Re: Kweken van apisto's

Bericht door Gast »

Voor een stelletje zou het nog net kunnen.
Een harem gaat niet omdat de andere dames dan niet genoeg ruimte hebben om weg te duiken.

Onderwerp auteur
Coby

Bericht door Coby »

Voor een harem heb je minimaal een bak nodig van 80 cm., liefst nog van 1 meter, dan kunnen ze allemaal hun eigen plekje zoeken om te schuilen. :) Welke soorten Apisto's wil je gaan kweken JaCo?

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

In een bak van 60 x 30 x 30 kun je makelijk aan de gang met 1 man en twee tot drie vrouwen om te kweken, op het moment dat er een nest is van het koppel zou ik ten allen tijde de andere twee vrouwen uitvangen.

Dit omdat punt A: de andere vrouwen de jongen opvreten
Punt B: De vrouw (moeder) geen rust krijgt.
punt C: De vrouw het al druk zat heeft met de jongen en ook met de man om die in de gaten te houden.
Punt D: deze is voor jezelf, dat de vrouw niet zelf de jongen opvreet.
Punt E: persoonlijk vind ik bakjes van 45 breed ietwat aan een kleine kant, zekers voor een harem zoals mij voorgangers al schreven. bedenk wel de zwemruimte afneemt in zon bakje waneer je er een hoop planten of hout in zet. Biologie's gezien zou je zon bakje never nooit niet in een soort van evenwicht kunnen houden harem gericht, met heel veel schuil mogelijkheden, wat in een 60 x 30 x 30 bakkie ook al eenheel groot probleem is.

Een harem is niet nodig waneer je een goed koppel heb. dus dan de vraag aan jou, waarom een harem prakken in zon klein bakkie?

Tevens vind ik de bak te klein voor welk vis dan ook om in te kweken, maar das mijn mening.

jancreil
0-200
0-200

Bericht door jancreil »

Ben het op meerdere punten niet eens met bovenstaande reactie:
-een bakje 45x45x40 bevat ruim 25% meer water dan een 60x30x30.
-bodemoppervlakte van een 45x45x40 is groter als van een 60x30x30.
- een harem is voor een aantal soorten apistogramma van belang omdat anders het vrouwtje met de eieren/jongen teveel aandacht van het mannetje krijgt. dus geen vrouwen uitvangen!!
- 60x30x30 is te klein voor een kweek apistogramma-harem. een soort wat in koppel gekweekt wordt heeft hier ruimte genoeg aan. dit geld ook voor een 45x45x40.
-zijn vele soorten vissen die goed zijn te kweken in een aquarium van 30x20x20, bijvoorbeeld kleine levendbarenden, denk aan geraldinus metallicus, heteranta formosa. ook vele killi-vissen hebben genoeg aan 30x20x20.

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Mol, ik denk dat je even 2x moet nadenken voordat je in het vervolg ergens reageert, want verkeerde adviezen of mensen opzettelijk op het verkeerde been zetten lijkt me nou niet echt de bedoeling.
Lees jezelf beter in het vervolg goed in alvorens adviezen te gaan geven aan mensen.

Jan let wel, het ging om bakjes van 40x40x45 ipv 45x45x40 dit scheelt nml ook, maar alsnog is dit groter dan een 60x30x30 bakje.
Als wij voor het kweken van discus een bak pakken van 50x50x50 of soms 50x50x40, dan lijkt me dat een bak van 40x40x45 groot genoeg moet zijn om een koppel apisto's in te houden en ook een harempje moet dan kunnen in mijn ogen.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Onderwerp auteur
JaCo

Bericht door JaCo »

Hallo,

Ik vraag mij af wat ik misdaan heb?

Ik heb een vraag gesteld en heb daar een paar antwoorden op gekregen.

Ik heb niemand afgekraakt of misleid door uitspraken van mij en toch krijg ik de kat toegespeeld.

Graag jullie reactie,
Met vriendelijke groeten,

JaCo

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Is niet tegen jouw gericht hoor Jaco, het gaat om Mol zijn reactie en de reactie van Jancreil die daarop volgde. Wat volgens mij niet meer is dan een gewone discussie op het moment.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jancreil
0-200
0-200

Bericht door jancreil »

heb de maat verkeerd overgenomen maar dat veranderd niets aan mijn verhaal.
alleen is de inhoud en de oppervlakte iets kleiner, het blijft ruim meer dan 60x30x30.
bedankt voor de correctie.

miq
0-200
0-200

Bericht door miq »

voor een koppel zou het nog wel te doen zijn echter dan moet er wel een kweker zijn die iets meer ervaring heeft in het kweken van dwergcichliden.

en zelfs dan is een harem apisto's te veel van het goede voor dit formaat bak, een vrouwtje neemt een territorium in en dat geeft te veel onrust in de bak wat weer funest is voor de kweek. tevens moet je rekening houden met eventuele agressie van het vrouwtje richting de man als er jongen of eieren zijn. Ik heb hier 50x50x30 en 60x42x45 bakken en deze zijn soms nog te klein voor bepaalde koppels

dus zal je ze per koppel moeten houden en dan komt het aan op een goed koppel vinden en zorgen voor een opvang bakje.
Apistogramma mendezi; Apistogramma Athahualpa
Apistogramma cf. agassizii tefé "Bauna"(wv); Apistogramma tucurui
Apistogramma norberti; Apistogramma sp Nanay
Corydoras adolfoi; Corydoras tukano; Corydoras nanus
Nannostomus mortenthaleri, Nannostomus beckfordi